استفاده از فناوری نانو در دندانپزشکی

گرافنانو فناوری دندانپزشکی تقویت‌شده با گرافن را توسعه می‌دهد.
استفاده از فناوری نانو در دندانپزشکی

شرکت گرافنانو دنتال (Graphenano) مستقر در اسپانیا در حال استفاده از نانوفناوری گرافن در دندانپزشکی است. در نمایشگاه بین‌المللی دندانپزشکی 2021 در کلن، گرافنانو دنتال محصولات خود، مانند دیسک G-CAM برای سیستم‌های فرز CAD/CAM، که متکی به این فناوری است را به نمایش گذاشت.

خسوس مارتینز، مدیر کل گرافنانو دنتال، توضیح داد: «برای مثال، برخلاف زیرکونیا، که هنوز هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، دیسک G-CAM پلیمر زیستی تقویت شده با نانو گرافن ما دارای ویژگی‌های ترکیبی عالی است.» او ادامه داد: «ظاهر آن بسیار طبیعی است و تمام مشکلات مکانیکی، فیزیکی-شیمیایی و بیولوژیکی بقیه مواد مورد استفاده در این صنعت را حل می‌کند. مواد ما همچنین برای بیماران سودمند است؛ زیرا واقعاً سبک است و بسیار نرم‌تر از زیرکونیا است. یک پروتز زیرکونیا که ۷۰ گرم وزن دارد، هنگامی که با استفاده از ترکیب رزین و گرافن تولید شود، ممکن است فقط 12 گرم وزن داشته باشد. مارتینز افزود: «با G-CAM، بیماران هیچ تفاوتی با دندان‌های طبیعی خود احساس نمی‌کنند.»

G-CAM دارای نشان CE است و گرافنانو دنتال تا کنون عمدتاً بر بازار اروپا متمرکز شده است، اما به طور پیوسته در حال انشعاب است. بازارهای آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی هدف بعدی آن هستند. دیسک G-CAM برای ترخیص از بازار به سازمان غذا و داروی آمریکا ارائه شده است و ظرف دو تا سه ماه در سراسر ایالات متحده در دسترس خواهد بود.