در دنیای امروز، با توجه به مشغله های کاری و کمبود فرصت برای خرید حضوری و فیزیکی، تمایل مردم به خرید آسانتر و راحتتر از طریق بستر اینترنت بیشتر شده است و روز به روز افزایش پیدا میکند. از سوی دیگر عدم دسترسی شرکتهای دانشبنیان به کانالهای فروش از جمله مشکلات این شرکت ها می باشد.
طبق آمار در حدود 9% از شرکتهای دانش بنیان کشور، قریب به 800 محصول در حوزه B2C برای فروش دارند. از آنجا که خواستگاه مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکتهای دانشبنیان، دانشگاه و محیطهای علمی میباشد، این شرکتها بیش از آنکه به بازارهای هدف، نحوه ورود بر این بازارها و توسعه بازارها چشم داشته باشند بر روی مسائل فنی متمرکز شدهاند.
با شناخت این شکاف میان شرکتهای دانش بنیان و بازارهای هدف، کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با همکاری شرکت شزان، برنامه حمایتی برای کمک به شرکتهای فعال در زمینه فناوری نانو را از زمستان سال 94 آغاز کرده است. هدف از این برنامه حمایتی، معرفی و تسهیل در فروش کالاهای شرکتهای نانویی از طریق بازاریابی و تجارت الکترونیک (E-Commerce) میباشد. از دلایل ایجاد این برنامه در کنار هزینه پایین ایجاد بسترهای الکترونیکی برخلاف بسترهای فیزیکی فروش، عدالت در انتخاب، مقایسه، دسترسی به مشخصات محصول و مشخص بودن قیمت است. از این¬رو همکاری مناسبی با شرکت دیجیکالا به عنوان کانال دسترسی مشتری به محصول شکل گرفت.
تاکنون با هماهنگی کارگروه صنعت و بازار، فهرست اولیهای از شرکتها و کالاهای مناسب برای فروش از طریق دیجیکالا تهیه گردید و مذاکره برای قرار گرفتن این کالاها در سبد فروش این شرکت آغاز شده است. هم اکنون در حدود 80 کالای نانویی در حوزه های مختلف از جمله ابزار و لوازم خودرو، لوازم خانگی و بهداشت و سلامت از بیش از 10 شرکت در وب سایت دیجی کالا عرضه شدهاند. همچنین نزدیک به 14 محصول در مرحله درج و بارگذاری در وب سایت قرار دارند. امید است تا پایان سال جاری تنوع کالاهای در این وب سایت به 200 عدد برسد. همچنین با بهره گیری از کانال¬های فروش همچون دیجیکالا و سرویس های دیجیتال مارکتینگ مانند بازاریابی محتوایی بتوان میزان فروش محصولات مبتنی بر فناوری نانو را افزایش داد.