از هر 20 کارگر اروپایی، یک نفر در صنعت خودروهای الکرتیکی کار میکند و اتحادیه اروپا نگران است که اگر اقدامات مثبتی در فناوری باتری صورت نگیرد، آینده شغلی آنها در خطر خواهد بود.
نمیتوان مدلهای جدید و باکیفیت خودروهای الکتریکی را ساخت ولی به نوآوریها و تحقیقات در زمینه باتری بیتوجه بود. این نگرانی چندان بیپایه و اساس هم نیست. با توجه کارخانههایی که هم اکنون وجود دارند و آنهایی که در آینده ساخته میشوند، 80 درصد ظرفیت جهانی باتریهای لیتیم-یون در آسیا و به ویژه در چین قرار دارد.
برای اثرگذاری مثبت در این صنعت، سال گذشته اتحادیه اروپا، عرصههای مختلف سرمایهگذاری را شناسایی کرد: بدین ترتیب که تا سال 2020، 200 میلیون یورو در تحقیقات باتری سرمایهگذاری خواهد شد. 800 میلیون یورو نیز برای تهیه تجهیزات و امکانات اختصاص مییابد. ضمناً مناطقی که برای گسترش صنعت باتری مناسب هستند، با هزینه 22 میلیارد یورویی به کارخانههایی مجهز خواهند شد.
این حجم عظیم هزینه بسیار قابل توجه است و سازندگان باتری در اروپا به هر یوروی آن نیاز دارند. مثلاً شرکت نورث ولت که توسط کارمندان تسلا تأسیس شد، به 5 میلیارد دلار برای احداث یک ابرکارخانه در سوئد احتتیاج دارد. همچنین 3 مورد دیگر نیز برای ساخت ابرکارخانههای باتری مناسب هستند: کارخانه باتری فرانسوی Saft با شرکتهای Siemens، Solvay و Manz مشارکت دارد؛ شرکت Umicore نیز قصد دارد کارخانهای را برای ساخت مواد باتری در لهستان احداث کند؛ همچنین سازنده باتری آلمانی Varta در حال مشارکت با خودروساز آمریکایی Ford است. شرکتهای آسیایی نیز تحرکاتی در قاره اروپا داشتهاند؛ به عنوان مثال، شرکتهای LG Chem و Samsung به ترتیب ابرکارخانههایی در لهستان و مجارستان خواهند ساخت.
حتی اگر تمام این پروژه ها نیز با موفقیت انجام شوند، کشور چین به دلیل سهم عظیم در ساخت باتری و خودروهای الکتریکی لااقل تا ده سال آینده در صدر قرار دارد.
ورود اروپا به رقابت در صنعت باتری مزایای دیگری هم دارد: محققان و مهندسان این عرصه میتوانند مسیرهای جدیدی را در این فناوری معرفی کنند. به عنوان مثال، اکثر باتریهای لیتیم-یون، به مقدار زیادی کبالت احتیاج دارند که از مناطقی نظیر کنگو تأمین میشوند و با استفاده از قوانینی که در اروپا برای بازیافت باتریها وضع میشود، میتوان میزان نیاز به کبالت و سایر مواد باتری را کاهش داد.
البته برخی شرکتها منتظر اقدامات اتحادیه اروپا نیستند؛ مثلاً شرکت BMW با همکاری شرکت باتریسازی CATL در چین، 7/4 میلیارد دلار جذب سرمایه خواهد کرد.