افزایش ذخیره سازی انرژی خورشیدی تا 3000 برابر نمونه های موجود با استفاده از الکترود بر پایه گرافن

با الهام از سرخس آمریکایی، دانشمندان یک نمونه اولیه پیشگام از الکترودهای بر پایه گرافن را تولید نمودند که می تواند پاسخگوی چالش ذخیره سازی انرژی خورشیدی باشد.

این الکترود الهام گرفته از دنیای طبیعت، توسط دانشمندان دانشگاه RMIT ملبورن کشور استرالیا تولید شده است. این وسیله از پایه گرافن که ماده ای با ضخامت یک اتم از کربن می باشد ساخته شده است.

این الکترود جدید برای کار با ابرخازن ها توسعه یافته است. عملکرد این وسایل بر اساس شارژ و تخلیه انرژی الکتریکی می باشد و سرعت این فرایند بسیار سریعتر از باتری های مرسوم است. ابرخازن ها را می توان با سیستم های انرژی خورشیدی ترکیب نمود ولی ظرفیت ذخیره انرژی آنها محدود می باشد. این توسعه جدید که الهام گرفته از الگوهای خود تکرار شونده(شناخته شده با نام فرکتال) سرخس می باشد محدودیت ظرفیت کم ذخیره انرژی غلبه می کند. برگهای سرخس شمشیری غربی با رگبرگهای متراکم که وظیفه ذخیره انرژی را برای گیاه دارند راهی موثر برای ذخیره انرژی و انتقال آب در اطراف گیاه را فراهم می کنند. این الکترود جدید بر اساس شکل های مشابه فرکتال ساخته شده است به گونه ای که افزایش ذخیره انرژی خورشیدی را در سطح نانو موجب می شود. هنگامی که این الکترود جدید با ابرخازن ها ترکیب گردد ظرفیت ذخیره سازی انرژی خورشیدی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. در آزمایش های انجام شده بر روی  نمونه اولیه نشان داده شده است که می توان انرژی را به مدت طولانی و بدون هدررفت نگه داشت. از مواد بر پایه گرافن نه تنها به عنوان اکترود نمونه اولیه استفاده شده است بلکه امکان توسعه فیلم های لایه نازک انعطاف پذیر برای ذخیره سازی و به دام انداختن انرژی خورشیدی را مهیا می کند. این یافته می تواند سکوی پرشی برای تامین انرژی تلفن های هوشمند، لپ تاپ ها، ماشین ها و حتی ساختمان ها باشد.

filereader.php?p1=main_c20ad4d76fe97759a

در حال حاضر نیازمند تمرکز بر روی انرژی خورشیدی انعطاف پذیر می باشیم. بنابراین، باید به سمت دستیابی به دیدگاه کاملا متکی به انرژی خورشیدی و وسایل الکتریکی خود تامین کننده گام برداریم. 
منبع مطلب