حوزه های صنعتـــی
حوزه های صنعتـــی
مشاهده خبر

رشد 71 درصدی صادرات محصولات نانو ایرانی در سال 96

تاریخ خبر : ۱۳۹۷/۰۷/۲۱ تعداد بازدید : ۲۳۴
تعداد رای : ۱
حجم فروش محصولات نانو در سال 1396، در حدود 13 میلیارد و 736 میلیون ریال بوده که نسبت به سال گذشته رشد 95 درصدی داشته‌است. صادرات محصولات نانویی نیز از 36.5 میلیون دلار در سال 95 به رقم 62.4 میلیون دلار در سال 96 رسیده‌است.

ستاد توسعه فناوری‌ نانو از بدو تشکیل تا کنون به دنبال اهداف متعالی نظیر دستیابی به جایگاه اول اقتصادی در فناور‌ی‌ نانو در منطقه و قرار گرفتن در میان کشورهای برتر جهان در این حوزه بوده‌است. یکی از مهمترین ابزارها برای کسب چنین جایگاهی، توسعه‌ی بازار و صادرات محصولات نانویی است.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حجم فروش محصولات نانو در سال 1396، در حدود 13 میلیارد و 736 میلیون ریال بوده‌است. این رقم در سال 1395، 7میلیارد و 44 میلیون ریال بوده که رشد 95 درصدی را تجربه کرده‌است. افزایش حجم بازار نانو در سال‌های 93 ، 94 و 95 به ترتیب 97، 98 و 128 درصد بوده‌است. از این رو برای پنجمن سال پیاپی در بازه‌ی زمانی 1391 تا 1396 شاهد افزایش دو برابری فروش محصولات نانو هستیم. در مجموع از 13 میلیارد و 736 میلیون ریال فروش در سال 96، 82 درصد فروش داخلی و 18 درصد صادرات به کشورهای دیگر بوده‌است. لازم به ذکر است که حجم فروش هدف‌گذاری شده برای سال 96، رقم 11 میلیارد ریال بود که میزان تحقق یافته، بیش از مقدار هدف‌گذاری‌شده بود. میزان صادرات محصولات نانویی در سال 96، قریب به 62.4 میلیون دلار است که این رقم در سال 95، 36.5 میلیون دلار بوده‌است. لازم به ذکر است که از سال 94 تا 96، 49 کشور میزبان محصولات نانویی ایرانی بوده‌اند که از جمله این کشورها می‌توان به آلمان، ایتالیا، استرالیا، سوئیس، سوئد، آمریکا، کانادا، چین و کره‌جنوبی اشاره کرد.

در سه حوزه‌ی کالا، تجهیزات و ماشین‌آلات و همچنین خدمات ارائه‌شده در حوزه‌ی فناوری‌ نانو، از میان کل فروش انجام شده در سال 96، 95درصد از فروش مربوط به کالا، 3درصد تجهیزات و 2درصد خدمات است.

نظرات

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نـــام
ایمیل
نظر شما
کارکترهایی که در تصویر می بینید را وارد نمایید. (حساس به حروف کوچک و بزرگ)