چگونگی تولید اولین بتن تقویت شده با گرافن در مصاحبه با بنیانگذار شرکت کانکرین

سایت آزونانو (AZoNano) با دکتر دیمیتر دیموف بنیانگذار کانکرین (Concrene)، مصاحبه‌ای انحام داده است. کانکرین یک شرکت فناوری نانو مستقر در لندن است که یک راه‌حل مهم و موفق برای صنعت بتن ارائه کرده‌است. کانکرین با استفاده از علوم پیشرفته نانو برای بهبود مقاومت بتن و همچنین کاهش اثر کربن آن فعالیت می‌کند.

چگونگی تولید اولین بتن تقویت شده با گرافن در مصاحبه با بنیانگذار شرکت کانکرین

آیا می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد شرکت کانکرین و اهداف شرکت به خوانندگان ما بدهید؟

کانکرین (Concrene) یک شرکت نانوفناوری مستقر در انگلستان است که یک راه‌حل مهم و موفق برای صنعت بتن ارائه داده‌است. ما از یک فرمولاسیون محافظت شده مبتنی بر گرافن با پتنت در دست بررسی (patent-pending) استفاده می‌کنیم تا مقاومت بتن را بهبود بخشیده و آلایندگی کربن آن را کاهش دهیم.

شریک استراتژیک صنعتی ما، شرکت توماس سوان (Thomas Swan)، محصول گرافن مورد نیاز ما را تولید می‌کند. ما با هم در زمینه تولید مواد شیمیایی، گواهینامه ISO مهندسی فرآیند نانومواد در مقیاس بزرگ، دانش عمیق علمی و صنعتی سیمان و توسعه بتن، تجربه و تخصص بسیار خوبی را بدست آورده‌ایم.

هدف کانکرین این است که به یک رهبر شناخته‌شده در استفاده از فناوری نانو برای مدرن‌سازی بتن سنتی در سراسر جهان تبدیل شود. ما یک استراتژی کاملاً مشخص برای آوردن کانکرین به بازار ساخت‌وساز در سطح جهانی داریم و قصد داریم چالش‌های بسیاری را که این صنعت در حال حاضر با آن مواجه است را برطرف نماییم.

 

آیا می‌توانید درباره تحقیق و توسعه که به بتن تقویت شده با گرافن منجر شد، بیشتر توضیح دهید؟

تحقیق و توسعه به دو جریان کاری اصلی تقسیم شد:

1. بهینه‌سازی محصول گرافن؛ اطمینان از کیفیت بالای پراکندگی و یافتن نسبت‌های بهینه برای بهبود کارایی بتن، در حالی که محصول نهایی را از نظر اقتصادی پایدار نگه می‌داشت.

 

2. آزمایش گسترده بتن تقویت شده با گرافن با توجه به استانداردهای بریتانیا (British Standards) برای ساخت؛ این مهم‌ترین مزیت ما در مقایسه با بسیاری از مطالعات آکادمیک دیگر در مورد این موضوع بود، چرا که بر نمونه‌های کوچک سیمان تمرکز داشت و نتایج را برای کاربردهای مستقیم صنعتی غیر قابل انکار می‌کرد.

برای اطلاع از جزییات کامل تحقیقات ۵ ساله ما، لطفاً به مقاله علمی ما که در Advanced Functional Materials منتشر شده‌است، مراجعه کنید.

 

آیا می‌توانید یک دید کلی نسبت به تولید بتن تقویت شده با گرافن ارائه دهید؟

این بتن در مقیاس تن، ساده، ارزان و در دسترس است. محصول گرافن مورد نیاز کانکرین توسط شرکت توماس سوان انگلستان با قیمت عمده و رقابتی تولید و عرضه می‌شود و در سطح جهانی تحویل داده می‌شود.

مشتریان ما در حوزه بتن پیش‌ساخته در هنگام ساخت کانکرین نیازی به افزودن مراحل اضافی به فرآیند خود ندارند، تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که این محصول گرافنی را به مخلوط نهایی خود اضافه کنند.

ما با توجه به کاربرد سفارشی، ما میزان مصرف توصیه‌شده رادر اختیار مشتریان خود قرار می‌دهیم. ما با استفاده از تخصص برجسته خود در بازار در زمینه نانومواد و فناوری نانو، به مشتریان در حل مشکلات تجاری ویژه آنها کمک می‌کنیم.

 

چگونه بتن تقویت شده با گرافن به کاهش آلایندگی کربن کمک می‌کند؟

ذرات گرافن، شیمی بتن را تغییر می‌دهند، لحظاتی پس از مخلوط شدن و ریخته شدن سفت می‌شوند. این تغییر، تأثیر مثبت مستقیمی بر مقاومت فشاری و خمشی بتن دارد. کانکرین قوی‌تر از بتن سنتی است، بنابراین معماران می‌توانند حجم کمتری را برای مطابقت با الزامات طراحی و کاهش آلایندگی کربن ساختمان‌شان مشخص کنند.

 

بتن تقویت شده با گرافن چه مزایایی نسبت به بتن سنتی دارد؟

مزیت اصلی کانکرین نسبت به بتن سنتی این است که از کلیه خواص ذاتی گرافن استفاده می‌کند.

این موضوع برای شرکای آینده ما، فرصت‌های تجاری جدید بسیاری را در جهت به‌کارگیری کانکرین باز می‌کند و موجب موارد زیر می‌گردد:

  • کاهش سیمان مورد استفاده در هر متر مکعب بتن و کاهش آلایندگی کربن
  • نفوذناپذیری بیشتر سازه‌های بتنی دریایی در برابر آب
  • بهبود مقاومت در برابر حریق پنل‌های نمای خارجی
  • سبک‌تر شدن محصولات بتنی زیربنایی با کاهش آرماتوربندی تقویت‌کننده فولادی مورد نیاز
  • تقویت ملات‌هایی مورد استفاده برای چاپ سه‌بعدی خانه‌های نوآورانه

 

چگونه بتن تقویت شده با گرافن می‌تواند به استراتژی کربن‌زدایی دولت کمک کند؟

دولت انگلستان به تازگی وعده داده‌است که انگلستان تا سال ۲۰۵۰ آلایندگی کربن خود را به صفر می‌رساند و از نظر قانونی موظف است به وعده خود عمل کند.

دولت اهداف بلند پروازانه زیادی در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری دارد، اما ما بیشتر به شیوه‌نامه ساخت‌وساز (Construction Playbook) که به تازگی منتشر شده و پیشرفت‌های انجام‌شده توسط مرکز نوآوری ساخت‌وساز و روش‌های مدرن چارچوب ساخت‌وساز را مطرح می‌کند، علاقمند هستیم. ما قویاً بر این باوریم که کانکرین به صنایع مختلف ساخت‌وساز کمک خواهد کرد تا برنامه پایداری خود را برآورده کرده و پورتفولیوی محصولات نوآرانه خود را گسترش دهند.

کانکرین به قدری پرکاربرد است که می‌توان آن را به هر ترکیب طراحی بتن از چهار دسته اول چارچوب MMC اضافه کرد. برای مثال، پنل‌های نمای خارجی، دیوارهای بتنی ساختاری، خانه‌های چاپ‌شده سه‌بعدی، غلاف‌های حجمی بتنی پیش‌ساخته و بسیاری دیگر. دولت انگلیس با ایجاد یک کانال ارتباطی (pipeline) تقاضای قوی برای مدارس، بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های ملی بر بازسازی اقتصاد تمرکز دارد.

این دارایی‌های ساختمانی را می‌توان با استفاده از قدرت بتن پیش‌ساخته و راه‌حل‌های مبتنی بر محصول، به راحتی توسط مدل‌های تحویل خرید خارج از سایت، به راحتی ارائه داد. هر دو کنسرسیوم مشتری عمومی و خصوصی، با مشارکت پیمانکاران اصلی آینده‌نگر، باید راه‌حل‌های نوآورانه‌ای مانند کانکرین را برای مدرن‌سازی و متنوع کردن پورتفولیوی خود در جهت راه‌حل‌های کربن‌زدایی صنعت اتخاذ نمایند.

 

چگونه می‌توان از این بتن تقویت شده با گرافن در شرایط بحران ساختمان ملی استفاده کرد؟

بگذارید سه مثال کاری ارائه کنم:

1.      استفاده از کانکرین برای ساخت خانه: پنل‌های ساختاری پیش‌ساخته نازک، سبک، محکم و مقاوم در برابر آتش، می‌توانند در مقیاس مورد نظر در کارخانه تولید شده و در محل تحویل داده شوند تا کمبود خانه‌های مقرون به صرفه برطرف شود. بسیاری از مقامات محلی در انگلیس این امر را به ویژه برای دستور کار خود مفید می‌دانند.

 

2.      استفاده از کانکرین برای پانتون‌های شناور: افزایش سطح آب به دلیل گرم شدن جهانی هوای کره زمین، همراه با کانال‌های وسیع بلااستفاده و فضاهای رودخانه‌ای در انگلیس، فرصتی برای ما ایجاد می‌کند تا از کانکرین استفاده کرده پانتون‌های (pontoons) شناور بتونی بسیار مقاوم در برابر آب ایجاد نماییم. مورد اخیر می‌تواند به عنوان زمین‌های ارزان برای خانه‌های جدید استفاده شود.

 

3.      استفاده از کانکرین برای ملات‌های چاپ سه‌بعدی: فناوری خانه‌های چاپ سه‌بعدی در آلمان، هلند و ایالات‌متحده آمریکا به سرعت در حال افزایش است. کانکرین مزایای متعددی نسبت به بتن ساخت در محل (in-situ cast) سنتی دارد و جایگزین بهتری برای ملات‌های موجود است، زیرا از سیمان کمتری استفاده می‌کند.

 

اهداف بعدی شما برای کانکرین چیست؟

پس از موفقیت در صدور مجوز برای فناوری نوآورانه مبتنی بر نانو ما به اولین مشتری خود، ما به دنبال افزایش مقیاس جهانی هستیم و قصد داریم کانکرین را به اروپا، ایالات‌متحده، کانادا، خاورمیانه، آمریکای جنوبی و آفریقا معرفی کنیم.

هدف بلند پروازانه ما، حقیقتاً جهانی است و ما برای پیشرفت مداوم و تدریجی استراتژی مناسبی را در پیش داریم. ما برای دریافت پیشنهادات تأمین مالی از سوی متخصصان سرمایه‌گذاری که پایداری را در دستور کار خود دارند، آماده هستیم.

 

خوانندگان چگونه می‌توانند اطلاعات بیشتری نسبت به محصول شما بدست آورند؟

خوانندگان می‌توانند با مراجعه به مقاله علمی و وب‌سایت کانکرین اطلاعات بیشتری کسب نمایند.