کاربرد فناوری پلاسمای سرد در صنعت خودروسازی

هم اکنون مسائل بسیاری فرا راه صنایع خودروسازی جهان وجود دارد و شرکت‌های خودروسازی سعی دارند تا با به خدمت گرفتن فناوری‌های نوینی چون پلاسما، نانو و... به رفع آن‌ها بپردازند. قطعات خودرو دارای اشکال و جنس‌ها و ویژگی‌های گوناگونی هستند. در طول تولید این قطعات، تولید‌کنندگان اغلب به موانع متعددی چون استحکام و سختی قطعات، چسبندگی قطعات، رنگ‌پذیری قطعات (به خصوص پلیمرها) و... روبرو می‌شوند.

پلاسما پس از جامد، مایع و گاز حالت چهارم ماده است و به مجموعه‌ای از یون‌ها، الکترون‌ها و ذرات خنثی گفته می‌شود که در مجموع شبه‌خنثی هستند و رفتار جمعی از خود نشان می‌دهند. پلاسما به دو دسته حرارتی و غیر حرارتی تقسیم می‌شود که در پلاسمای حرارتی یا تعادلی اجزای پلاسما با یکدیگر در تعادل حرارتی هستند و دمای پلاسما در آن بالاست و در پلاسمای غیر حرارتی اجزای پلاسما با یکدیگر در تعادل حرارتی نیستند بنابراین پلاسما دارای دمای پایینی است. پلاسمای سرد یا غیر حرارتی به واسطه دمای پایین خود دارای کاربرد فراوانی در زمینه‌های مختلف از جمله صنایع خودروسازی، صنایع پزشکی، نساجی و پردازش سطح، بهداشت و محیط زیست، کشاورزی و صنایع غذایی و... است. در ادامه به بررسی کاربرد پلاسما در از بین بردن برخی چالش‌های خودروسازی می‌پردازیم.
هم اکنون مسائل بسیاری فرا راه صنایع خودروسازی جهان وجود دارد و شرکت‌های خودروسازی سعی دارند تا با به خدمت گرفتن فناوری‌های نوینی چون پلاسما، نانو و... به رفع آن‌ها بپردازند. قطعات خودرو دارای اشکال و جنس‌ها و ویژگی‌های گوناگونی هستند. در طول تولید این قطعات، تولید‌کنندگان اغلب به موانع متعددی چون استحکام و سختی قطعات، چسبندگی قطعات، رنگ‌پذیری قطعات (به خصوص پلیمرها) و... روبرو می‌شوند. زمینه‌های مختلفی وجود دارد که باعث رقابت در بین شرکت‌های خودروسازی می‌شود، بعضی از این عوامل عبارتند از:
- کیفیت و زیبایی 
- عملکرد و کارایی
- دوام و ماندگاری
- قیمت
- مسائل آلاینده‌های محیط زیستی
- ایمنی و امنیت
رشد استفاده از پلاسما و گسترش کاربرد آن در زمینه‌های مختلف موجب به وجود آمدن کاربردهای زیادی در تولید قطعات و اجزای مختلف خودرو و بنابراین صنعت خودروسازی شده است و در دستیابی به بهترین کیفیت و عملکرد و رفع مشکلات موجود، پلاسما راه‌حل‌های نوآورانه و قابل اعتمادی را پیشنهاد کرده است.
معرفی برخی از پروژه‎های موفق صنعتی در زمینه فناوری نانو

معرفی برخی از پروژه‎های موفق صنعتی در زمینه فناوری نانو

با توجه به رسالت کارگروه صنعت و بازار در تجاری سازی فناوری ها و محصولات فناوری نانو و به کارگیری آن‎ها در صنایع، این رو کارگروه تلاش کرده است تا با ایجاد بستری مناسب، زمینه همکاری شرکت های متقاضی صنعتی و شرکت های دارنده فناوری را آماده سازد. در ای...