تولید تایرهای آنتی‌استاتیک بدون مارک با استفاده از نانولوله‌های گرافن

به تازگی راهکاری مبتنی بر نانولوله‌های گرافن توسعه‌یافته است که مسئله حفاظت تخلیه الکترواستاتیک برای تجهیزات سنگین مورد استفاده در مناطقی با پتانسیل انفجاری را برطرف می‌کند.
 تایرهای آنتی‌استاتیک

راهکاری که به تازگی با استفاده از نانولوله‌های گرافن ایجاد شده است، به طور مؤثر مسئله تولید تایرهای جامد آنتی‌استاتیک بدون مارک (non-marking) را برای اطمینان از کارکرد ایمن کامیون‌های صنعتی، لیفتراک‌ها و چرخ‌دستی‌ها را با جلوگیری از تجمع الکتریسیته ساکن، حل می‌کند. نانولوله‌های گرافن تنها راهکار مقرون‌به‌صرفه برای مطابقت با استانداردهای تخلیه الکترواستاتیک (ESD) EN و ISO بدون تأثیر بر دوام تایرها هستند.

در برخی از کاربردها برای جلوگیری از تخلیه الکترواستاتیک، باید تایرهای جامد بدون مارک با خواص رسانایی و یا آنتی‌استاتیک مورد استفاده قرار گیرند. مناطقی با پتانسیل انفجاری همیشه توسط مقررات ATEX و استاندارد EN 1755 به شدت کنترل می‌شوند، اما در حال حاضر این مقررات برای خطر اشتعال در طیف وسیعی از صنایع، مانند صنایع شیمیایی، داروسازی، غذا و نوشیدنی، پسماند، صنایع آرایشی، نظامی، تولید، لجستیک و ... نیز اعمال می‌شود. اکنون، تولیدکنندگان باید الزامات مقاومت سطحی کم، یعنی حداکثر Ω 9^10 را برای مواد خارجی کاستورها (castors) و چرخ‌های تمام تجهیزات سنگین مورد استفاده در کارخانجات رعایت نمایند.

این امر صنعت را تشویق می‌کند تا ضمن حفظ خصوصیات تایر بدون مارک، به دنبال مناسب‌ترین راهکار برای انطباق با الزامات ایمنی جدید باشد. راهکارهای موجود به دلیل مکانیزمی که بر اساس مهاجرت پلیمر غیرواکنشی به سطح لاستیک است منجر به خواص رسانایی ناپایداری می‌شود. علاوه بر این، میزان بارگذاری زیاد پلاستی‌سایزر رسانای مورد نیاز برای رسیدن به خواص آنتی‌استاتیک، منجر به تخریب خواص مکانیکی لاستیک می‌شود. این اشکالات منجر به اثر منفی بر عملکرد و ماندگاری تایر می‌شود.

در مقابل، نانولوله‌های گرافن TUBALL، که توسط شرکت اوسی‌اس‌آی‌ال (OCSiAl) تولید می‌شود، تضمین‌کننده خواص آنتی‌استاتیک دائمی مورد نیاز و دارای انطباق کامل با مقررات ATEX و EN و استانداردهای تخلیه الکترواستاتیک EN و ISO است و در عین حال، خواص رنگ‌آمیزی و بدون مارک را همراه با عملکرد مکانیکی و الاستیک حفظ می‌کند.

از طریق یک نام تجاری جدید و سازگار با صنعت، موسوم به کنسانتره TUBALL MATRIX، که در آن از ترکیب NR/BR در طی یک فرآیند تولید استاندارد استفاده می‌شود، نانولوله‌های گرافن یک شبکه سه‌بعدی رسانای پایدار دائمی را در داخل ماتریس ماده با میزان بارگذاری بسیار کم 0.22 درصد وزنی تشکل می‌دهند.

اکاترینا گوربونوا، نایب‌رئیس بخش الاستومر شرکت اوسی‌اس‌آی‌ال، گفت: «این تحولی دیگر با استفاده نانولوله‌های گرافن است که پیش فرض‌های فناوری‌های پیشرفته را به چالش می‌کشد: استفاده از آن با تجهیزات پردازش استاندارد، آسان است و منجر به افزایش چشمگیر هزینه نمی‌شود. نانولوله‌های گرافن مسئله تجمع الکتریسیته ساکن در لاستیک بدون مارک را حل می‌کنند در حالی که یک راهکار مقرون‌به‌صرفه، بدون نیاز به تجهیزات اضافی و یا تغییر در روند تولید ترکیب لاستیک تایر هستند.»

برای تایرهای جامد با کارایی بیشتر نیز شرکت اوسی‌اس‌آی‌ال یک راهکار سفارشی دیگر ایجاد کرده‌است که عملکرد مکانیکی فرمولاسیون‌های مبتنی بر NR یا NR/BR حاوی مواد پرکننده معدنی را به طور قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد. نانولوله‌های گرافن با اطمینان از دوام طولانی و خاصیت رسانایی پایدار، در انواع محصولات لاستیکی مانند تایر موتور سیکلت، تسمه نقاله، اجزای الکترونیکی و کابلی، اجزای خودرو و نفت و گاز و غلطک‌های چاپی و صنعتی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

همکاری صنعت و دانشگاه در جهت توسعه کاربردهای تجاری گرافن

شرکت تیروپاتی گرافیت و دانشگاه موناش برای توسعه کاربردهای تجاری گرافن تجاری همکاری می‌کنند.