مقابله با آلزایمر با فناوری نانو

بیماری آلزایمر یکی از معمول‏ترین اختلالات مغزی است که سالمندان را تحت تاثیر قرار می‎دهد. این بیماری در دهه‎های پیش‎رو یکی از اصلی‏ترین مشکلات سلامتی است که پیامدهای اجتماعی-اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت. تعداد کل افرادی که درگیر این بیماری هستند 15 میلیون نفر است و تا سال 2050 تا 4 برابر افزایش خواهد داشت.
فناوری نانوکاربردهای متنوعی در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری آلزایمر دارد. برخی از این کاربردها در حال توسعه هستند و در آینده نزدیک مورد استفاده قرار می‎گیرند. در شکل زیر کاربردهای فناوری نانو در زمینه بیماری آلزایمر نشان داده شده است. در ادامه هر کدام از این بخش‎ها به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‎گیرد.


filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

تشخیص بیماری آلزایمر: توسعه براساس فناوری نانو
عوامل بیماری‎زای آلزایمر با کاهش نورون‎ها و سیناپس‎ها مشخص می‎شوند که منجر به تضعیف نواحی مختلف مغز می‎شود. در حال حاضر تشخیص درست بیماری به ویژه در مراحل اولیه مشکل است و با تغییرات مرتبط با سن و یا استرس اشتباه تشخیص داده می‎شود. روش‎های کلینیکی موجود از تصویربرداری از با دقت 85 درصد و در مراحل نهایی بیماری استفاده می‎کنند.
تشخیص بیماری در مراحل اولیه بسیار مهم است و نوع درمان برای درمان بیماری را تعیین می‎کند. علائم کلینیکی آلزایمر شامل کاهش حافظه و یا تخریب لایه‌های عصبی در مراحل آخر بیماری رخ می‎دهد. بنابراین روش قابل اعتماد و مولکولی که برای شناسایی تخریب اعصاب ناشی از آلزایمر در سریعترین زمان ممکن نیاز است.
آلیگومرهای محلول که نشان‎دهنده ADDLs هستند به عنوان پاتوژن آلزایمر در نظر گرفته می‌شوند. عموما مقادیر بسیار کم این مواد با آزمون‎های آنزیم معمولی قابل تشخیص است. اما اخیرا روش‎های با حساسیت بسیار زیاد توسعه یافته است که به عنوان روش بیو بارکد شناخته شده و قابلیت شناسایی این نوع خاص از آنزیم را دارد. در این روش از نانوذرات طلا و سوسپانسیون ذرات میکرونی مغناطیسی استفاده می‌شود. هر دو این ذرات به ADDLs ها متصل می‎شوند اما نانو ذرات طلا به رشته‎های DNA متصل می‎شوند.
روش دیگر شناسایی عوامل بیماری‎زا استفاده از نانوذرات فلزات خنثی مانند طلا و نقره است که رزونانس سطحی پلاسمون موضعی (LSPR) نامیده می‎شوند. استفاده روش طیف‎سنجی UV-Vis روی نانوذرات نقره که مقدار بسیار کمی (در حد نانومولار) ADDLs به آن‎ها افزوده شده است، جابه‎جایی قابل ملاحظه طول موج تهییج را نشان می‎دهد. این عوامل باعث تغییر ضریب شکست می‎شوند.
علاوه بر این دو روش، مطالعات متعددی بر روی روش‎های تصویربرداری انجام شده است که روشی برای تصویربرداری برای شناسایی، مطالعه، مشخص کردن بیماری‎ها در حال بررسی است. این روش‎های تصویربرداری حتی می‎تواند برای بررسی بازده داروهای جدید نیز استفاده شود.


filereader.php?p1=main_70f250e2d762fbde8
بتاآملیوید پپتید و AD: تجمع غیرطبیعی بتاآملیوید پپتید تشکیل الیگومرهای محلول و پلاک‎های رشته‎ای خارج سلولی می‎دهند که اثر نامطلوب آن‏ها موجب تضعیف شبکه عصبی ناشی از AD می‎شود.

روش‎های بالقوه فناوری نانو در درمان AD
در حال حاضر هیچ درمانی برای بازگرداندن تخریب اعصاب ناشی از پیشرفت آلزایمر وجود ندارد. داروهایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند فقط برای کاهش علائم هستند یعنی اتصالات مختل شده بین سلول‎های مغزی را بهبود می‎دهند اما نمی‎توانند فرایند تخریب را متوقف کنند. هم‎چنین تحقیقاتی براساس استراتژی اصلاح در حال انجام است. هدف این تحقیقات کاهش سرعت پیشرفت فرایند تخریب مغز است.
در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی وجود سدهای خونی-مغز (Blood-brain barrier (BBB)) است که مانع از انتقال موثر داروها و عوامل درمانی از طریق جریان خونی می‎شود. BBB که یک فیلتر دو طرفه بین مویرگ‎های خونی و بافت عصبی هستند، که از ورود ترکیبات خارجی مانند عوامل بیماری‎زا به بافت مغز جلوگیری می‎کنند. برای غلبه بر این سد فیزیولوژیکی نیاز به استراتژی خاص است.
یکی از راه‎های غلبه بر این سد، استفاده از حامل‎های نانومتری با خواص سطحی مطلوب است تا امکان انتقال و دارورسانی ایمن را داشته باشد. با پوشاندن مشخصات فیزیوشیمیایی این عوامل با استفاده از کپسوله کردن آن‎ها امکان عبور آن‎ها از BBB فراهم می‎شود. 

منبع مطلب