مبارزه با کووید-19 به کمک حسگرهای گرافنی شرکت گرولتکس

تیم‌های تحقیقاتی در سراسر جهان در حال کار بر روی نوآوری‌هایی برای مقابله با پاندمی جهانی ویروس کرونا هستند. گرافن به دلیل نقش بالقوه خود به عنوان یک عامل ضد ویروسی مؤثر، در بسیاری از این پروژه‌ها نقش حیاتی ایفا می‌کند.

مبارزه با کووید-19 با حسگرهای گرافنی شرکت گرولتکس

اکنون شرکت گرولتکس (Grolltex) تولیدکننده گرافن با گرید الکترونیک با انستیتو اکتشافات پزشکی سنفورد برنهام پربایس (Sanford Burnham Prebys Medical Discovery Institute) همکاری کرده‌است تا یک پلتفرم تست جدید ایجاد کند که از گرافن برای تشخیص سریع وجود ویروس کووید-19 استفاده می‌کند. این تیم یک خواننده دستی را توسعه داده‌است که از تراشه‌های تست پلاستیکی استفاده می‌کند که برای کاربرد گسترده در بیمارستان‌ها و همچنین مکان‌های "نقطه مراقبت" برای جلوگیری از گسترش عفونت در نظر گرفته شده است.

 

استفاده از گرافن برای تشخیص کووید-19

گرولتکس در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد و در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده تجاری گرافن با گرید الکترونیک است. هنگامی که جف درا، یکی از بنیانگذاران این شرکت، مقالات مربوط به تشخیص ویروس کووید-19 را مشاهده کرد، بلافاصله متوجه شد که تیم او با توجه به تخصص آن‌ها در کار با گرافن باید بر روی این پروژه کار کند.

این تیم با الهام از تحقیقات اخیر که در حال توسعه است، اثربخشی استفاده از گرافن را در کاربردهایی که باکتری تشخیص می‌دهد، نشان داد. به تازگی، یک تیم تحقیقاتی در کالج بوستون گزارش دادند که چگونه از یک ورقه گرافن می‌توان برای توسعه روشی به منظور شناسایی گونه‌های باکتری استفاده کرد. علاوه بر این، از حسگرهای گرافن پیش از این در تشخیص ویروس زیکا در میان سایر ویروس‌های کشنده استفاده شده است.

در مقالات پژوهشی که به تازگی منتشر شده است، استفاده از گرافن در ایجاد حسگرهایی که می‌توانند به طور قابل‌اطمینان ویروس کووید-19 را تشخیص دهند، مورد تاکید قرار گرفته است.

گرولتکس برای توسعه یک پلتفرم حسگر مبتنی بر گرافن، در مدت زمان نسبتاً کوتاهی به سانفورد برنهام پیوست که به آن‌ها از نظر علمی و تست‌های لازم کمک کرد تا پلتفرم را تکمیل نمایند. پلتفرم "تراشه حسگر گرافنی بر روی پلاستیک" فقط به یک نمونه زیستی کوچک از بیمار نیاز دارد تا وجود ویروس را تشخیص دهد. از این نوآوری می‌توان برای انجام همزمان تا ۱۲ تست استفاده کرد، که برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی یک پلتفرم تست قابل‌اعتماد و سریع کووید-19 را فراهم می‌کند.

استفاده از این تست کمک می‌کند تشخیص دهید کدام یک از افرادی که علائم این ویروس را دارند در واقع به کووید-19 آلوده شده‌اند و خطر شیوع آن به دیگران، به ویژه گروه‌های در معرض خطر را دارند.

دولت‌ها در تلاشند تا برنامه‌های خروج را توسعه دهند که به آن‌ها امکان می‌دهد تا محدودیت‌های اعمال شده برای جلوگیری از گسترش ویروس، مانند کار از خانه، فاصله‌گذاری اجتماعی، تعطیلی فروشگاه‌های غیر ضروری خرده فروشی، و محدودیت سفر، را کاهش دهند. با این آزمایش، دولت قادر خواهد بود که نسبت به برداشتن این قوانین اطمینان بیشتری داشته باشد، با توجه به این که آن‌هایی که علائم بیماری دارند می‌توانند وضعیت کووید-19 و قرنطینه خود را در صورت نیاز مشخص نمایند.

 

تولید کم‌هزینه تست کووید-19

از آنجا که گرولتکس پیش از این به یک پلتفرم تولید گرافن در مقیاس صنعتی دسترسی داشته است، می‌تواند تراشه‌های سنجش را با هزینه بسیار کم تولید کند و هر تراشه صرفاً یک پنی هزینه دارد. این شرکت می‌تواند در هر ورق گرافن حدود 10 هزار تراشه حسگر تولید کند، و همزمان ۱۰۰ ورق را پردازش نماید. بنابراین، این شرکت توانایی تولید مقادیر زیادی تراشه را با هزینه کم و در مدت زمان کوتاه دارد.

این شرکت حسگرهایی را ایجاد می‌کند که از یک لایه به ضخامت یک اتم گرافن ساخته شده‌اند، که به عنوان گرافن تک لایه شناخته می‌شوند. این شرکت همچنین نانوفناوری اختصاصی و انحصاری خاصی را توسعه داده است که از نانو-جزایر طلا ساخته‌شده است که در بالای گرافن قرار می‌گیرد تا قابلیت‌های سنجش خود را به آن انتقال دهد.

گرولتکس توضیح می‌دهد که پیش از اینکه تولید در مقیاس بزرگ پلتفرم سنجش آغاز شود، آن‌ها ابتدا به سرمایه‌گذاری نیاز دارند و در مرحله جستجو برای یافتن یک شریک مالی محلی هستند تا به آن‌ها برای تولید مقیاس‌پذیر کمک کند.