کاربرد نانو فناوری در رنگ‌های داخل کشور

استفاده از فناوری نانو باعث ایجاد خواص جدید در رنگ، افزایش کیفیت رنگ، کاهش هزینه‌های تولید و همچنین کاهش مصرف آن می‌گردد. کاربرد فناوری نانو در صنایع رنگ و پوشش در بخش مواد اولیه در برگیرنده طیف وسیعی از اجزاء شامل رنگدانه‌ها، فیلرها، افزودنی‌ها و رزین‌های پایه است.

 فناوری نانو توانمندی دستکاری ساختارهای مختلف ماده در ابعادی از مرتبه ۹-۱۰، جهت تولید مواد، ابزار و سیستم‌های جدید برای بهبود خواص موجود یا افزودن خواص جدید به ماده است. امروزه این فناوری به عنوان یکی از پرکاربردترین فناوری‌ها در بسیاری از شاخه‌های علوم و تکنولوژی از جمله حوزه درمان، بهداشت و تشخیص پزشکی، الکترونیک، ارتباطات، انرژی‌های نو، محیط زیست، حمل و نقل، صنایع هوانوردی و صنعت ساخت و ساز شناخته می‌شود.

توسعه رنگ‌های پیشرفته مبتنی بر فناوری نانو در سال‌های اخیر دریچه‌های جدیدی را پیش روی متقاضیان رنگ‌های پیشرفته گشوده است. شماری از محصولات متنوع در این زمینه عبارتند از:

  • رنگ ترافیکی نانو
  • رنگ خودتمیزشونده
  • رنگ ترموپلاست بر پایه رزین آکریلیک نانو کامپوزیت
  • رنگ عایق حرارتی نانو
  • رنگ ترک تزئینی
  • اورکا نانو پینت

 

استفاده از فناوری نانو باعث ایجاد خواص جدید در رنگ، افزایش کیفیت رنگ، کاهش هزینه‌های تولید و همچنین کاهش مصرف آن می‌گردد. کاربرد فناوری نانو در صنایع رنگ و پوشش در بخش مواد اولیه در برگیرنده طیف وسیعی از اجزاء شامل رنگدانه‌ها، فیلرها، افزودنی‌ها و رزین‌های پایه است. رنگ‌های نانو با بهره‌گیری از نانو ذرات فعال و گروه‌های عاملی مناسب در ساختار خود، قادرند در مقابل محرک‌های محیطی عکس‌العمل‌های هوشمندانه محافظتی از خود نشان دهند. به عنوان نمونه، در حوزه رنگدانه‌ها، فاکتور اندازه ذرات از اهمیت بالایی برخوردار است و با پیش رفتن به سمت مقیاس نانو و افزایش سطح فعال نانو ذرات (به دلیل افزایش نسبت سطح به حجم)، رنگ نانویی طیف نورهایی با فرکانس‌های متفاوت ساطع می‌کند که می‌تواند برای تولید رنگ‌های گوناگون مورد استفاده قرار گیرند. به علاوه، استفاده از نانو پیگمنت‌ها باعث افزایش نفوذ این پوشش‌ها به درون شکاف‌ها و منافذ بسیار ریز موجود درسطح فلز می‌گردد. خواص متفاوت و جدیدی مانند خواص ضدسایش، آنتی باکتریال، خودتمیزشونده، ضدخش و خواص حفاظت الکترومغناطیس در رنگ در اثر افزودن نانو ساختارهای مختلف به عنوان افزودنی و یا پرکننده ایجاد می‌شود.

شرکت تولیدی و صنعتی گوهرفام به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان پیشرو در حوزه رنگ و رزین همگام با توسعه جهانی علم نانو در حال توسعه محصولات خود بر پایه نانو مواد است. در این راستا، شرکت گوهرفام به طور مستمر به معرفی محصولات جدید مبتنی بر نانو مواد اقدام نموده است. محصولات مبتنی بر نانو مواد این شرکت به خصوص محصولات مربوط به رنگ‌های مایع، پلاستیزول و محصولات رنگ پودری در حال عرضه به بازار داخلی و بین‌المللی هستند. محصول رنگ هواپیمایی این شرکت که با استفاده از نانو ذرات ایروسیل بهبود داده شده است، قادر به تحمل شوک دمایی بین ۴۰- تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد است و مقاومت ویژه در برابر روغن‌های پنوماتیک هواپیمایی دارد. این محصول تنها محصول تولید داخل کشور در حوزه رنگ‌های هوایی است که موفق به اخذ استاندارد رنگ هوایی و نظامی از مراجع معتبر داخلی و بین‌المللی مطابق با استاندارد شرکت بوئینگ شده است. محصولات واحد پلاستیزول شرکت که در حوزه خودروسازی کاربرد دارند، با تکیه بر فناوری به کارگیری نانو مواد موفق به اخذ تائیدیه‌های نانو مقیاس و دانش‌بنیان گردیده‌اند. همچنین این شرکت در راستای خوداتکایی به منابع داخلی به طور پیوسته با تولید کنندگان نانو مواد در داخل کشور همکاری و تعامل داشته و تعداد زیادی از این محصولات را در محصولات خود مورد استفاده و مقایسه با محصولات مشابه خارجی قرار داده است.

 

در حوزه صنایع دریایی نیز شرکت گوهرفام با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو اقدام به برگزاری چالش ساخت پوشش‌های ضد خزه نموده که در این راستا تعدادی از طرح‌های مبتنی بر فناوری نانو در مرحله اول پذیرفته شده‌اند. این شرکت آمادگی خود را جهت پذیرش تمامی طرح‌های فناوران در حوزه رنگ و رزین و همکاری با تمامی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اعلام می‌دارد.