استفاده از باتری‌های لیتیوم-سولفور تقویت‌شده با گرافن در خودروهای الکتریکی

شرکت لایتن باتری‌های لیتیوم-سولفور تقویت‌شده با گرافن را برای خودروهای الکتریکی تولید می‌کند.

شرکت لایتن (Lyten) مستقر در کالیفرنیا یک باتری لیتیوم-سولفور تقویت شده با گرافن برای خودروهای الکتریکی ساخته است. گفته می‌شود که این باتری چگالی انرژی بیشتری نسبت به فناوری‌های لیتیوم-یون و حالت جامد دارد. طبق گزارش‌ها لایتن پیش از این با دولت ایالات متحده برای پروژه‌های نظامی همکاری داشته است.

این محصول LytCell EV نام دارد و برای ارائه چگالی انرژی سه برابر بیشتر از باتری‌های لیتیوم-یون معمول طراحی شده است. این شرکت Wh/kg ۹۰۰، دقیقاً سه برابر باتری‌های امروزی را گزارش کرده‌است. Lyten Sulphur Caging نام فناوری مورد استفاده در باتری‌های LytCell برای باز کردن پتانسیل عملکرد گوگرد با توقف پیشرفت پلی‌سولفید است، عاملی که موجب به خطر انداختن چرخه عمر می‌شود و تاکنون از استفاده عملی از Li-S در خودروهای الکتریکی با باتری جلوگیری کرده است. بنا بر گزارش‌ها، نمونه اولیه LytCell نشان داد که بیش از 1400 چرخه را به خوبی تحمل می‌کند.

این باتری Li-S حاوی اکسیژن اکسیدهای فلزی نیست و شامل کبالت و نیکل نیست. این باتری را می‌توان به شکل‌های مختلف استوانه‌ای، پاکتی و منشوری تولید کرد.

پیشرفت باتری لایتن بر اساس توسعه Lyten 3D Graphene، یک پلتفرم جدید گرافن سه بعدی صورت گرفته است. این ماده منحصر به فرد را می‌توان در سطح مولکولی بر اساس نیازهای خاص کاربرد باتری طراحی و تنظیم کرد و در عین حال از مدیریت بهتر دما نیز اطمینان حاصل کرد.

به گفته لایتن، این باتری همچنین سازگار با محیط زیست است؛ زیرا نسبت به باتری لیتیوم-یون به زمان شارژ کوتاه‌تری (20 دقیقه) نیاز دارد. با این حال، هنوز آماده عرضه به بازار نیست: تولید کامل برای دوره دو ساله 2025-2026 نه تنها برای بخش خودرو، بلکه برای وسایل نقلیه دو چرخ نیز برنامه‌ریزی شده است.