صنایع هوایی به عنوان نماد توانایی علمی و فنی کشورها در دنیای امروز هستند. ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه همیشه نیازمند توسعه فناوری‎های نوین در صنعت هوایی خود بوده است. در حال حاضر به دلیل شرایط خاصی که بر مبادلات بین‏المللی به خصوص در صنعت هوایی وجود دارد، مشکلات فراوانی در دست‎یابی به فناوری‎های روز دنیا در زمینه تولید تجهیزات و قطعات مورد استفاده در این صنعت وجود دارد. بنابراین ضرورت ایجاد و تقویت صنایع بومی با استفاده از فناوری نوین احساس می‎شود.

صنایع هوایی به عنوان نماد توانایی علمی و فنی کشورها در دنیای امروز هستند. ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه همیشه نیازمند توسعه فناوری‎های نوین در صنعت هوایی خود بوده است. در حال حاضر به دلیل شرایط خاصی که بر مبادلات بین‏‎المللی به خصوص در صنعت هوایی وجود دارد، مشکلات فراوانی در دست‎یابی به فناوری‎های روز دنیا در زمینه تولید تجهیزات و قطعات مورد استفاده در این صنعت وجود دارد. بنابراین ضرورت ایجاد و تقویت صنایع بومی با استفاده از فناوری نوین احساس می‎شود.

بر این اساس ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به منظور آشناسازی شرکت‎های فعال داخلی با فناوری نانو و قابلیت‎های آن، امکان بهره‏برداری از این فناوری را برای آنان فراهم می‎سازد. بدیهی است که استفاده از فناوری‎های بومی برای شرکت‌های داخلی فعال در این حوزه هزینه به مراتب کمتری خواهد داشت و از طرف دیگر برخی از نیازهای این صنایع رفع خواهد شد. بنابراین حضور در نمایشگاه‎های مشابه نمایشگاه صنعت هوایی در سطح ملی و بین‎المللی، شناسایی نیازهای صنعتگران و پژوهشگران در این حوزه کمک شایانی به سیاستگذاری درست در این صنعت خواهد نمود. نمایشگاه صنعت هوایی ایران (IRAN AIR SHOW 2018) مکان مناسبی برای ارائه قابلیت‎های شرکت‎های داخلی با محصولات مبتنی بر فناوری نانو در صنعت هوایی بوده است. با توجه به تقاضاهای ثبت شده در این نمایشگاه، امکان رفع نیازهای شرکت‎های فعال در این حوزه، با استفاده از فناوری‎های داخلی وجود دارد.

لازم به ذکر است که یکی از مشکلات اساسی در زمینه کاربرد محصولات فناوری نانو در این صنعت، ضرورت اخذ استانداردهای ملی و بین‎المللی برای این محصولات می‎باشد. این معضل اساسی برای بسیاری از مدیران این صنعت به عنوان نگرانی اصلی بوده است. بنابراین ضروری است علاوه بر سیاستگذاری در زمینه تولید محصولات مبتنی بر فناوری نانو در صنعت هوایی، در رابطه با دریافت استانداردهای لازم نیز توجه ویژه‎ای شود. گزارش حاضر براساس تقاضاهای ثبت شده در این نمایشگاه آماده شده است.

بررسی آماری تقاضاهای ثبت شده و معرفی محصولات مدنظر صنعت هوایی بخش دیگری از این گزارش است. امید است با پیگیری مناسب و سیاستگذاری درست براساس اطلاعات ارائه شده در این گزارش، زمینه کاربرد هرچه بیشتر فناوری نانو در صنعت هوایی فراهم گردد.