گسترش کاربردهای گرافن‌بلک

شرکت نانواکسپلور در تلاش است تا کاربردهای محصول گرافنی خود موسوم به گرافن‌بلک را توسعه دهد.
گسترش کاربردهای گرافن‌بلک

در تاریخ ۴ سپتامبر ۲۰۲۰، شرکت نانواکسپلور (NanoXplore) تائیدی‌های دریافت کرد که به موجب قانون حفاظت از محیط‌زیست کانادا، می‌تواند تولید و فروش محصول خود موسوم به گرافن‌بلک (GrapheneBlack) را به هر مقدار در کانادا، برای مصارف تجاری به عنوان افزودنی در پلاستیک‌ها، کامپوزیت‌های گرماسخت، رنگ‌ها و پوشش‌ها و همچنین به عنوان جزیی از الکترودهای باتری انجام دهد.

نانواکسپلور از زمان تأسیس خود مطالعات علمی بسیاری در زمینه پایداری محیط‌زیست، سلامت و ایمنی گرافن‌بلک خود انجام داده‌است. خلاصه‌ای از این مطالعات در مقاله داوری همتا در سال ۲۰۲۰ (https://www.mdpi.com/2073-4352/10/9/718/htm) منتشر شده‌است. همانطور که در این مقاله گفته شد، گرافن‌بلک هیچ اثر نامطلوبی بر روی پوست و ریه حیوانات نشان نداده است و از همه مهم‌تر، هیچ جهش ژنی یا آسیب DNA در تست‌های سمیت ژنی درون تنی یا برون تنی از طریق استنشاق آن مشاهده نشده است.

در هفته‌های اخیر، چندین رسانه کانادایی اخباری منتشر کردند مبنی بر این که ماسک‌های صورت یک‌بار مصرف حاوی گرافن، تجاری شده‌اند، بدون اینکه گرافن برای چنین استفاده‌ای تأیید شود. علاوه بر آن، در ۲ آوریل سال ۲۰۲۱، وزارت بهداشت کانادا، به مصرف‌کنندگان توصیه کرد که از این ماسک‌ها استفاده نکنند و همه توزیع‌کنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان را وادار کرد، توزیع و استفاده از این ماسک‌ها را تا تکمیل ارزیابی کامل علمی در زمینه ایمنی و کارایی گرافن متوقف کنند.

نانواکسپلور مایل است که شفاف‌سازی کند که گرافن‌بلک این شرکت در هیچ ماسکی مورد استفاده قرار نگرفته است و فقط گرافن را برای مصارفی که تأیید نظارتی را به دست آورده‌است، تجاری می‌کند.

سروش نظرپور، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت نانواکسپلور اظهار داشت: «تشخیص گرافن از گرافن اکسید بسیار مهم است. گرافن اکسید ماده‌ای است که در چنین ماسک‌هایی استفاده می‌شود و همانطور که در سال 2013 در مقاله NPG Asia Materials منتشر شد (https://www.nature.com/articles/am20137) ثابت شده‌است که برای ریه مضر است. من خوشحالم که می‌بینم توزیع و استفاده از این ماسک‌ها در کانادا متوقف شده‌است.»

علاوه بر این، طی چند سال گذشته، نانواکسپلور عضو کنسرسیوم ثبت، ارزیابی، صدور مجوز و محدودیت مواد شیمیایی (REACH) بوده‌است. این کنسرسیوم با موفقیت Graphene را در اروپا تحت EC number 801-282-5 ثبت کرده‌است.

علاوه بر این، نانواکسپلور برای استفاده تجاری گرافن‌بلک خود به عنوان ماده افزودنی برای ترموپلاستیک‌ها، ترموست‌ها و لاستیک‌ها، تحت قانون کنترل مواد سمی (TSCA) (ایالات متحده آمریکا) اخطار پیش تولید (premanufacture) را ثبت کرده است. این شرکت بر این باور است که به زودی دستور موافقت از آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا (EPA) دریافت خواهد کرد.

در این راستا، نانواکسپلور یک مشاور در ایالات‌متحده استخدام کرده‌است تا به آن در زمینه هشدار تماس با مواد غذایی (FCN) تحت قانون مواد غذایی، دارویی و آرایشی (آمریکا) کمک کند. در پایان این فرآیند، نانواکسپلور قصد دارد از گرافن‌بلک خود در کاربردهایی که با مواد غذایی در تماس است در آمریکا استفاده کند.