ساخت فیلم کامپوزیتی زیست تخریب پذیر با استفاده از سیب زمینی شیرین و آویشن

دانشمندان دانشگاه A&T کارولینای شمالی فیلم نانوکامپوزیتی زیست تخریب پذیری را با استفاده از نشاسته سیب زمینی شیرین و اسانس آویشن ساخته و مشخصه یابی کردند. آنها نشان دادند که نشاسته سیب زمینی شیرین می تواند راه حلی مناسب برای حل مشکل دفع زباله های تولید شده بوسیله مواد بسته بندی پلاستیکی باشد.

سالانه حجم بالای پلاستیک های دور ریختنی یک مسئله مهم و قابل توجه در دفع زباله می باشد. نشاسته و گلوتن گندم، پروتئین های سویا و پنیر اغلب برای توسعه سیستم های بسته بندی زیست تخریب پذیر مورد استفاده قرار می گیرند. اما مشکلات آلرژی­زا بودن این ترکیبات در فرایند تبدیل آنها به تولیدات خوراکی می تواند رخ  دهد. با این حال، طبق ادعای این دانشمندان چنین مشکلاتی با بکار بردن نشاسته سیب زمینی شیرین رخ نمی دهد. سیب زمینی شیرین گیاهی ارزان و قابل دسترس است که به طور گسترده بخاطر ارزش غذایی آن در بسیاری از مناطق جهان کشت می شود.

در گام نخست این تحقیق، نانو رس لایه لایه مونتموریلونیت (MMT) و اسانس آویشن در فیلم نشاسته ای سیب زمینی شیرین به منظور افزایش خواص مکانیکی و فیزیکی آن گنجانده شد. درصد وزنی MMT نسبت به نشاسته سیب زمینی شیرین در 3 درصد ثابت نگه داشته شد و بوسیله سه مقدار 0.5، 1 و 1،5 درصد از اسانس آویشن فعال گردید. محققان  تاثیر نانورس MMT و اسانس را بر روی خواص فیزیکی، مکانیکی و مرزی فیلم نشاسته مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند که گنجاندن MMT در فیلم نشاسته ای سیب زمینی شیرین به طور قابل توجهی استحکام، جذب و نفوذپذیری تبخیر آب فیلم را افزایش می دهد. ترکیب اثر MMT و اسانس گیاه آویشن استحکام کششی و ازدیاد طول فیلم را بهبود می دهد.

filereader.php?p1=main_b0baee9d279d34fa1

این تحقیق بخشی از پروژه بزرگ توسعه فیلم های نانوکامپوزیتی که ویژگی های مکانیکی، خواص ضد میکروبی و زیست تخریب پذیر آنها مورد مطالعه قرار می گیرد می باشد. این پروژه با همکاری وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا انجام شده است.


منبع مطلب
همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.