سوخت دیزل و فناوری نانو: فرصت‎ها و مشکلات

سوخت معمول مورد استفاده در صنعت ریلی هنوز همان سوخت دیزلی است که دهه‎ها از اختراع آن می‎گذرد، اما در نبود یک جایگزین مناسب، فناوری نانو می‎تواند به بهبود آن کمک کند...

سوخت دیزل، یا آن طور که در ایران با نام گازوئیل شناخته می‎شود، از دیرباز مهمترین سوخت صنعت ریلی بوده است. قدمت آن به سال 1892 میلادی بازمی‎گردد، زمانی که مهندس آلمانی، رودولف دیزل، به دنبال سوخت مناسبی برای موتور احتراق داخلی خود، ترکیب آن را اختراع نمود. گرچه دیزل سوخت‎های دیگری (مانند چندین نوع روغن گیاهی) را نیز امتحان کرد، اما در نهایت این سوخت را برای موتور خود انتخاب کرد.

معمول‎ترین نوع دیزل، گازوئیلی است که از نفت خام و با تقطیر جزء به جزء آن در دمای بین 200 تا 350 درجه سانتی‎گراد بدست می‎آید. ساختار آن یک مخلوط هیدروکربنی با زنجیره‎های متعدد است که از 9 تا 25 اتم کربن در هر مولکول را شامل می‎شود. تولید آن چندان دشوار نیست و به فرآوری آنچنانی (در مقایسه با بسیاری از دیگر محصولات نفتی) نیاز ندارد و به همین دلیل عرضه‎کننده‎های متعددی در سرتاسر جهان این سوخت را تولید می‎کنند. در ایران، تولیدکننده اصلی این محصول برای حمل و نقل ریلی، شرکت پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران است که وظیفه تحویل آن به مجموعه ریلی را هم خود بر عهده دارد. بخش عمده این سوخت به همان شکلی که تحویل گرفته می‎شود مورد استفاده قرار می‎گیرد و به ندرت برای ارتقای آن درون مجموعه‎های ریلی تلاش می‎شود. دلیل مهم این امر شاید هزینه‎های تحقیقاتی آن است که متأسفانه در محیط دانشگاهی کشور چندان مورد تمرکز قرار نمی‎گیرد.

گازوئیل تولیدی شرکت پالایش و پخش گرچه جوابگوی نیازهای کشور است، اما نمی‎توان آن را در سطح جهانی یک سوخت تراز اول به حساب آورد. این سوخت با قیمتی بسیار ارزان‎تر از بازارهای جهانی در اختیار صنعت ریلی قرار می‎گیرد (قیمتی که بخش اعظم آن به خاطر استخراج مستقیم نفت در کشور و فرآوری آن است)، اما کیفیت آن با رقبای خارجی هنوز فاصله دارد. آلمان (چه به خاطر اینکه این سوخت اختراع خود آنهاست و چه به خاطر پیشرو بودن در عرصه ریلی) یکی از بهترین انواع گازوئیل جهان را تولید می‎کند که علاوه بر احتراق مناسب، آلودگی محیط‎زیست و فرسایش کمتری برای موتور دارد. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت که چه عواملی کیفیت گازوئیل تولیدی را در صنعت ریلی مشخص می‎کند.  

1. احتراق

اعداد ستان و اکتان، به عنوان تعیین کننده کیفیت و چگونگی احتراق سوخت، مهمترین عوامل این بخش هستند. رابطه میان این دو عدد برعکس همدیگر است. در حالی که عدد ستان نشان دهنده زمان تأخیر میان آغاز پاشش سوخت به داخل سیلندر و آغاز فرایند احتراق است، عدد اکتان نشان دهنده میزان مقاومت سوخت به اشتعال خود به خودی در سیلندر است. قابل ذکر است که در موتورهای دیزلی عدد ستان است که به عنوان معیار بررسی می‎شود و عدد اکتان برای موتورهای بنزینی و خودروها کاربرد دارد. به عبارت دیگر، طی تأخیر زمانی تا احتراق در عدد ستان، سوخت جمع می‌شود و سپس محترق می‌گردد و این احتراق به صورت انفجار صورت می‌گیرد تا بتواند یک ضربه قدرتمند تولید نماید و پیستون را به حرکت درآورد. هر چه زمان تاخیر کمتر باشد احتراق یکنواخت‌تر خواهد بود.

از جمله مشکلاتی که در خصوص احتراق وجود دارد، این امر است که احتراق پذیری سوخت رابطه مستقیمی ‎با میزان سیالیت آن دارد. سوخت هر چقدر گرانروی بیشتری داشته باشد، سخت‎تر مشتعل می‎شود. موتور لکوموتیو دیزل برای فرایند احتراق باید سوخت را از طریق پمپ پرفشار به سمت سیلندرها بفرستد و سپس آن را به داخل سیلندر با فشار بالا تزریق کند. انژکتورها که وظیفه تزریق سوخت را بر عهده دارند، فشار سوخت را باز هم بالاتر می‎برند (در برخی نمونه‎های جدیدتر لکوموتیو، این فشار تا حدی بالا می‎رود که سوخت به شکل پودری وارد سیلندر می‎شود). سپس پیستون بالا آمده و فرایند احتراق با فشرده سازی سوخت و هوای موجود در محفظه صورت می‎گیرد.

تا همین جا مشخص است که گرانروی سوخت چه اندازه در عملکرد موتور موثر است. گرچه افزایش عدد ستان مطلوب مصرف کنندگان است، به علت اثر بسیار قابل توجه گرانروی در مراحل پیش از احتراق، نمی‎توان با افزایش سیالیت عملکرد موتور را بهینه نمود. در این حالت، افزایش نیروی مورد نیاز برای افزایش فشار سوخت تا حد مورد نیاز (به دلیل تغییر عمده چگالی سوخت) در کل بهره وری موتور را کاهش می‎دهد و نه افزایش. بنابراین، گرچه این گزینه وجود دارد، اما تولیدکنندگان محصولات نفتی قادر نبوده‎اند به روش‎های شیمیایی پیشین از آن استفاده کنند.

از طرف دیگر، نگه داشتن دمای سیلندر در یک حد مشخص، کمک شایانی هم در بخش مدار خنک کاری و هم در بخش احتراق خواهد کرد. موتور سرد قادر نیست نیروی بهینه تولید کند، در حالی که موتور داغ فشار زیادی به مدار خنک کاری وارد کرده و احتراق صحیحی هم ارائه نمی‎کند. این هم بخش دیگری است که طی سال‎ها ذهن طراحان لکوموتیو را درگیر خود کرده است.

2. آلودگی و فرسایش

فرآورده‎های اصلی فرایند احتراق دیزل، دوده (شامل ترکیب‎های هیدروکربنی مازاد) و گاز (مانند کربن مونوکسید و گوگرد اکسید) هستند که از سیلندر خارج می‎شوند. بسته به افزودنی‎های سوخت و کیفیت آن، موارد دیگری نیز به این فهرست افزوده می‎شوند. این فرآورده‎ها به صورت دود از طریق خروجی موتور و پس از طی فرایندهای بسیار خارج می‎شوند. به جز صدماتی که به دلیل رسوب دوده و تبدیل گوگرد اکسید به اسید به خاطر وجود رطوبت، در مدار خروج به موتور وارد شده و موجبات فرسایش تدریجی آن را فراهم می‎کنند، در انتها همه موادی که از موتور خارج می‎شوند برای محیط‎زیست مضر هستند. گاز کربن مونوکسید یک گاز سمی ‎مشهور است که در حجم بالایی وارد محیط‎زیست می‎شود. دوده، به خاطر ساختار هیدروکربنی خود، به سختی با مواد دیگر واکنش داده و عملاً زباله محسوب می‎گردد.

مشکلات نگهداری هم مزید بر علت می‎شود تا هزینه‎ها بالاتر بروند. از این موارد می‎توان به نمونه‎های زیر اشاره نمود:

  • شستشوی نامناسب موتور می‎تواند منجر به باقی ماندن رطوبت در مدار سوخت شود که احتراق را ناقص کرده و باعث ایجاد اسید پس از فرایند احتراق می‎شود که فضای داخلی سیلندر را فرسوده می‎کند.
  • مدار روغنی که به خاطر فرسودگی به داخل مدار سوخت نشت داشته باشد سوخت را چرب می‎کند که هم فرایند احتراق و هم نگهداری سیلندر و مدار خروج دود را تحت تأثیر قرار می‎دهد.

3. فیلترهای هوا و خنک‎کاری موتور

بسیاری از لکوموتیوهای جدید مجهز به سیستم کمپرسور هستند که وظیفه تأمین هوای مورد نیاز موتور را بر عهده داشته و دارای سیستم فیلتر هوا هستند. این فیلترها بسته به آب و هوایی که قطار در آن فعالیت می‎کند، عمر عملیاتی متفاوتی دارند و دچار معضلات مختلفی هم می‎شوند. جنس الیاف آنها به گونه‎ای است که مانع ورود گرد و خاک و آلودگی می‎شود، اما با تجمع و چسبندگی این مواد در فیلتر در نهایت نیاز به تعویض آنها به وجود می‎آید.

همچنین، سیستم‎های خنک‎کننده موتور مجهز به مواد کولانت هستند که برای فرایند خنک‎کاری استفاده می‎شوند. این بخش در لکوموتیوها بسته به مدل، روش کارکرد متفاوتی دارد، اما در همه آنها در نهایت گرما باید از طریق یک سیال منتقل شده و فرایند خنک‎کاری صورت گیرد. لکوموتیوهای دیزل باید با دماهای بسیار بالا دست و پنجه نرم کنند که نیازمند بازدهی بالای سیستم خنک‎کننده است، اما نمی‎توان فضای زیادی را به این سیستم اختصاص داد که از جمله مشکلات طراحی موتور محسوب می‎شود.

فرصت‎های فناوری نانو

همان طور که از مطالب فوق مشخص است، فرصت‎های متعددی در اختیار فناوری نانو است که وارد مبحث سوخت ریلی شود. پیش از این در جهان و حتی در ایران فعالیت بر روی انواع فیلتر و کولانت نانو انجام شده است که به نسبت موفق بوده‎اند. انتقال این تجارب برای به کارگیری در صنعت ریلی کار دشواری نخواهد بود و تنها باید شرایط عملکردی قطار و محدودیت‎های آن اعمال گردد.

برای بحث پوشش فضای درونی موتور به منظور جلوگیری از فرسایش و خروج آلودگی، در سطح بین‎المللی فعالیت‎هایی صورت گرفته است. اما چنین پوشش‎هایی می‎بایست در برابر حرارت دائمی ‎و مواد ذکر شده در مدار دود مقاوم باشند. تمرکز در این بخش می‎تواند بر روی فضای داخلی سیلندرها گذاشته شود که به نسبت دیگر اجزای ذکر شده دچار فرسایش بیشتری می‎شوند و هزینه‎های تعمیر و نگهداری بالاتری دارند. از طرف دیگر، پیش از فعالیت‎هایی برای جلوگیری از تولید گازهای سمی‎ در فرایند احتراق از طریق افزودن افزونه‎های نانو به سوخت برای اصلاح ساختار و فرآورده‎های احتراق صورت گرفته است که کمک شایانی به کاهش ضررهای محیط‎زیستی موتورهای دیزل کرده‎اند. با این حال، بحث دوده همچنان باقی است و جای کار دارد.

فناوری نانو در حمل و نقل ریلی ایران

شاید در کشور، مهمترین معضل سد راه گسترش استفاده از محصولات نانو در صنعت ریلی بحث هزینه باشد. حمل و نقل ریلی صنعتی پرهزینه و متأسفانه در ایران، کهنسال محسوب می‎شود. بخش عمده ناوگان ریلی ایران نیازمند جایگزینی با نمونه‎های جدید و مدرن هستند و این امر هزینه‎های تعمیراتی را بالاتر می‎برد. از طرف دیگر، راه آهن در ایران هنوز از نظر توسعه به حد ایده‎آل نرسیده است، بنابراین تمرکز کارفرمایان ریلی بر روی اولویت‎های دیگری به جز فناوری نانو است. بحث سوخت به علت اهمیت و حضور دائمی‎آن، می‎تواند هدف مناسبی برای فعالان این حوزه در کشور باشد.

 

کاربردهای نانوپوششهای سخت و مقاوم در صنعت حمل ونقل ریلی

کاربردهای نانوپوششهای سخت و مقاوم در صنعت حمل ونقل ریلی

در این گزارش سعی شده تا با نگاهی به فناوری نانوپوشش، بتوان مشکلات تجهیزات صنعت حمل ونقل ریلی در حوزه سایش، فرسایش و خوردگی را مرور نمود و برای آنها راهکار ارایه داد.