استفاده از نانوپوشش در پروتزهای کاشتنی در بدن

پوشش‎های تیتانیومی که جایگزین یاتاقان‎های فولادی ارابه فرود هواپیمای A350 و A380 شدند، امکان استفاده در پروتزهای زانو و لگن را دارند.
موسسه Wallwork کمبریج متخصص در امور پوشش‎های سخت، برنده جایزه ابداعات دولت انگلستان در زمینه حمایت از فناوری‎ها در زمینه کاربردهای پزشکی این فناوری شده است. این فناوری اثر قابل ملاحظه‎ای در در توسعه فناوری‎های مورد استفاده در کاشتنی‎های بدن شامل ساخت قطعات سبک، مستحکم، ایمن‎تر داشته است.
تیتانیوم به صورت گسترده در ابزارهای کاشتنی و پروتزها مورد استفاده قرار می‎گیرد. این ماده استحکام بالا، مقاومت به خستگی قابل ملاحظه، سبکی و زیست سازگار است. متاسفانه به دلیل نرمی، عملکرد تیتانیوم در کاربردهای یاتاقان‎های تحت فشار کم است. شرکت Wallwork با استفاده از نیتراسیون عمیق قطعات بر این مشکل غلبه کرده است. علاوه بر این با توجه به نوع کاربرد از پوشش‎های PVD روی سطح استفاده شد. پوشش حاصل از این روش ضخامت میکرونی داشته و روانکاری قابل ملاحظه‎‏ای دارد.

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf
مرکز پوشش‎های سخت کاشتنی‎های پزشکی در شرکت Wallwork Cambridge

قطعات جایگزین زانو و مفصل لگن معمولا از آلیاژهای از جنس کبالت، کروم و مولیبدن و یا سرامیک‎ها ساخته می‎شوند. معمولا این قطعات به صورت هیبریدی با ترکیبات دیگر مانند پلیمرهای با چگالی بالا ساخته می‎شوند. مشکلات موجود در این شرایط شامل از دست رفتن کارایی قطعه پلیمری، نشت یون‎های فلزی از آلیاژ CoCrMo و یا شکستن کاشتنی‎های سرامیکی است. در این شرایط بیمار احساس درد داشته و ممکن است به بافت‎های مجاور آسیب جدی وارد شود.
پوشش تولید شده توسط شرکت Wallwork، سدی مقاوم در برابر آزاد شدن یون‎های فلزی است و علاوه بر این دارای مقدار کمی نقره است تا در برابر عفونت‎های پس از جراحی محافظت مقاوم باشد. این پوشش صافی سطح بسیار بالایی دارد و در برابر مایع مفصلی مقاومت به خوردگی بسیار خوبی دارد.هرچند استفاده از فناوری‎های جدید در زمینه پزشکی نیاز به دقت بسیار بالایی دارد اما این شرکت پیش‎بینی کرده است که در طی 4 سال آینده و پس از تکمیل شبیه‎سازی‎های آزمایشگاهی، این فناوری روی اولین بیمار مورد استفاده قرار گیرد.

منبع مطلب