کاربرد نانوکامپوزیت‎های پلیمری در صنعت خودرو

گزارش پیش رو به کاربردهای نانوکامپوزیت‌های پلیمری در صنعت خودرو می‌پردازد. این گزارش ابتدا به‌طور مختصر به نانوکامپوزیت‌ها و جایگاه آن‌ها در صنعت خودرو پرداخته و پس از بیان تاریخچه مختصر این موضوع، در ادامه به برخی نمونه‌های تجاری کاربرد این دسته از مواد اشاره می‌کند.

صنعت کامپوزیت یکی از صنایع رو به رشد در عرصه‎ی مواد مهندسی است. نانوکامپوزیت‎ها امروزه به خاطر مزایایی که نسبت به فلزات دارند، توسعه‎ی زیادی پیدا کرده‎اند. ازجمله می‌توان به توسعه و کاربرد قطعات نانوکامپوزیتی در صنعت خودرو اشاره کرد. نانوکامپوزیت‎های مورد استفاده در صنعت خودرو بیشتر از نوع نانوکامپوزیت‎های زمینه پلیمری هستند. این نانوکامپوزیت‎ها از مواد ترموست (گرما سخت) و ترموپلاستیک (گرما نرم) تشکیل شده‎اند که توسط نانومواد گوناگون تقویت می‌شوند. به علت مزایایی که قطعات کامپوزیتی نسبت به قطعات فلزی دارند و صرفه‌جویی‌هایی که در اثر استفاده از آن‌ها ایجاد می‎شود، هر روز قطعات بیشتری از خودرو به قطعات کامپوزیتی تبدیل می‎شود. در فلزات، ریخته‎گری با ضخامت‎های کم، امکان‌پذیر نیست. اگر با ورق نیز به شکل‎دهی قطعه بپردازیم، دور ریز زیاد است و تولید ضایعات زیادی دربردارد. درصورتی‌که برای کامپوزیت‎ها این محدودیت وجود ندارد و به خاطر قدرت سیلان بالا می‌توانند تمام قالب را پر کرده و شکل قطعه مورد نظر را کامل کنند. سبکی، خواص مکانیکی بالا و افزایش عمر قطعات، مقاومت در برابر خوردگی، سرمایه‎گذاری کمتر در تولید نسبت به قطعات فلزی، سهولت تولید با ماشین‌آلات کمتر و تعداد بیشتر و مواردی از این دست، تنها بخشی از مزایایی هستند که خودروسازان را به سمت استفاده از مواد کامپوزیتی و نانوکامپوزیتی سوق می‌دهند.

ازجمله کاربردهای نانوکامپوزیت‌های پلیمری در صنعت خودرو می‌توان به استفاده از این مواد در ساخت قطعات و چارچوب‌های داخلی و خارجی خودرو، استفاده در روکش‌ها و رنگ‌ها و پوشش‌های خودرویی، کاربرد در منسوجات مورد استفاده در خودرو جهت کاربردهای ضد آب و لک و دوده و نیز حفظ بهداشت خودرو، استفاده در تایرها و پیل‏های سوختی و موارد بسیاری از این دست اشاره نمود که تحولی بنیادین در صنعت خودرو را رقم زده‌اند.

گزارش پیش رو به کاربردهای نانوکامپوزیت‌های پلیمری در صنعت خودرو می‌پردازد. این گزارش ابتدا به‌طور مختصر به نانوکامپوزیت‌ها و جایگاه آن‌ها در صنعت خودرو پرداخته و پس از بیان تاریخچه مختصر این موضوع، در ادامه به برخی نمونه‌های تجاری کاربرد این دسته از مواد اشاره می‌کند. سپس با رویکردی کاربرد محور، کاربردهای عمده این مواد در صنعت خودرو به تفکیک مطرح شده و مورد بحث قرار می‌گیرد. در انتها بازار این دسته از مواد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

معرفی برخی از پروژه‎های موفق صنعتی در زمینه فناوری نانو

معرفی برخی از پروژه‎های موفق صنعتی در زمینه فناوری نانو

با توجه به رسالت کارگروه صنعت و بازار در تجاری سازی فناوری ها و محصولات فناوری نانو و به کارگیری آن‎ها در صنایع، این رو کارگروه تلاش کرده است تا با ایجاد بستری مناسب، زمینه همکاری شرکت های متقاضی صنعتی و شرکت های دارنده فناوری را آماده سازد. در ای...