تعرفه جدید خرید تضمینی برق‎های تجدیدپذیر

وزیر نیرو : به دلیل نوسانات نرخ ارز توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر کند شده بود که به منظور اصلاح این وضعیت و بازگشت جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه، براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تعرفه‌های جدید خرید تضمینی برق تجدیدپذیر تا پیش از مهرماه امسال ابلاغ خواهد شد.

قرارداد تضمینی خرید خدمات انرژی به استناد ماده ۱۷ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و آیین نامه اجرایی آن مصوب ۹۴/۵/۱۸ و به منظور حمایت و توسعه کسب و کار شرکت‌های خدمات انرژی و اجرای طرح‌های بهره‌وری و بهینه سازی مصرف انرژی با استفاده از مشارکت بخش خصوصی تنظیم گردیده است.

این قرارداد سه جانبه که از نوع قراردادهای مبتنی بر عملکرد است، بین گیرنده خدمات انرژی به عنوان کارفرما، شرکت خدمات انرژی به عنوان سرمایه گذار و اجرا کننده اقدامات بهینه سازی مصرف انرژی، و شرکت برق منطقه‌ای یا توزیع نیروی برق به عنوان تضمین‌کننده پرداخت‌های حاصل از صرفه‌جویی انرژی، منعقد می‌شود. بر اساس این مصوبه، نرخ پایه خرید تضمینی برق خورشیدی با توجه به ظرفیت آن بین ۳۲۰۰ تا ۴۹۰۰ ریال بر کیلووات ساعت مقرر گردیده است.

اما با توجه به نوسان‌های چند سال اخیر بازار ارز و بالا رفتن قیمت تجهیزات مورد نیاز برای نیروگاه خورشیدی، و از طرفی پایین بودن قیمت انرژی و مخصوصاً برق در کشور، و افزایش چشم‌گیر دوره بازگشت سرمایه، جذابیت سرمایه‌گذاری در این زمینه کاهش قابل توجهی داشته است. این روند باعث کاهش توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و مخصوصاً نیروگاه‌های خورشیدی در طی چند سال اخیر شده است.

در همین راستا دولت در راستای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری تصمیم به افزایش تعرفه خرید تضمینی برق‎های تجدیدپذیر گرفته است، که گفته می‌شود براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تعرفه‌های جدید خرید تضمینی برق‎های تجدیدپذیر تا پیش از مهرماه امسال ابلاغ خواهد شد.

لازم به ذکر است که بر اساس آمار سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، میزان برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر تا پایان مرداد ۹۸، ۳۵۶۶ میلیون کیلووات ساعت گزارش شده است که ۴۵ درصد آن از طریق انرژی خورشیدی تأمین شده است.

منبع مطلب