ضدآب کردن برد الکترونیکی، خدمتی از فناوری پلاسمای سرد؛ قسمت اول

آیا می‌دانید پلاسمای سرد قادر است یک برد الکترونیکی را ضدآب کند؟ اگر شما هم تولیدکننده بردها و ادوات الکترونیکی هستید و مایلید محصولات خود را با یک ویژگی منحصر بفرد روانه بازار کنید این گزارش را از دست ندهید.

حتماً شما هم به عنوان یک خریدار وسایل الکترونیکی دوست دارید با اطمینان به شما گفته شود که "این محصول ضدآب است". یک قطعه الکترونیکی در دو مرحله متفاوت می‌تواند ضد آب ساخته شود. یکی قطعات داخلی (بردها) دوم آب‌بندی پوشش‌ها و روکش‌های محصول برای جلوگیری از ورود آب به داخل.
مدتی قبل یک شرکت در زمینه تولید بردهای الکترونیکی به گزارشی راجع به امکان ضدآب کردن برد الکترونیکی با کمک فناوری پلاسمای سرد توسط یک شرکت فناور ایرانی برخورد کرده بود. این گزارش درمورد توانمندی یک شرکت فعال در حوزه پلاسمای سرد بود که در سایت ستاد نانو منتشر گردید. اگر شما نیز تولیدکننده قطعات الکترونیکی هستید، چنین ایده‌ای می‌تواند برایتان جذاب باشد. شرکت بسافن اولین سازنده سامانه پردازش پلاسمایی تحت خلاء می‌باشد که در اینجا به قسمتی از کارآیی‌های این سیستم می‌پردازیم.

سامانه پردازش پلاسمایی تحت خلاء

یکی از محصولات بسافن سامانهٔ پلاسمایی تحت خلأ است که به صورت نیمه‌صنعتی و صنعتی به ابعاد بیست هزار (20000) لیتر و در باندهای فرکانسی LF یا RF و توان پلاسما تا بیش از 100 کیلو وات ساخته شده است. این شرکت قادر است متناسب با نیاز مشتری و نوع محصول و کاربری مد نظر، ساختار محفظه و ادوات وکیوم و مولد پلاسما و مابقی اجزای سامانه را طراحی کند.

 

 

این سامانه قادر است به صورت کاملاً اتوماتیک فیلم نانومتری را روی سطوح 2 بعدی و 3 بعدی و با ثبات بالا تولید کند و سطح را آبگریز نماید. سامانه Plasma DEJ قادر است روی طیف وسیعی از مواد از قبیل منسوجات، مواد پلاستیکی، مواد پلیمری، ادوات و بردهای الکترونیکی، انواع فیلترها، سورن‌ها و ایمپلنت‌های پزشکی پردازش کند.

از طریق پنل کنترل و نمایش دستگاه می‌توان پارامترهای مختلف را عملیات در در دو مد دستی و خودکار تنظیم و عملکرد سامانه را کنترل کرد. در هر دو مد کاری می‌توان پارامترها، شامل فشار کار، مقادیر گاز و مونومر تزریقی و زمانبندی‌های مختلف و ... را در تنظیم و مانیتور کرد.

 

 

کاربردهای سامانه پلاسمایی در صنعت الکترونیک

  • ضدآب کردن بردها و ادوات الکترونیکی
  • جلوگیری از فسفاته شدن و زنگ‌زدگی بخش‌های فلز یا ادوات الکترونیکی
  • ضدآب کردن ادواتی مانند تلفن همراه
  • آبگریز کردن بردهای فرکانس بالا بدون اثرگذاری بر مشخصان فرکانسی آن‌ها

 

سامانه حاضر در دو مقیاس آزمایشگاهی و صنعتی تولید شده است و آماده فروش و ارائه خدمات است. سامانه مقیاس آزمایشگاهی بیشتر برای مقاصد تحقیقاتی و دانشگاهی بکار می‌رود، در حالی که مدل صنعتی قادر است محصولاتی باکیفیت، زیست‌سازگار و پایدار را در مقیاس صنعتی تولید کند.

در یادداشت‎های بعدی به کارایی پلاسمای سرد در آب‌بندی محصولات الکترونیکی و تجهیزاتی که برای این هدف توسط فناوران ایرانی ساخته شده است، خواهیم پرداخت.