تلاش سامسونگ و ال‌جی برای ثبت حقوق نشان تجاری QNED

شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی در تلاشند تا در زمینه فناوری نمایشگرهای نسل بعدی پیشگام باشند. این دو شرکت به منظور به دست آوردن حقوق نشان تجاری برای فناوری دیود ساطع کننده-نانو نقطه کوانتومی (QNED) با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مدت‌هاست این دو غول فناوری کره‌ای، برای رهبری جهانی در بازار تلویزیون رقابت می‌کنند و باید دید کدام یک از آن‌ها می‌تواند بازار نسل بعدی را تصاحب کند. با توجه به گفته مقامات صنعت، سامسونگ دیسپلی (Samsung Display)، یکی از شرکت‌های تولیدکننده صفحه نمایش وابسته به سامسونگ، در تاریخ 25 سپتامبر درخواست‌هایی مربوط به حقوق نشان تجاری QNED، NED و QDNED را در سرویس اطلاعات حقوق مالکیت معنوی کره (KIPRIS) ثبت کرد.

شرکت سامسونگ دیسپلی گفت که حقوق نشان تجاری آن می‌تواند برای ۲۰ نوع از محصولات از جمله تلویزیون، تابلو، مانیتور و گوشی هوشمند به کار رود. این شرکت همچنین برای حقوق نشان تجاری در ایالات‌متحده، اتحادیه اروپا و استرالیا درخواست کرده است. اقدام سامسونگ دیسپلی پس از آن صورت گرفت که شرکت ال‌جی در تاریخ 7 سپتامبر درخواست حق نشان تجاری QNED، QNLED و NQED را نزد اداره مالکیت معنوی کره (KIPO) ارائه داد. ال‌جی همچنین درخواست‌های مربوط به حقوق نشان تجاری QNED را در کشورهای دیگر ثبت کرده‌است.

هر دوی این شرکت‌ها گفتند که به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای تصاحب پیشگامانه فناوری آینده درخواست ثبت نشان تجاری را ثبت کرده‌اند. یک مقام شرکت ال‌جی گفت: «شرکت ال‌جی فناوری‌های مختلفی را برای نمایشگر در نظر گرفته و برای تصاحب پیشگامانه نشان تجاری درخواست داده است.» سامسونگ دیسپلی نیز گفت: «فعالیت‌های تحقیق و توسعه فناوری‌های نمایشگر مبتنی بر نقطه کوانتومی را انجام داده و به عنوان بخشی از تلاش‌های خود درخواستی را برای دریافت نشان تجاری ثبت کرده است.»

به گفته مقامات صنعت، سامسونگ و ال‌جی تلاش فراوانی برای به دست آوردن حقوق نامگذاری کردند، زیرا فناوری صفحه نمایش QNED نسل بعدی فناوری نقطه کوانتومی و فناوری OLED محسوب می‌شود، که سامسونگ و ال‌جی عمدتاً در تلویزیون‌های برتر خود از آن استفاده می‌کنند. سامسونگ و ال‌جی پیشنهادهای خود را برای خروج از بازار اشباع‌شده LCD اعلام کردند، چرا که این صنعت به دلیل هجوم قابل‌توجه تولیدکنندگان چینی در حال بدتر شدن است. سامسونگ در ماه مارس گفت که این شرکت تولید نمایشگرهای LCD را متوقف کرده و بر استفاده از فناوری‌های نقطه کوانتومی پیشرفته خود مانند QNED تمرکز دارد. فناوری QNED در مقایسه با فناوری‌های دیگر برتری دارد؛ زیرا این صفحه نمایش می‌تواند از فناوری چاپ جوهر افشان (inkjet) برای تولید LED های نانومیله استفاده کند، که هزینه‌های تولید را کاهش داده و طول عمر و انتخاب رنگ‌های بیش‌تر را تضمین می‌کند.

در حالی که گزارش‌ها حاکی از آن است که سامسونگ و ال‌جی برای ثبت حقوق نشان تجاری QNED رقابت می‌کنند، یک مقام صنعت تلویزیون گفت که هر دو شرکت قادر خواهند بود از QNED برای محصولات خود استفاده کنند زیرا ثبت حقوق نشان تجاری به این معنی نیست که استفاده از این فناوری برای سایر شرکت‌هایی که از این حق برخوردار نیستند ممنوع است. این مقام که نخواست نامش فاش شود گفت: «در حال حاضر، هر دو شرکت درخواست نشان تجاری را ثبت کرده‌اند، اما دانستن زمانی که دفاتر ثبت اختراع درخواست آن‌ها را می‌پذیرند دشوار است. حتی اگر درخواست آن‌ها پذیرفته شود، این بدان معنا نیست که یکی از آن‌ها حق استفاده از QNED را به انحصار خود در می‌آورد. هر دو شرکت‌ها قادر خواهند بود از QNED با نام Samsung QNED یا LG QNED استفاده نمایند.»