سلطه چین بر بازار تولید ماده خام باتری

شرکت تیانجی چین قصد دارد تا نیمی از بازار تولید لیتیم لازم برای باتری‎های لیتیم-یون را در دست بگیرد.

اخیراً شرکت چینی تیانجی 4 میلیارد دلار برای تبدیل به دومین سهام دار بزرگ ماده خام لیتیم در صنعت باتری هزینه کرده است. بدین ترتیب این شرکت می‎تواند کنترل بسیار خوبی بر تقریباً نیمی از بازار تولید لیتیم در دنیا کسب کند.

این حجم سرمایه‎گذاری رقابت قابل ملاحظه‎ای را ایجاد می‎کند و تصور دولت شیلی این است که در اختیار قرار دادن این میزان تسلط بر بازار به شرکت تیانجی، می‎تواند بازار را از حالت طبیعی خارج کند.

امروزه هر نوع گوشی هوشمند و خودروی الکتریکی در دنیا با نوعی از این باتری‎ها تغذیه می‎شود که این مزیت را برای باتری‎های لیتیم-یون ایجاد کرده که در کمتر از 30 سال از سهم صفر درصد به سهم تقریباً برابری همچون باتری‎های سرب اسیدی دست یابند.

در سال‎های اخیر، کشور چین خواهان تسلط بر بازار باتری‎های لیتیم-یون بوده است. اگرچه که ژاپن اولین تولیدکننده تجاری باتری‎های لیتیم-یون در شرکت سونی بود؛ اما کشور چین در حال تسلط بر این بازار است زیرا توانایی ساخت باتری‎ها در مقیاس بزرگ را داراست. 

نکته جالب توجه این است که اگر چه که کشور چین دارای مقادیر زیادی از سنگ معدن فلزات است اما بخش زیادی از آنها را فراوری نمی‎کند و کشورهای استرالیا، شیلی و آرژانتین بخش عمده بازار را در اختیار دارند.

همراه با گسترش بازار خودروهای الکتریکی در دنیا پیش‎بینی می‎شود که سرعت گسترش بازار باتری‎های لیتیم-یون تا 19% در هر سال رشد کند. کشور چین در سال گذشته، 750000 خودروی الکتریکی را به فروش رساند که 50% بیشتر از میزان فروش در سال 2016 است. با این روند، 20% کل خودروهایی که در سال 2025 در پکن فروخته می‎شوند، الکتریکی هستند.

به منظور حفظ سلطه کشور چین بر بازار باتری لیتیم-یون، سازندگان چینی نیاز دارند که به لیتیم ارزانی دسترسی داشته باشند. علاوه بر برخورداری از سهام معدن SQM شیلی، شرکت تیانجی 51% سهم معدن لیتیم در استرالیا را نیز در اختیار دارد و بدین ترتیب نیمی از بازار فعلی تولید لیتیم را در دست خواهد گرفت.