دستیابی به ظرفیت ۷۵ تن در سال در تولید نانولوله گرافنی

شرکت اوسی‌اس‌آی‌ای‌ال، بزرگ‌ترین تولید کننده نانولوله گرافن جهان، از راه‌اندازی دومین تاسیسات خود برای تولید نانولوله گرافن با ظرفیت تولید ۵۰ تن در سال، خبر داد.
تولید نانولوله گرافنی

تاسیسات گرافترون ۵۰ (Graphetron 50) در حال حاضر بزرگ‌ترین کارخانه تولید نانولوله گرافن در جهان است. راه‌اندازی این تاسیسات جدید، جایگاه پیشتاز اوسی‌اس‌آی‌ای‌ال (OCSiAl) در بازار جهانی را تثبیت می‌کند، در حالیکه این شرکت اکنون بیش از ۹۰ درصد ظرفیت تولید نانولوله گرافن جهانی را به خود اختصاص داده است.

گرافترون ۵۰ که در سال ۲۰۱۹ در حالت آزمایشی راه‌اندازی شد، اکنون به ظرفیت تولید برنامه‌ریزی‌شده ۵۰ تن نانولوله گرافن در سال رسیده‌است. نانولوله‌های گرافن به عنوان نانولوله‌های کربنی تک‌دیواره نیز شناخته می‌شوند. این خبر توسط یوری کوروپاچینسکی رئیس اوسی‌اس‌آی‌ای‌ال در مراسم افتتاحیه این مرکز در ۱۱ فوریه ۲۰۲۰ در روسیه اعلام شد.

یوری کوروپاچینسکی گفت: "اکنون ظرفیت تولید نانولوله گرافن اوسی‌اس‌آی‌ای‌ال به سالیانه ۷۵ تن رسیده‌است. تقاضای رو به رشد بازار، ارتباط نزدیکی با وقوع انقلاب در زمینه وسایل نقلیه الکتریکی دارد. اگر طرح‌های رسمی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو را در نظر بگیریم، در سال ۲۰۲۵ فقط برای باتری‌های لیتیوم-یون به ۲۵۰ تن نانولوله گرافن نیاز است."

اوسی‌اس‌آی‌ای‌ال از زمان تأسیس، به طور مداوم بازار نانولوله‌های گرافن را رهبری می‌کند، چرا که این شرکت تنها فناوری مقیاس پذیر در جهان برای سنتز صنعتی این نانولوله‌ها را در اختیار دارد. اولین دسته از نانو لوله‌های گرافن در مقیاس صنعتی (۱٫۲ تن) در سال ۲۰۱۵ توسط اوسی‌اس‌آی‌ای‌ال تولید شد که در آن زمان از کل حجم این ماده از زمان کشف آن در سال ۱۹۹۱ بیشتر بود. مجموع ظرفیت سالانه این دو واحد تولیدی اوسی‌اس‌آی‌ای‌ال اکنون به ۷۵ تن نانولوله رسیده‌است که تحت نام تجاری TUBALL به بازار عرضه می‌شوند. بنابراین سهم این شرکت از ظرفیت تولید جهانی نانولوله‌های گرافنی اکنون از ۹۰ درصد فراتر رفته است. اوسی‌اس‌آی‌ای‌ال اظهار داشت این تنها آغاز توسعه تولید برای پاسخگویی به تقاضای به سرعت رو به رشد بازار برای نانولوله‌های گرافن است.

در سال ۲۰۱۷، اوسی‌اس‌آی‌ای‌ال همراه با وزارت اقتصاد و وزارت دارایی لوکزامبورگ، تفاهم‌نامه‌ای را برای ساخت یک کارخانه برای تولید نانولوله گرافن در این کشور امضا کرد. برنامه‌ریزی شده‌است تا سال ۲۰۲۳ اولین خط تولید با ظرفیت سالانه حداکثر ۱۰۰ تن در سال راه‌اندازی شود.

این شرکت برای ارائه پشتیبانی فنی بهتر برای مشتریان خود با حضور قوی اوسی‌اس‌آی‌ای‌ال در منطقه، دو مرکز TUBALL را در روسیه و چین راه‌اندازی کرده‌است. این مراکز همچنین بر پیشرفت‌های جدید فناوری نانو متمرکز شده است. اوسی‌اس‌آی‌ای‌ال برای مشتریان اروپایی خود نیز سومین مرکز TUBALL را در سال ۲۰۲۰ در لوکزامبورگ راه‌اندازی خواهد کرد.

اوسی‌اس‌آی‌ای‌ال به توسعه فناوری‌های نانولوله و بهینه‌سازی قیمت آن‌ها ادامه می‌دهد تا آن‌ها را برای طیف گسترده‌ای از صنایع مقرون به صرفه سازد. این شرکت همچنین دانش فنی خود را به اشتراک می‌گذارد و شرکای خود را در سراسر جهان به تولید کنسانتره نانولوله تشویق می‌کند. پیش از این سه کارخانه کنسانتره و سوسپانسیون بر پایه TUBALL در چین و ژاپن راه‌اندازی شده است و به زودی یک مورد دیگر نیز در برزیل افتتاح خواهد شد.