اخبار حوزه آب، پساب و محیط زیست

وبینار فناوری‎های نوین آب و فاضلاب

وبینار فناوری‎های نوین آب و فاضلاب

اولین رویداد معرفی فناوری های نوظهور در صنعت آب و فاضلاب در تاریخ 8 بهمن 1399 تحت عنوان وبینار فناوری های نوین آب و فاضلاب برگزار خواهد شد. این وبینار با همکاری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شبکه تبادل فناوری به صورت ...

تصفیه آلاینده‌های رنگی

دستاوردی فناورانه؛ تولید نانوفتوکاتالیست برای تصفیه آلاینده‌های رنگی و دارویی

محققان در دانشگاه صنعتی سهند تبریز به دانش فنی تولید نانوفتوکاتالیست‌هایی دست یافتند. این مواد تصفیه آب‌های آلوده به رنگ و دارو را که روش‌های مرسوم قادر به حذف مواد آلاینده آن نیستند، انجام می‌دهد.

فناوری نانوجاذب زدایش نفت از محیط‌زیست برنده جایزه نوآوری شد

فناوری نانوجاذب زدایش نفت از محیط‌زیست برنده جایزه نوآوری شد

شرکت دایرکتاپلاس برای فناوری تصفیه آلودگی آب مبتنی بر گرافن، جایزه نوآوری را به دست آورد.

نانوالیاف

نانوالیاف «ایران‌ساخت» از ورود آلاینده‌ها به محیط‌زیست جلوگیری می‌کند

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری تولید نانوالیاف را در کشور بومی کرده است. برای تولید این الیاف به فناوری پیشرفته‌ای نیاز است. این شرکت فناور با استفاده از این نانوالیاف 2 محصول دانش‌بنیان تولید می‌کند و یک خدمت نیز به تولید کننده‌ها ارائه می‌دهد.

نمک‌زدایی آب شور

نمک‌زدایی از آب شور با فناوری نانو

محققان دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با فناوری نانو از آب شور یون‌زدایی کنند.

ژئوممبران آنتی‌باکتریال

نانومحصول ایرانی؛ ژئوممبران آنتی‌باکتریال

ژئوممبران گونه‌ای از مصالح ژئوسنتتیک است که از آن برای عایق‌بندی استفاده می‌شود. «شرکت تولیدی صنعتی دکاموند» با استفاده از نانوذرات نقره ژئوممبران آنتی‌باکتریال تولید نموده است که برای عایق‌بندی استخرهای خاکی و مخازن ذخیره آب استفاده می‌شود.

حذف آلاینده‌های آبی با نورخورشید

حذف آلاینده‌های آبی با نورخورشید

انواع آلودگی‌های زیست محیطی اثرات مخربی بر روی زندگی انسان دارد. محققان با توسعه فناوری‌های گوناگون در تلاش برای حذف آنها هستند. در این میان پژوهشگران دانشگاه صنعتی سهند تبریز با توسعه روشی نوین به دانش فنی جدیدی برای حذف آلاینده‌های آبی دست پیدا ...

نانو شوینده‌های دوست‌دار محیط زیست

نانو شوینده‌های دوست‌دار محیط زیست

شرکت ستاره تابان پاک موفق به ساخت شوینده‌های نانو ارگانیکی شده است که فاقد الکل بوده و بنابراین آسیبی به محیط زیست نمی‌رساند. این شوینده‌ها دارای کاربردهای متنوعی از جمله تمیز کنندگی سکوهای نفتی می‌باشند.

رفع آلودگی هوا

رفع آلودگی هوا با استفاده از فناوری نانو

محققان دانشگاه سیدنی توانستند با الهام گرفتن از فرآیند فتوسنتز، دی اکسید کربن موجود در هوا را فرآوری کرده و تبدیل به انواع سوخت و مواد شیمیایی کنند. به این ترتیب آلودگی هوا و دمای کره زمین کاهش یافته و به علاوه سوختی ارزان قیمت قابل تولید می‌باشد.

فناوری‌های کاهش تبخیر آب‌های سطحی گسترش می‌یابد

فناوری‌های کاهش تبخیر آب‌های سطحی گسترش می‌یابد

«کاهش تبخیر آب‌های سطحی» عنوان رویداد نوآورانه‌ای است که با هدف توسعه فناوری‌های مرتبط با حفظ منابع آب‌های سطحی برگزار می‌شود.