با سرمایهگذاری مشترک بین ایرباس، صنعت هواپیمایی چین و مرکز ملی علوم و فناوری نانو در چین (NCNST)، توافقنامهای برای انجام تحقیق و توسعه در زمینهی تولید نانوکامپوزیتهایی با قابلیت هدایت الکتریکی، خود ترمیمشوندگی و دارای استحکام بالا، در طراحی و ساخت هواپیما امضا شد که در حال حاضر هیچکدام از سازندگان هواپیما در سراسر دنیا از این دستاوردها در کنار هم استفاده نمیکنند.
فرانسوا مری، سخنگوی هواپیمای تجاری ایرباس در چین بیان کرد: "تحقیق و ابتکار، دو اصل مهم در شرکت ایرباس است و ما به توانایی نوآوری در چین بسیار خوشبین هستیم. چین در زمینه علوم نانو پیشرو است و من مطمئنم که ما قادریم با همکاری متخصصانمان در ایرباس و شرکای چینی خود، کاربرد عملی از نانومواد کامپوزیتی را در صنعت هوایی داشته باشیم."
طبق اظهارات ایرباس، با توجه به وزن سبک و هدایت حرارتی خوب، انتظار میرود که نانومواد کامپوزیتی تغییرات عمدهای را در بخش بدنه به همراه آورده، بازده سوخت را بهبود بخشیده، باعث صرفهجویی در هزینههای مربوط به تعمیر و نگهداری شده و آلودگیهای زیستمحیطی را نیز کاهش دهند.
در حال حاضر، اکثر مدلهای جت مسافربری از مواد کامپوزیتی تقویت شده با فیبر کربن استفاده میکنند. در صورت محاسبه وزنی، در ایرباس A350، 52 درصد از مواد کامپوزیتی استفاده شده است و در مدل B787، 50 درصد از مواد کامپوزیتی به کار رفته است. مدل C919، نخستین هواپیمای مسافربری بومی در چین است که حدود 30 درصد از مواد کامپوزیتی استفاده میکند.
لی مینگوا، مدیر مرکز ملی علوم و فناوری نانو (NCNST) در چین گفت: "علم نانو بهعنوان یک فناوری مرز دانشی، در حال تغییر ادراک مردم است و تأثیر شگرفی در پیشرفت اقتصادی و صنعتی در آینده خواهد داشت. چشماندازی ژرف و فضای رو به رشدی برای کاربرد نانومواد وجود دارد."
دانشگاه چینگ هوآ، دانشگاه سان یت سن، دانشگاه پلیتکنیک هنگ کنگ، دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ و سایر مراکز تحقیقاتی در ادامه مراحل، به این پروژه ملحق میشوند.
انتظار میرود صنایع فعال هوایی کشورمان نیز با اعتماد، سرمایهگذاری در دانشگاهها و مراکز علمی بومی بتواند قدمی مؤثر در مسیر خودکفایی را در این زمینه بردارد.