نانومحصول ایرانی؛ نانوکاتالیست سنتز متانول

شرکت «توسعه صنایع نفت و گاز سرو» موفق به تولید کاتالیست سنتز متانول بر پایهٔ نانوذرات شده است. با توسعه این نانوکاتالیست می‌توان به جلوگیری از خروج ۱۰ میلیون یورو ارز از کشور کمک کرد.
نانوکاتالیست سنتز متانول

متانول به طور گسترده به عنوان حلال صنعتی و آزمایشگاهی، برای استخراج، شستشو، خشک کردن و تبلور مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک فرآورده مهم پتروشیمیایی برای تهیه محصولات گوناگونی مانند بطری نوشابه، رنگ‌ها، تخته‌های چندلا، کاغذهای سفیدشده و فرش‌های پلی‌استر است. همچنین کاربرد متانول به عنوان ماده اولیه در صنایع نفت و پتروشیمی به ویژه در دهه اخیر از طیف وسیعی برخوردار شده است.

کاتالیست متانول از سه جزء اصلی ZnO، CuO و Al2O3 تشکیل شده است که این ترکیبات مخلوط گازی منوکسید کربن، هیدروژن و دی‌اکسیدکربن را در فشار بالای ۵۰ اتمسفر و دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد به متانول تبدیل می‌کند. کاتالیست شرکت نفت و گاز سرو گزینش‌پذیری بالایی داشته به طوری که در شرایطی می‌تواند ۹۹ درصد گزینش‌پذیری ایجاد نماید.

محصولات جانبی این کاتالیست مخلوطی از الکل، استر و پارافین بوده که از میان ترکیبات خروجی، اتانول و متیل فرمات بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. البته میزان تمامی محصولات جانبی در انتهای عمر کاتالیست متجاوز از ppm ۹۰۰ نمی‌شود.

یکی از مزیت‌های این کاتالیست عمر بالای آن است به طوری که می‌تواند تا ۵ سال مورد استفاده قرار گیرد که با انجام اصلاحاتی در فرآیند ساخت، این میزان تا ۱۰ سال نیز قابل افزایش است. این نانوکاتالیست به صورت قرص استوانه‌ای تهیه می‌شود.

کاتالیست سنتز متانول یکی از ترکیباتی است که معمولاً از خارج از کشور وارد می‌شود. شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نانوکاتالیست در کشور موفق به تأمین بخشی از نیاز کشور به کاتالیست‌های مورد استفاده در صنایع مختلف شده است. به تازگی پتروشیمی شیراز با انعقاد قراردادی با شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو اقدام به خرید نانوکاتالیست تولید متانول این شرکت کرده است. با توسعه این نانوکاتالیست می‌توان به جلوگیری از خروج ۱۰ میلیون یورو ارز از کشور کمک کرد.

 

درباره شرکت نفت و گاز سرو

شرکت نفت و گاز سرو فعال در حوزه صنایع تکنولوژی پیشرفته (High-Tech)، به عنوان پیشگام تولید کاتالیست‌های استراتژیک صنایع پتروشیمی، پالایش و فولاد، توانسته است از سال 1383 با فعالیت در این حوزه به جمع اعضای باشگاه کاتالیست‌سازان جهان اضافه شود به طوری که از سوی مراجع نفت و گاز جهان به عنوان تأمین‌کننده اصلی کاتالیست برای پلنت‌های پتروشیمی، پالایشی و فولادی کشور شناخته می‌شود.

شرکت نفت و گاز سرو تولیدکننده کاتالیست فرایندهای اوره، آمونیاک، متانول در صنعت پتروشیمی، کاتالیست‌های فرایند تولید گاز هیدروژن در صنعت پالایشی و کاتالیست‌های تولید آهن اسنفجی در صنعت فولادسازی می‌باشد، که علاوه بر کسب دانش فنی تولید نانوکاتالیست‌های مورد استفاده در صنایع مذکور، گام‌های موثری در مسیر خودکفایی کامل و رفع نیاز واردات آن برمی‌دارد.

تولید 26 محصول پر مصرف صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و فولادی، ثبت 59 پتنت دانش فنی در حوزه فرایند و تکنولوژی ساخت کاتالیست، کسب 2 جایزه جشنواره خوارزمی کشور، کسب تندیس جایزه تعالی صنعت پتروشیمی، ثبت رکورد 1،800 تن تولید و تحویل انواع کاتالیست به مجتمع‌های مصرف‌کننده گوشه‌ای از افتخارات به دست آمده توسط شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو در صنعت کاتالیست است.

منبع مطلب
حمایت از طرح‌های پژوهشی با هدف تجاری‌سازی

حمایت از طرح‌های پژوهشی با هدف تجاری‌سازی

مدیرعامل شرکت گاز فارس تاکید کرد که اولویت‌بندی طرح‌های پژوهشی بر اساس تولید محصولات عرضه محور، بومی‌سازی فناوری‌های صنعت گاز و تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی است.