استفاده از نانوکامپوزیت‎ها در هواپیماهای شرکت ایرباس

مرکز مهندسی ایرباس Beijing و مرکز ملی علوم و فناوری نانو در چین (NCNST)، آزمایشگاهی را با تمرکز بر تهیه نانوکامپوزیت‎ها برای استفاده از این مواد در صنعت هواپیمایی دایر کرده‎اند.

با سرمایه‎گذاری مشترک بین ایرباس، صنعت هواپیمایی چین و مرکز ملی علوم و فناوری نانو در چین (NCNST)، توافقنامه‎ای برای انجام تحقیق و توسعه در زمینه‎ی تولید  نانوکامپوزیت‎هایی با قابلیت هدایت الکتریکی، خود ترمیم‎شوندگی و دارای استحکام بالا، در طراحی و ساخت هواپیما امضا شد که در حال حاضر هیچ‌کدام از سازندگان هواپیما در سراسر دنیا از این دستاوردها در کنار هم استفاده نمی‎کنند.

فرانسوا مری، سخنگوی هواپیمای تجاری ایرباس در چین بیان کرد: "تحقیق و ابتکار، دو اصل مهم در شرکت ایرباس است و ما به توانایی‎ نوآوری در چین بسیار خوش‎بین هستیم. چین در زمینه علوم نانو پیشرو است و من مطمئنم که ما قادریم با همکاری متخصصانمان در ایرباس و شرکای چینی خود، کاربرد عملی از نانومواد کامپوزیتی را در صنعت هوایی داشته باشیم."

طبق اظهارات ایرباس، با توجه به وزن سبک و هدایت حرارتی خوب، انتظار می‎رود که نانومواد کامپوزیتی تغییرات عمده‎ای را در بخش بدنه به همراه آورده، بازده سوخت را بهبود بخشیده، باعث صرفه‎جویی در هزینه‎های مربوط به‎ تعمیر و نگهداری شده و آلودگی‎های زیست‌محیطی را نیز کاهش دهند.

در حال حاضر، اکثر مدل‎های جت مسافربری از مواد کامپوزیتی تقویت شده با فیبر کربن استفاده می‎کنند. در صورت محاسبه وزنی، در ایرباس A350، 52 درصد از مواد کامپوزیتی استفاده شده است و در مدل B787، 50 درصد از مواد کامپوزیتی به کار رفته است. مدل C919، نخستین هواپیمای مسافربری بومی در چین است که حدود 30 درصد از مواد کامپوزیتی استفاده می‎کند.

لی مینگوا، مدیر مرکز ملی علوم و فناوری نانو (NCNST) در چین گفت: "علم نانو به‌عنوان یک فناوری مرز دانشی، در حال تغییر ادراک مردم است و تأثیر شگرفی در پیشرفت اقتصادی و صنعتی در آینده خواهد داشت. چشم‌اندازی ژرف و فضای رو به رشدی برای کاربرد نانومواد وجود دارد."

دانشگاه چینگ هوآ، دانشگاه سان یت سن، دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ کنگ، دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ و سایر مراکز تحقیقاتی در ادامه مراحل، به این پروژه ملحق می‎شوند.

انتظار می‎رود صنایع فعال هوایی کشورمان نیز با اعتماد، سرمایه‎گذاری در دانشگاه‎ها و مراکز علمی بومی بتواند قدمی مؤثر در مسیر خودکفایی را در این زمینه بردارد.

 

filereader.php?p1=main_03b264c5954036666

 

filereader.php?p1=main_415585bd389b69659

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.