نانوذرات شکر میزان سرب موجود در آب را تشخیص می‌دهند

محققان هندی توانسته‎اند با روشی سبز از شکر، نانوذراتی استخراج کنند و نشان داده‎اند که می‎توان از این نانوذرات به‌عنوان حسگر برای تشخیص سرب در آب استفاده نمود.

فناوری نانو با ذراتی که چندین هزار بار کوچک‌تر از موی انسان است، سروکار دارد و در حوزه‎های مختلفی مانند دارورسانی و آزمون‎های تشخیصی مورداستفاده قرار می‎گیرد.

اوایل سال 2018، گروهی از محققان هندی روش ساده‎ای برای استخراج نانوذرات از شکر دانه‎ریز ابداع کردند. آنها اثبات کرده‎اند که می‎توان از این نانوذرات به‎عنوان حسگر جهت تشخیص ذرات سرب در آب استفاده نمود.

در سال‎های اخیر، دانشمندان به دنبال منابع "سبز" برای تهیه نانوذرات هستند. نانوذرات کربن‎دات از پوست لیمو، آب موز و پوست پرتقال مشتق شده‎اند که به‌طور معمول این نانوذرات را با روش‎های فیزیکی از گرافیت یا نانولوله‎های کربنی به دست می‎آورند.

یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه کالیکوت موفق به تولید کربن‎دات‎ها از ذرات شکر شده‎اند. برای این کار، ابتدا شکر در دمای بالا (150 درجه سانتی‌گراد) ذوب شد، سپس با محلول آمونیاک رقیق شد و بعد از آن به مدت چند دقیقه در معرض ماکروویو قرار گرفت و در آخر بعد از صاف کردن، برای به دست آمدن نقاط کوانتومی حاوی کربن، نمونه سرد شد.

filereader.php?p1=main_cee631121c2ec9232

محققان از این نانوذرات برای سنجش حضور یون‎های فلزی مختلف (کادمیوم، جیوه، مس، سرب، آهن، پتاسیم، آلومینیوم، نیکل، سدیم، کبالت، کروم، منیزیم، کلسیم و روی) استفاده کردند و در نهایت متوجه شدند که این نقاط کربنی تنها در حضور یون‎های سرب رسوب می‎کنند. جالب توجه است که این نقاط زمانی باعث تشکیل رسوب می‎شوند که سطح سرب بالاتر از 14 بخش در بیلیون (ppb) باشد و این میزان از سرب مقدار مجاز اعلام شده در آب از سوی سازمان حفاظت از محیط‌زیست ایالت متحده می‎باشد.

دکتر رنوکا، رهبر این تیم تحقیقاتی عنوان کرد که "سرب شایع‎ترین یون فلزی سنگین در آب است که سبب ایجاد مشکلات وخیمی در مغز و سیستم عصبی می‎شود. همچنین باعث بروز مشکلات مختلف دیگری در سلامتی مانند فشار خون بالا، التهاب دستگاه گوارش و غیره می‎گردد. این روش کم هزینه و ساده در موارد فراوانی می‎تواند برای ارزیابی یون‎های سرب موجود در آب آشامیدنی مورداستفاده قرار گیرد."

با اهمیتی که سهولت، نوع سنتز و هدف این پروژه دارد می‎توان انتظار استقبال فراوانی از این پژوهش در سطح جهانی داشت. ما نیز می‎توانیم از این دستاورد به‌عنوان یک حسگر سرب، به‌ویژه در مراکزی که این ماده مورداستفاده قرار می‎گیرد و یا در سنجش آب در شرایط غیرعادی و غیرشهری استفاده کنیم.

منبع مطلب thehindubusinessline