طراحی حامل نانویی برای از بین بردن سلول‎های آسیب‎دیده

دانشمندان اسپانیایی با استفاده از حامل‎های نانویی روش موثری را برای از بین بردن سلول‎های پیری موجود در بافت‎های بدن گسترش دادند که این روش می‎تواند در درمان بسیاری از بیماری‎ها موثر باشد.

سلول‎های پیری، سلولهای آسیب‎دیده‎ای هستند که با اینکه زنده‎اند ولی نمی‎توانند وظایف عمومی خود را ایفا کنند و به عنوان سلول‎های زامبی شناخته می‎شوند. این سلول‎ها با تداخلشان در بافت بر عملکرد آن تاثیر می‎گذارند. پیری برنامه سلولی است که توسط بسیاری از آسیب‎ها ایجاد می‎شود و در بیشتر بیماری‎ها وجود دارند. آنها در انواع بافت‎ها در هنگام سالخوردگی تجمع می‎کنند و موجب ازدیاد زوال در افراد ساخورده است. از بین بردن سلول‎های زامبی یکی از چالش‎های مهم دانشمندان است.

در آزمایشگاه پلاستیک و بیماری سلولی مرکز ICREA در بارسلونا دانشمندان فرایندی را برای حذف سلول‎های زامبی طراحی کردند. در این پژوهش آنها با استفاده از فناوری نانو موجب تحویل دارو به صورت انتخابی به این سلول‎ها شدند. تیم اثربخشی این سیستم دارویی را بر سلول‎های خارج از موجود زنده و دو مدل موش آزمایشگاهی مبتلا به فیبروز و سرطان ریه بررسی کردند. این بیماری‎ها با حضور سلول‎های آسیب‎دیده بوجود آمدند و در مورد سرطان این مورد بعد از فرایند شیمی درمانی صادق است.

در این مدل‎ها، سلول‎های پیری داروی حمل شده بیشتری را نسبت به سلول‎های دیگر دریافت می‎کنند و با ورود این حامل داروها پوسته آنها تخریب و دارو رها می‎شود. هنگامی که حامل‎های نانویی حاوی ترکیبات سیتوکسیک بودند سلول‎های پیری از بین رفتند و موجب بهبود فرایند درمانی در موش‎های فیبروز و سرطان ریوی شد. به گفته سرپرست این پروژه این حامل‎های نانویی می‎توانند راه را برای روش‎های جدید درمانی فیبروز ریوی و یا حذف سلول‎های پیری ناشی از شیمی درمانی هموار کند. کاربرد دیگر این حامل‎هایی نانویی استفاده به عنوان روشی برای تشخیص سلول‎های پیری است زیرا می‎توانند یک ترکیب فلورسنت یا نشانه‎دار را حمل کنند.

این مطالعه که با همکاری شرکت آمریکایی Pfizer صورت گرفت راهی برای رسیدن به توانایی حذف سلول‎های پیری فراهم کرده است. در حال حاضر توسعه ابزارهای از بین بردن این سلول‎ها یکی از اهداف مهم شرکت‎های دارویی می‎باشد که این پژوهش می‎تواند راه گشای این مشکل باشد.

 

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

منبع مطلب