پلاسمای سرد به درون آشپزخانه‎های بزرگ برای حفظ سلامتی می‎آید

هودهای متداول در دونوع مکشی ویا تصفیه‎کننده هستند که حتی نوع دوم بدلیل تولید ازن خود آلاینده به حساب می‎آید.فناوری پرکاربرد پلاسمای سرد به ساخت سیستم تهویه مناسب کمک کرده وپیش بینی می‎شود درسال2018 به شکل فراگیر در بازار عرضه شود.
معمولا در هنگام آشپزی بوی غذا در فضای آشپزخانه می‎پیچد و هنگام سرخ کردن مواد غذایی ممکن است روغن در اطراف گاز پخش شود و شکل نامطلوبی را در فضا ایجاد نماید. دانش تهویه آشپزخانه‎های صنعتی با سرعت زیادی در حال تکامل می‎باشد. هودها به دو شکل تصفیه کننده هوا و دارای خروجی هوا می‎باشند. هودهای تصفیه کننده هوا را به داخل خود می‎کشند و با استفاده از فیلترهایشان چربی‎ها، رطوبت، گرد و غبار و بوها را از هوا جدا کرده و هوای تصفیه شده را دوباره به داخل آشپزخانه برمی‎گردانند. این هود ها معمولا از فیلترهای کربنی استفاده می‎کنند. هودهای دارای خروجی هوا به یک کانال متصل شده و چربی‎ها و بوهای نامطبوع را از طریق آن خارج می‎کنند.

در برخی مدل‎هایی که برای رهایی از بوهای نامطلوب وجود دارد، مصلحت‎های سلامتی قابل چشم پوشی می‎باشد زیرا مواد شیمیایی مورد استفاده در آن ها در نهایت منجر به تولید ازن می‎گردد که خود آلاینده‎ای مضر می‎باشد. در آینده‎ای نزدیک، با توجه به تکنولوژی جدیدی که از فناوری پلاسما بهره می‎برد دیگر نیازی به توسل به چنین اقداماتی برای از بین بردن بوی روغن پخت و پز و محیط اطراف نداریم چرا که این فناوری جدید بو را درست در همان منبع از بین می‎برد.

مطالعات گذشته نشان داده است که چگونه فناوری پلاسمای سرد با خواص ضد باکتریایی خود می تواند به منظور ضد عفونی کردن پوست و زخم های انسان مورد استفاده قرار گیرد, باکتری های مقاوم در برابر دارو را از بین ببرد و شپش, قارچ و ویروس ها را نابود کند. پس چرا این فناوری برای خلاص شدن از بوی ناشی از پخت و پز اعمال نمی گردد؟

برای مقابله با این مشکل، ابتدا پلاسما بوسیله جرقه تخلیه الکتریکی در هوای بین یک الکترود میله‎ای کوتاه در میان یک الکترود استوانه ای ایجاد می‎گردد. با تحریک میدان مغناطیسی، به صورت یک لایه پلاسمایی پیوسته گسترش یافته و در نهایت یک دیسک پلاسما ایجاد می‎گردد که به طور موثری مولکول‎های بوی بد و سایر آلودگی‎ها را از بین می برد. حذف بوی بد با بهره‎گیری از فرآیند برای اولین بار توسط انجمن ماکس پلانک در سال 2011 به ثبت رسیده است. پیوندهای کووالانسی می‎توانند از طریق الکترون‎های پلاسمای تولید شده از بین بروند. این فرآیند به طور تجربی با استفاده از هوای آلوده به آمونیاک تجزیه و تحلیل شده است.

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf
فیلترهای پلاسمای سرد که در اینجا به شکل دیسک‎های بنفش دیده می‎شوند قادر بین از بین بردن بهای نامطبوع می‎باشند.

بخارهای آشپزی ابتدا توسط دو فیلتر هوای معمولی جذب می شوند. ابتدا گرد و غبار, رطوبت و ذرات ریز را از بین می برد که دود آبی، باکتری‎ها و مولکول‎های بو را باقی می‎گذارند. سومین فیلتر دود آبی ناشی از سوختن روغن را گیر می‎اندازد در حالی که فیلترهای پلاسمایی میکروب‎ها و مولکول‎های بو را با عبور دادن از خود خنثی می‎کنند. ذرات باقی‎مانده توسط یک فیلتر کربن نهایی حذف می‎شوند و تنها اکسیژن، رطوبت و کربن‎دی‎اکسید را باقی می‎گذارند.

ورقه نازک پلاسمایی مولکول‎های متخلف را به اجزای بی‎ضرر تبدیل می کند که هیچ بویی ندارند و پس از آن نیازی به استخراج ندارند. همچنین این روش هزاران بار سریع‎تر از روش شیمیایی سنتی است. این تکنیک جدید در مقایسه شیوه فعلی که چند ثانیه طول می کشد در مقیاس میلی ثانیه خواهد بود. این تفاوت ممکن است ناچیز به نظر برسد ولی این چند میلی ثانیه اضافی توضیح می‎دهد که چرا هودهای آشپزی حرفه‎ای سنتی بیش از یک متر طول دارند.

به دلیل آنکه کارتریج فیلتر تنها 10 سانتی متر می باشد سیستم‎های موجود قادر به بهره‎گیری از آن در سیستم‎های خود هستند بدون آنکه نیازی به تغییر کل هود برای تطبیق دادن آن با تکنولوژی جدید داشته باشند.
پتانسیل بازار برای چنین فیلترهایی بسیار بزرگ می‎باشد. تنها در آلمان 600000  سیستم تهویه وجود دارد بنابراین با یک میانگین عمر 10 ساله, حدود 60000 هزار واحد هر سال در اینجا مورد نیاز می‎باشد.حتی امکان انطباق فیلتر برای استفاده خانگی نیز وجود دارد که سهم بازار فروش آن را  افزایش خواهد داد. 

filereader.php?p1=main_5516adb142fcb18a0
یک نمونه از سیستم آشپزی که به فیلترهای تهویه پلاسمای سرد مجهز شده است بدون نیاز به یک سیستم تهویه بزرگ, قادر به زدودن بوها می باشد.

نمونه اولیه این فیلترهای پلاسمایی برای سال 2017 برنامه‎ریزی شده است و در صورت موفقیت آمیز بودن، اولین دستگاه پلاسمای سرد در اوایل سال 2018 مجوز قرار گرفتن آن در اختیار تولید کنندگان هود اجاق گاز را خواهد داشت.

منبع مطلب
 ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

فراخوان؛ ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما

پنجاه و دومین فراخوان «ساخت دستگاه از بین برنده سم آفلاتوکسین مبتنی بر فناوری پلاسما» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک شرکت دانش بنیان منتشر شد.