گاراژ استارت‎آپ BMW

امروزه با توجه با افزایش سطح رقابت در فضای کسب‎وکار، اغلب شرکت‎های بزرگ به منظور حفظ جایگاه خود در فضای کسب‎وکار به دنبال خلق و اخذ نوآوری هستند. در این میان یکی از اقدامات اغلب شرکتهای مطرح دنیا همکاری و تعامل با شرکت‎های نوپا و دانش‎بنیان است. شرکت BMW نیز همانند بسیاری از شرکت‎های بزرگ دنیا از مسیرهای مختلف به دنبال همکاری با شرکت‎های نوپا است که گاراژ استارت‎آپ BMW یکی از آن مسیرها است.

 

BMW که کوتاه‌شده عبارتِ «بایِریشه موتورن وِرکه[1]» ، به‌معنای صنایع موتوریِ بایرن است، شرکتی‎ست خودروساز وآلمانی که در سال 1916 تاسیس شد و از تولیدکنندگان به‌نام خودروهای لوکس و موتورسیکلت در جهان به‌شمار می‌آید. براساس رتبه‌بندی نوآورترین شرکت‌های جهان در سال 2016 توسط گروه مشاوران بوستون، BMW در رتبه 14 نوآورترین شرکت‌های جهان قرار گرفته است. BMW همانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ نوآور به منظور افزایش سطح نوآوری خود از طریق برنامه‌های متعدد به دنبال همکاری با شرکت‌های نوپا است. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به حمایت از شتاب‌دهنده TechFounders ، برنامه گاراژ شرکت‌های نوپا، BMW iVentures (مختص حوزه دیجیتال و فناوری اطلاعات است) و... اشاره کرد. در این گزارش به صورت مبسوط‌تر برنامه گاراژ شرکت‌های نوپا تشریح می‌شود.

برنامه گاراژ شرکت‌های نوپا  در سال 2015 توسط جیمی و می‌یر[2]  در شرکت BMW شروع شد. این برنامه یک دروازه برای شرکت‌های نوپایی است که قصد ورود به بازار بزرگ صنعت خودرو را دارند. در واقع در این برنامه فرصتی برای شرکت‌های نوپا فراهم می‌شود تا به واسطه فروش محصولات، خدمات و فناوری‌های جدید خود با شرکت BMW ارتباط برقرا کنند.شرکت BMW به نوعی به عنوان عنوان مشتری ریسک‌پذیر شرکت‌های نوپایی که در مراحل اولیه فعالیت خود هستند و دارای محصول، خدمت و فناوری بالغ نیستند، عمل می‌کند. در این برنامه شرکت‌هایی که با موفقیت از شتاب‌دهنده‌ها خارج شده‌اند مورد هدف شرکت BMW قرار می‌گیرند. از این رو BMW به جای رقابت با شتاب‌دهنده‌های مختلف با بیش از 600 شتاب‌دهنده در سراسر جهان همکاری ‌می‌کند {Mocker, 2015 #969}. شایان ذکر است که BMW به منظور جذب بهترین پیشنهادها و درخواست‌ها از سوی شرکت‌ها نوپا در طی فرایند همکاری خود هیچ‌گونه ادعایی نسبت به اخذ دارای فکری و سهام شرکت‌های نوپا ندارد.

BMW  درطی برنامه گاراژ و  در تعامل با شرکت‌های نوپا امکان دسترسی به امکانات و تجهیزات خود برای شرکت‌های نوپا واجد شرایط را فراهم می‌کند تا بتوانند محصول، خدمت یا فناوری خود را تست کرده و به صورت کامل توسعه دهند. علاوه بر این مهندسان شرکت BMW با ارائه مشاوره‌های فنی به شرکت‌های نوپا  در بهبود محصول و فناوری‌شان کمک می‌کنند. BMW در طی برنامه گاراژ علاوه بر خرید اولین محصول یا فناوری شرکت نوپا در سه حوزه دیگر با این شرکت‌ها ارتباط دارد که عبارتند از:

1. یادگیری: شرکت BMW  در زمینه صنعت خودرو، آموزش‌هایی را به شرکت‌های نوپا ارائه می‌دهد؛ به عنوان مثال اینکه صنعت خودرو نیازمند محصولات با چه کیفیتی است؟ فرآیند خرید در شرکت‌های خودرویی چگونه است؟ و غیره. به عبارت بهتر شرکت BMW از طریق آشنا کردن شرکت‌های نوپا با صنعت خودرو و شرایط کار در صنعت مورد نظر سعی دارد که تعامل بهتری با آن‌ها داشته باشد.

2. شبکه‌سازی: BMW در طی برنامه سعی می‌کند که زمینه شبکه‌سازی برای شرکت‌های نوپا را فراهم کند و زمینه ایجاد ارتباط بین آن‌ها با افراد کلیدی فعال در شرکت BMW در بخش‌های مختلف فنی، بازاریابی، تحقیق و توسعه و... را فراهم کند.

3. مدل فروش: BMW همچنین به شرکت‌های نوپا کمک می‌کند که مدل کسب‌وکار فناوری خود را تهیه کنند. BMW به دنبال کمک به شرکت‌های نوپا در ایجاد یک رابطه بلندمدت و ارتباط با شبکه تامین‌کنندگان BMW است زیرا این موضوع که شرکت‌های نوپا با شبکه توزیع ارتباط داشته باشند از اهمیت بالایی برخوردار است.

فرآیند کاری برنامه

فرآیند کاری برنامه گاراژ به این صورت است که شرکت نوپا در اولین گام با مراجعه به سایت برنامه[3]، فرم "درباره شرکت نوپای من" را تکمیل می‌کند. در فرم مورد نظر اطلاعات مختلفی شامل اطلاعات کلی متقاضی، سِمت در شرکت نوپا، کشور، نام شرکت، وب سایت شرکت، حوزه فعالیت شرکت، شرکت برای کدام مشکل راه‌حل دارد؟ راه‌حل ارائه شده مربوط به کدام بخش از شرکت BMW است. چرا باید شرکت BMW راه‌حل مورد نظر را بخرد؟ ایده شما در چه مرحله‌ای است؟ سرمایه‌گذار طرح شما چه کسی است؟ از متقاضی دریافت می‌گردد. البته این اطلاعات کلی بوده و شامل اطلاعات محرمانه شرکت نوپا و ایده آن‌ها نمی‌شود.

پس از دریافت اطلاعات شرکت نوپا، تیم متخصص شرکت BMW بررسی می‌کند که آیا شرکت نوپا مورد نظر متناسب با معیارهای پایه BMW است؟ در صورت تایید شرکت نوپا، راه‌حل ارائه شده شرکت نوپا توسط کارشناسان شرکت BMW بررسی می‌شود. البته کارشناسان BMW به دنبال راه‌حل‌های منحصر به فردی هستند که سهم قابل توجهی در نوآوری شرکت ایفا کنند. منظور از راه‌حل منحصر به فرد این است که راه‌حل ارائه شده توسط شرکت نوپا از راه‌حل‌های موجود در بازار بهتر باشد. معیارهای پایه ارزیابی درخواست شرکت‌های نوپا عبارتند از:

1.  راه‌حل شرکت نوپا: BMW دنبال شرکت‌هایی نوپایی است که راه‌حل آنها (اعم از محصول، خدمت یا فناوری) بتواند سهم قابل توجهی در نوآوری BMW ایفا کند.

2. نوع شرکت نوپا: BMW دنبال شرکت‌های نوپایی است که یک راه‌حل را توسعه داده و می‌فروشند. خدمات مشاوره و مهندسی در حوزه برنامه گاراژ قرار ندارند.

3. مرحله شرکت نوپا: برنامه گاراژ برای شرکت‌های نوپا حاضر در مراحل اولیه است: یعنی راه‌حل ارائه شده اثبات نشده باشد و توسط بیانگذاران شرکت به صورت گسترده وارد بازار نشده باشد. شرکت‌های نوپا باید نمونه اولیه داشته باشند و شرکت باید دارای هویت قانونی در کشور خود باشد. شرکت نوپا باید دارای تیم مدیریتی و توسعه‌ای تمام وقت باشد.

4. مرحله تامین مالی: شرکت نوپا باید حداقل منابع مالی خرد[4] را از طریق سرمایه‌گذاران نهادی اخذ کرده باشد.‌

در مرحله سوم در صورتی که راه‌حل شرکت نوپا مورد تایید قرار بگیرد از شرکت نوپا درخواست می‌شود که پروپوزال مربوط به ایده خود را برای BMW ارسال کند. البته BMW در درخواست خود به صورت دقیق مشخص می‌کند که پروپوزال برای کدام پروژه اثبات مفهوم[5] تهیه شود. پروژه اثبات مفهوم محدود به 3 ماه است که طی آن شرکت نوپا می‌تواند پروتوتایپ فناوری خود را با محصول BMW یکپارچه کند یا سیستم IT خود را تست کند یا  پایلوت راه‌حل خود را اجرا کند.

در نهایت مرحله آخر بررسی دقیق پیشنهاد و ارائه پیشنهاداتی از سوی BMW برای بهبود راه‌حل شرکت نوپا است. سپس از شرکت نوپا دعوت می‌شود که وارد برنامه شود و BMW اولین سفارش خرید خود را به شرکت نوپا می‌دهد. در واقع شرکت نوپا طی این برنامه علاوه بر کسب درآمد محصول خود را توسعه داده و آن را در دنیای واقعی تست می‌کند. 

 BMW سعی دارد که بازه زمانی این فرایند را کاهش دهد و به طور معمول کل این فرایند چهار هفته طول می‌کشد. البته بخش زیادی از آن بستگی دارد به اینکه راه‌حل شرکت نوپا تا چه اندازه منحصر به فرد و مرتبط به حوزه کاری BMW است. علاوه بر این BMW هیچ‌گونه محدودیت زمانی برای ثبت درخواست ندارد و شرکت‌های نوپا هر زمانی می‌توانند درخواست خودرا ثبت کنند.

filereader.php?p1=main_b4b147bc522828731 



[1]Bayerische Motoren Werke
[2] Gregor Gimmy & Matthias Meyer
[3] http://www.bmwstartupgarage.com
[4] seed funding
[5] Proof of Concept (POC) project

منبع مطلب
 فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

نانومحصول ایرانی؛ فیلتر هوای خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی

شرکت آزاد فیلتر، موفق به تولید فیلتر حاوی نانوالیاف جهت بهبود راندمان فیلتراسیون شده است. این نوع فیلترها در خودروهای سنگین، ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی استفاده می‌شود.