نانو ورقه های پلیمری با توانایی تجزیه مستقیم آب از طریق نور مرئی

پژوهشگرانی از کشور چین فوتوکاتالیست هایی از پلیمرهایی مزدوج را تولید کردند که می تواند با استفاده از نور مرئی آب را به طور کامل تجزیه نماید.
پژوهشگران نشان دادند که 1،3- دی ان متصل به شبکه های پلیمری مزدوج قادر به کاتالیز کردن موثر تجزیه کامل آب تحت تابش نور مرئی و با بازده کوانتومی بیش از 10 درصد در طول موج 420 نانومتر می باشند. این محققان فعالیت فوتوکاتالیستی این ترکیبات را به ساختار منحصر به فرد متخلخل، صفحه مانند و مزدوج با بار استقرار نیافته دوربرد و واکنش های سطحی نسبت دادند.
بر اساس محاسبات اولیه، این گروه مسیر احتمالی واکنش چهار الکترونی در امتداد مراکز فعال بر روی فوتوکاتالیست های پلیمری برای واکنش های تجزیه کامل آب را توضیح دادند. تجزیه فوتوکاتالیستی آب که می تواند به طور مستقیم نور خورشید را به مولکول های هیدروژن و اکسیژن تبدیل کند یک مسیر امیدوار کننده ای را برای بدست آوردن انرژی تجدیدپذیر و پاک فراهم می کند. بسیاری از فوتوکاتالیست ها جهت تجزیه کامل آب مشکلاتی از جمله پایداری و بازده کوانتومی کافی و هم‎چنین محدودیت تنظیم خواص الکترونیکی و نوری رنج دارند.

filereader.php?p1=main_10a7cdd970fe135cf

نتایج تحقیقات این گروه نشان داد که نانو ورقه های 1،3- دی ان متصل به شبکه های پلیمری مزدوج (CMPNs)، پلیمرهای نیمه رسانای منحصر به فردی برای تجزیه  موثر و کامل آب با استفاده از نور مرئی هستند. آنها این پلیمر را با استفاده از 1،3،5- تریس-(4-اتینیل فینیل)-بنزن (TEPB) و 1،3،5- تری اتینیل بنزن (TEB)  با واکنش های  اکسایشی جفت شدگی سنتز کردند.
علاوه بر این نتایج نشان داد که CMPN ها حتی پس از آزمایش های مکرر فوتوکاتالیستی پایدار است که بیانگر توانایی CMPN ها در کاهش بار ایجاد شده بر روی سطح و مانع از تخریب فوتوشیمیایی آن است. آنها بیان می دارند که یافته هایشان رویکرد جدیدی را در طراحی و سنتز پلیمرهای آلی با توانایی تجزیه کامل آب در pH خنثی با نور خورشید به عنوان تنهاترین منبع ورودی انرژی ایجاد می نماید.
منبع مطلب
همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.