همکاری صنعت و دانشگاه برای توسعه شبیه‌ساز بالینی

شرکت نانوبیوفب در حال همکاری با دانشگاه ویرجینیای غربی است تا مانکن‌های شبیه‌ساز بالینی را بهبود بخشد.
همکاری صنعت و دانشگاه برای توسعه شبیه‌ساز بالینی

نانوبیوفب (Nanobiofab) یک استارتاپ نانوفناوری در مرکز فناوری نوآورانه فردریک (FITCI)، به مانکن‌های پزشکی کمک می‌کند تا به پزشکان بگویند دقیقاً کجا درد می‌کند. این شرکت که نانومواد تحول‌آفرینی در مقیاس میلیونی ایجاد می‌کند که در کاربردهای مختلف از نظارت معمول بر سلامت گرفته تا تشخیص سرطان استفاده می‌شود، با دانشگاه ویرجینیای غربی (WVU) برای بهبود شبیه‌سازهای بالینی همکاری می‌کند. این اقدام بزرگ که از طریق برنامه تحقیقات نوآوری کسب‌وکارهای کوچک آژانس بهداشت دفاعی (SBIR) شروع شده است، در ماه سپتامبر در نانوبیوفب و مرکز آموزش و پرورش شبیه‌سازی دیوید و جو آن شاو برای ایمنی بیمار (STEPS) در دانشگاه ویرجینیای غربی مورگانتاون آغاز می‌شود.

هدف این است با توسعه نانومواد جدید برای اندازه‌گیری فشار و ترکیبات شیمیایی فرار که کاملاً با فناوری اصلی نانوبیوفب مطابقت دارد، پلتفرم چاپ نانو با جوهر افشان و غربالگری (IA-Nano) با توان عملیاتی بالای فعلی ارتقا یابد. در نهایت، محصول نهایی فراتر از کاربردهای نظامی و دفاعی خواهد بود و با حسگرهای بی‌سیم، ولتاژ پایین و کم‌هزینه که شامل انعطاف‌پذیری ماتریس و ادغام آسان می‌شود، موجب بالا بردن سطح شبیه‌سازی آموزشی پزشکی در سراسر جهان خواهد شد.

در طول دوره آزمایشی، انواع جدیدی از حسگرهای هوشمند نانوبیوفاب درون قفسه سینه، شکم، دهان و سایر اعضای مانکن‌های پزشکی نصب خواهد شد. این حسگرها احساس بیمار را در طول درمان به صورت اندازه‌گیری نیرو، احساس خواهد کرد. حسگرهای دیگر، بوهای خاصی را که معمولاً توسط بدن زنده ایجاد می‌شود را شبیه‌سازی می‌کند و به متخصصان پزشکی کمک می‌کند تا بیماری را ارزیابی کرده و درمان‌های احتمالی را ارائه دهد. این رویکرد چند-حسی شکاف بین یادگیری در کلاس درس و تجربه بالینی عملی را برطرف و به درک عمیق‌تر دانشجویان پزشکی کمک می‌کند.

دکتر ژیائونائو لئو مؤسس و مدیرعامل شرکت نانوبیوفب سرپرست پروژه است. او نزدیک به ۲۰ سال تجربه کار در زمینه علم نانومواد و مهندسی چاپ دارد و پلتفرم سنتز نانومواد با توان صنعتی بالا را توسعه داده است. او توضیح می‌دهد: «اگر قرار بود به شما فشار بیاورم و بپرسم؛ آیا این درد دارد؟ شما می‌توانستید به من بگویید. اما پزشکان و سایر متخصصان پزشکی با ادغام آرایه حسگر ما به مانکن‌های پزشکی، همان بازخورد را به سرعت دریافت می‌کنند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند درک کنند که چگونه اقداماتشان بر یک فرد زنده تأثیر می‌گذارد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تمرینات خود را به دقت تنظیم نمایند.»

کتی کالاهان بردی مدیرعامل مرکز فناوری نوآورانه فردیک و مشاور تجاری نانوبیوفب گفت: «من شاهد شکوفایی این شرکت بودم. آن‌ها در ابتدای مسیر خود به FITCI پیوستند و حتی در آن زمان نیز مشخص بود که آنها چقدر می‌توانند بر مراقبت‌های بهداشتی تأثیر بگذارند. بنیانگذاران، دکتر ژیائونائو لئو و دکتر رئوتینگ یانگ، در پیشبرد محدودیت‌های این فناوری مشتاق و هدفمند هستند، زیرا این فناوری این پتانسیل را دارد که به طرق مختلف زندگی بسیاری را بهبود بخشد. این فقط یک نمونه است.»

نانوبیوفب با سایر رهبران صنعت شبیه‌سازی پزشکی از جمله CAE Healthcare همکاری می‌کند و همچنین در حال توسعه یک محصول مصرفی پوشیدنی مبتنی بر نانومواد به نام INOSE است. در INOSE، حسگرهای دقیق، بینش عملی و شخصی را در مورد سلامت و متابولیسم فرد ارائه می‌دهند.