آشنایی با سیستم‌های پلاسمای سرد شرکت پلاسما فناور جم

شرکت دانش بنیان پلاسما فناور جم یکی دیگر از شرکت‌های فعال در زمینه طراحی و ساخت سیستم‌های پلاسمایی می‌یاشد. دراینجا علاوه بر معرفی این شرکت، چند سیستم پلاسمایی کاربردهای متنوع آنها را بررسی می‌کنیم.

در سری گزارش‌های معرفی شرکت‌های فعال در حوزه پلاسمای سرد این‌بار به بررسی فعالیت‌ها و تجهیزات شرکت مهندسی پلاسما فناور جم می‌پردازیم. این شرکت دانش‌بنیان از سال 1394 فعالیت‌های رسمی خود را در حوزه تجهیزات صنعتی پلاسما آغاز نموده است. از مهم‌ترین چشم اندازهای این شرکت، بومی‌سازی فناوری پلاسما به صورت صنعتی در حوزه‌های پلیمر، نساجی، پزشکی و محیط زیست می‌باشد.

سیستم زباله‌سوز پلاسما، سیستم تبدیل گازهای گلخانه‌ای به گازهای بی‌خطر، تبدیل پسماندهای پتروشیمی و پالایشگاهی به ترکیبات ارزشمند، سیستم پلاسمایی‌ترمیم زخم‌های دیابتی، دستگاه مولد ازن، سیستم نیتراسیون پلاسمایی برای سخت‌سازی قطعات از جمله پروژه‌هایی است که این شرکت در برنامه‌های آتی خود دارد.

 

 پروژه‌های در حال انجام در حال حاضر تمرکز شرکت مهندسی پلاسما فناور جم بر روی پروژه‌های زیر معطوف است:

  • سامانه امحای پسماندهای پتروشیمی با ظرفیت 1 تن در روز
  • سامانه پردازش پارچه و منسوجات
  • دستگاه استریلیزاسیون پلاسمایی (مخصوص ادوات پزشکی و جراحی)
  • سامانه افزایش‌دهنده رنگ پذیری و آب‌دوستی پلیمرها

این شرکت در جهت ارتباط و رفع نیاز صنعت توسط فناوری پلاسمای سرد حرکت می‌کند و تاکنون با طراحی و ساخت سامانه‌های کرونا و پلاسما به صورت آزمایشگاهی و نیمه صنعتی برای صنایع چاپ، بسته‌بندی و نساجی گام‌هایی در این راه برداشته است. در اینجا به معرفی و کارکرد این تجهیزات می‌پردازیم.

مشعل پلاسما

 

مشعل پلاسما سامانه تولید پلاسما در فشار اتمسفری می‌باشد از هوا یا گازهای آرگون و هلیوم برای تولید پلاسما در آن استفاده می‌شود. این دستگاه از محدوده توانی w 200 تا kw100 ساخته شده و دارای شعله پایدار و همگن با دمای 30 تا 150 درجه سانتی گراد دارد. این سیستم با سرعت عملکرد بالا توانایی پردازش و استریل سطوح را دارد. از کاربردهای این سیستم افزایش قابلیت چاپ و افزایش آبدوستی سطوح فلزی و غیرفلزی و استریل مواد غذایی را دارد. مشعل پلاسما به عنوان یکی از پرکاربردترین سامانه‌های پلاسما مطرح است.

 

 

دستگاه پلاسما کلینر

این سیستم در فشار پایین و در محدوده میلی تور، پلاسما تولید می‌کند. محفظه داخلی این سامانه با حجم 3 لیتر و از جنس کوارتز می‌باشد و دستگاه قابلیت تزریق 30 نوع گاز با نرخ تزریق 0 تا 500 سی سی بر دقیقه با دقت 0.1 سی سی بر دقیقه دارد را دارد. این سامانه قابلیت پردازش طیف وسیعی از مواد را دارد. استریل تجهیزات پزشکی، استریل موادی چون زعفران و مغزیجات، لایه نشانی و آبدوستی و پردازش سطوح پلیمری، فلزی و منسوجات از موارد آزماایشگاهی کاربرد این سامانه می‌توان برشمرد.

 

 

دستگاه کرونا پرینت

دستگاه کرونا پرینت نسل جدید سامانه‌های جرقه زن (جرقه گیر) می‌باشد. که با استفاده از فناوری پلاسما می‌تواند اثرگذاری یکنواخت‌تر و با کیفیت‌تری در حوزه چاپ و بسته‌بندی ایفا کند. این دستگاه با استفاده از الکترودهای سرامیکی می‌تواند پردازش یکنواختی را بر روی پلیمرها، پلاستیک‌ها و رول‌های فلزی ایجاد نماید. در اثر پردازش پلاسمایی سطح پلیمرها، پلاستیک‌ها و رول‌های فلزی در ابعاد  نانو دچار تغییر شده و گونه‌های شیمیایی هیدروکسیل و اکسیژنی بر روی سطح باقی می‌ماند که می‌تواند ضمن افزایش انرژی سطحی امکان برقراری بهتر باند بین رنگ و سطح شود. این محصول می‌تواند رول‌هایی را با عرض ۴۰ سانتی متر تا ۳ متر را با سرعت صفر تا ۲۰۰ متر بر دقیقه مورد پردازش قرار دهد.