ابرکارخانه باتری‎های لیتیمی کجاست؟

شرکت نورث ولت، قصد سرمایه‎گذاری 62/9 میلیون دلاری برای ساخت ابرکارخانه باتری‎های لیتیمی را در سوئد دارد که اگر برنامه‎ها به صورت منظم پیش بروند، این کارخانه در سال 2023 افتتاح می‎شود.

ایلان ماسک (مدیر کارخانه تسلا) از شرکت در هیچ رقابتی واهمه ندارد. بطوریکه امید دارد با پرتاب فالکون اسپیس ایکس  (Space X) عرصه‎ی جدیدی برای رقابت بین شرکت‎های فضایی ایجاد شود. وی پیشتر نیز سازندگان خودروهای قدیمی را ترغیب کرده بود تا سرمایه‎گذاری عظیمی در وسایل الکتریکی انجام دهند.

در همین راستا شرکت نورث ولت (Northvolt) قصد دارد تا سلطه شرکت تسلا در زمینه ساخت باتری‎ها را به چالش بکشد. در سال 2014 آغاز ساخت کارخانه عظیم تولید باتری لیتیمی در نوادا راه‎اندازی شد. زمانیکه این کارخانه به پایان برسد، انتظار می‎رود که ظرفیت تولید کارخانه به 35 گیگاوات ساعت در هر سال برسد که تقریباً دو برابر ظرفیت تولید باتری در دنیاست.

پیتر کارلسون (Peter Carlsson)، مدیر شرکت نورث ولت، قصد دارد تا با سرمایه‎گذاری 62/9 میلیون دلاری، کارخانه عظیمی را در سوئد تا سال 2023 راه‎اندازی کند که ظرفیت آن به ازای هر سال برابر 32 گیگاوات ساعت خواهد بود و آن را تبدیل به بزرگترین کارخانه باتری لیتیم-یون در اروپا می‎کند. به دلیل افزایش مصرف روزافزون سوخت‎های فسیلی نیاز است تا از انرژی‎های تجدیدپذیر استفاده شود و از تغییرات آب و هوایی جلوگیری کرد. در این راستا، استفاده از باتری‎ها یک گزینه لازم به شمار می‎روند.

شرکت نورث ولت می‎تواند نیاز قاره اروپا را در این عرصه تأمین کند و از طرفی قیمت جهانی را کاهش دهد. در حال حاضر، 30 تا 50 درصد قیمت وسایل الکتریکی مختص باتری می‎شود؛ اما در صورتیکه شرکت‎های مختلفی وارد این عرصه شوند، قیمت باتری‎ها به میزان زیادی افت کرده و منجر به پیشرفت وسایل الکتریکی می‎شود. باتری‎های ارزان‎تر باعث می‎شوند تا افراد بیشتری برای مصارف خانگی از انرژی‎های تجدیدپذیر استفاده کنند. کارلسون نیاز دارد تا تلاش خود را با سرعت بیشتری به انجام برساند زیرا ایلان ماسک تصمیم دارد که 5 ابرکارخانه را در دنیا راه‎اندازی کند که حداقل یکی از آن‎ها در اروپاست.

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

منبع مطلب