مهار عفونت کووید-19 با استفاده از نانوذرات نقره

تیمی بین‌المللی از دانشمندان از موسساتی در مکزیک، اسپانیا و روسیه یافته‌های امیدوارکننده‌ای را از بررسی‌های خود در مورد تأثیر نانوذرات نقره بر انتقال کووید-19 منتشر کرده‌اند. داده‌های این تیم که در سرور پیش‌چاپ medRxiv منتشر شده است، نشان می‌دهد که دهانشویه و شستشوی بینی ساخته شده با نانوذرات نقره می‌تواند یک روش مؤثر برای محافظت از کادر درمان در مواجهه با ویروس SARS-CoV-2 باشد.

مهار عفونت کووید-19 با استفاده از نانوذرات نقره

کادر درمان در معرض افزایش خطر ابتلا به کووید-19 هستند

متخصصان مراقبت‌های بهداشتی که از بیماران مبتلا به ویروس SARS-CoV-2 مراقبت می‌کنند بیشتر در معرض این ویروس قرار دارند و بنابراین، با مرگ و میر و عوارض بالاتری نسبت به جمعیت عمومی روبرو هستند. در بیمارستان‌ها، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی به افراد مبتلا به کووید-19 نزدیک می‌شوند و این فرصتی به ویروس می‌دهد تا از طریق تماس فیزیکی و تنفس قطرات آب آلوده که توسط بیماران آلوده خارج می‌شود، پراکنده شود. این امر نه تنها متخصصان بهداشتی را در معرض خطر آلودگی قرار می‌دهد، بلکه این خطر را نیز برای خانواده‌ها و جوامع آنها افزایش می‌دهد.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۰ در BMJ منتشر شد نشان داد که طی سه ماه اول پاندمی کووید-19، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که با بیماران مبتلا به کووید-19 رو در رو ارتباط داشتند، سه برابر بیشتر از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که با بیماران مبتلا ارتباط نزدیک نداشتند، در بیمارستان بستری شدند. اعضای خانواده خط مقدم کادر درمان هم دو برابر بیشتر در بیمارستان بستری شدند.

نیاز شدیدی به توسعه تکنیک‌های پیشگیرانه و مقیاس‌پذیر مؤثر برای محافظت از کارکنان بخش بهداشت و درمان در برابر ابتلا به عفونت SARS-CoV-2 ناشی از بیماران آنها وجود دارد.

 

تدوین استراتژی‌هایی برای پایان دادن به پاندمی کووید-19

برای رفع این نیازها و کاهش میزان شیوع این بیماری در بین متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، دولت‌های جهانی مداخلات بهداشتی مختلفی از جمله ایزوله کردن بیماران مبتلا به کووید-19 و استفاده اجباری از تجهیزات حفاظتی شخصی را برای کاهش ارتباط بالقوه با نواحی عفونی مانند دستگاه تنفسی اجرا کرده‌اند.

استراتژی‌های بین‌المللی دیگری نیز برای جلوگیری گسترش ویروس، مانند مهار، تشخیص و نظارت و توسعه واکسن‌ها به اجرا در آمده‌اند. آژانس‌های مراقبت‌های بهداشتی بین‌المللی نیز تلاش کرده‌اند تا داروهای ضد ویروسی علیه SARS-CoV-2 تولید کنند، با این حال، تعداد بسیار کمی از آن‌ها مورد تائید قرار گرفته‌اند. در سراسر جهان، واکسیناسیون یک استراتژی کلیدی برای مقابله با کووید-19 در دراز مدت است. با این حال، همه کشورها و مناطق نیز دسترسی یکسانی به واکسن‌های تأییدشده دارند.

بنابراین، عفونت SARS-CoV-2 در بیمارستان‌ها همچنان مشکل‌آفرین است و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی هنوز با خطر فزاینده ابتلا به ویروس مواجه هستند. مطالعه حاضر با گسترش تحقیقات قبلی که اثر ضد ویروسی شدن نانوذرات نقره (AgNPs) را در برابر SARS-CoV-2 نشان می‌دهد، به این مشکل می‌پردازد.

 

دهانشویه و شستشوی بینی با نانوذرات نقره عفونت کووید-19 را مهار می‌کند

پروژه تحقیقاتی حاضر AgNPs را در شرایط آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار داد، که نشان داد آنها تأثیر مهارکننده بر عفونت SARS-CoV-2 در کشت سلولی دارند. پس از آن، این تیم دهانشویه و شستشوی بینی را با ARGOVIT® AgNPs توسعه داد. آن‌ها تأثیر این محصولات را در پیشگیری از عفونت کووید-19 در یک نمونه از کارگران بهداشتی با خطر بالا در بیمارستان عمومی تیخوانا در مکزیک، بیمارستانی که به طور انحصاری از بیماران مبتلا به کووید-19 مراقبت می‌کند، مورد آزمایش قرار دادند.

در این مطالعه، یک گروه آزمایشی دهانشویه و شستشوی بینی دارای AgNPs مورد استفاده قرار دادند و گروه کنترل از همتایان متداول خود استفاده کردند. نتایج نشان داد که در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، شیوع کمتری از عفونت SARS-CoV-2 وجود داشت. این تیم به این نتیجه رسید که دهانشویه و شستشوی بینی با AgNPs از ابتلا به ویروس توسط کارکنان بهداشتی که در معرض بیماران مبتلا به کووید-19 هستند، جلوگیری می‌کند.

این پژوهش ممکن است در توسعه روش‌های پیشگیرانه جدید برای محافظت از گروه‌های در معرض خطر ناشی از عفونت کووید-19 مفید باشد.

 

توجه

medRxiv گزارش‌های علمی اولیه را منتشر می‌کند که مورد بررسی همتا قرار نگرفته و بنابراین نباید به عنوان شواهد قطعی، راهنمای عملکرد بالینی/رفتارهای مرتبط با سلامتی و یا به عنوان اطلاعات تثبیت‌شده تلقی شود.

 

درباره نویسنده «سارا مور»

سارا کارشناسی روانشناسی، کارشناسی ارشد علوم اعصاب شناختی و بالینی دارد. او پس از مطالعه روانشناسی و علم اعصاب، به سرعت لذت و شادی خود را در تحقیق و نوشتن مقاله‌های تحقیقاتی پیدا کرد. سارا افتخار می‌کند که نزدیک به ۵ سال به عنوان نویسنده، پژوهشگر و ویراستار با تعدادی از صنایع همکاری کرده و مجموعه‌ای از آثار را تولید کرده‌است.