توسعه اولین واکسن نانو سلولی کووید-19 در استرالیا

یک شرکت استرالیایی نانوواکسنی برای مقابله با کووید-19 توسعه داده است که نیازی به یخچال برای نگه‌داری ندارد، بر سویه‌های جهش‌یافته و همچنین بیماران دارای نقص ایمنی مؤثر است و در آن از تثبیت‌کننده و مواد شیمیایی استفاده نشده است.
توسعه اولین واکسن نانو سلولی کووید-19 در استرالیا

شرکت انجین‌آیسی (EnGeneIC)، یک شرکت بیوتکنولوژی استرالیایی مستقر در سیدنی، یک نانوفناوری سلولی منحصر به فرد در سطح جهانی ایجاد کرده است که در مطالعات پیش‌بالینی بر روی حیوانات نشان داده شده است که یک واکنش ایمنی وسیع و قوی ضد کووید-19 را تحریک می‌کند و همچنین ویروس‌های نگران‌کننده جهش‌یافته کووید-19 به خصوص گونه دلتا را خنثی می‌کند.

EnGeneIC با استفاده از پلتفرم نانوفناوری سلول‌های ثبت شده خود (EDV™; EnGeneIC Dream Vector) کارآزمایی بالینی فاز اول را در ملبورن آغاز کرده است. این کارآزمایی مجموعه‌ای از پاسخ‌های ایمنی ضد کووید-19 را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

EDV ها به سه مولکول منحصر به فرد دسته‌بندی شده‌اند؛

الف) مولکولی اول که پروتئین اسپایک ویروس کووید-19 را در نانوسلول EDV تولید می‌کند و در نتیجه واکنش آنتی‌بادی قوی را تحریک می‌کند

ب) مولکول دوم که به طور همزمان باعث فعال شدن سلول‌های مهم سیستم ایمنی بدن می‌شود که در مبارزه با ویروس نقش دارند

ج) مولکول سوم که آنتی‌بادی ضد ویروس را به آنتی‌بادی‌های شبیه به Velcro بامیل ترکیبی بالا تبدیل می‌کند که ویروس‌های جهش‌یافته مقاوم کووید-19 را خنثی می‌کند

مطالعات پیش بالینی اثربخشی COVID-19-EDV را در برابر سویه‌های اصلی آلفا (انگلستان)، بتا (آفریقای جنوبی)، گاما (برزیل) و دلتا (هندی) نشان داد. یک مقاله مهم درباره مطالعات پیش‌بالینی در حال آماده‌سازی برای یک مجله علمی بزرگ است.

در کارآزمایی بالینی سرطان این شرکت مشخص شد این روش همچنین برای بیماران مبتلا به سرطان در مراحل پایانی، حتی اگر سیستم ایمنی آنها به شدت آسیب دیده باشد مؤثر است و آنها به درمان EDV با توسعه یک پاسخ ایمنی قوی پاسخ داده‌اند. علاوه بر این، توانایی تولید آنتی‌بادی تنها بخشی از داستان است، زیرا به عنوان یک پاسخ ایمنی ضد سرطانی و ضد ویروسی، به القای مواد شیمیایی به نام اینترفرون برای فعال کردن سلول‌های T ضد ویروس خود بیمار و ایجاد پاسخ آنتی بادی حافظه، از جمله بهبود ایمنی ضد سرطان برای کسانی که در مراحل پایانی سرطان قرار دارند، نیاز است.

همچنین اثربخشی آن در بیماران مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی، بیماری‌های مزمن و یا حتی افراد مسن‌تر که دارای درجه‌ای از نقص ایمنی هستند به اثبات رسیده‌است. این نتایج شگفت‌انگیز نشان می‌دهد که گلبول‌های سفید سالم (سلول‌های ایمنی) در بیماران آسیب‌پذیر فعال می‌شوند. یک گروه بیمارستانی مستقر در ایالات متحده با شرکت انجین‌آیسی در حال همکاری است تا کارآزمایی بالینی در ایالات متحده برای آزمایش COVID-19-EDV در همین دارای گروه نقص ایمنی تسریع کند.

واکسن COVID-19-EDV شرکت انجین‌آیسی در دمای اتاق نگهداری می‌شود و در حال حاضر بیش از سه سال ماندگاری دارد و به راحتی قابل حمل به مناطق روستایی و دور افتاده در سراسر جهان است. نکته مهم این است که هیچگونه افزودنی یا تثبیت‌کننده شیمیایی در واکسن COVID-19 EDV وجود ندارد.