فراخوان؛ دریافت ایده‌های استارتاپی در حوزه صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت نفت

کمتر حوزه‌ای در کشور مانند بخش نفت و گاز با حضور استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، شاهد چنین حجم قابل توجه‌ای از تحول بوده است. در راستای توسعه روزافزون نوآوری در این عرصه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی فراخوان پذیرش طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه در حوزه صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت نفت منتشر شده است.
صنعت نفت

این رویداد که با همکاری شتابدهنده آبان و پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌شود، حوزه‌های متنوعی در صنایع پایین‌دستی و بالادستی صنعت نفت را در برمی‌گیرد.  توسعه فرایند و فناوری تجهیزات، از جمله محورهای تعیین شده برای این فراخوان هستند.
مخازن و توسعه میادین، فناوری‌های پالایش نفت، فناوری اطلاعات بالادستی نفت، فناوری‌های فراوری نفت و انتقال گاز و توسعه نرم افزارهای بالادستی نفت، نیز از دیگر محورهای در نظر گرفته شده برای این رخداد هستند.

شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، صنایع نرم و خلاق، استارتاپ‌ها و تیم‌های نوآور دانشگاهی، می‌توانند برای حضور در این رویداد، طرح‌ها و ایده‌های خود را با محوریت اهداف در نظر گرفته شده برای داوری به دبیرخانه رویداد پذیرش طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه در حوزه صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت نفت ارسال کنند.

بنا بر اعلام دبیرخانه این رویداد، فعالان فناور این حوزه تا 15 آبان ماه فرصت دارند تا طرح‌ها و ایده‌های خود را برای حضور در این فراخوان ارسال کنند. پس از اتمام پذیرش طرح‌ها، روند داوری ایده‌ها و پروژه‌های نوآورانه ارسال شده از 20 آبان ماه 1399 آغاز می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته 8 آذر 1399 به عنوان تاریخ آغاز فرآیند استقرار و پیش شتابدهی، در نظر گرفته شده است.  منتخبین این رویداد و برگزیدگان فرایند داوری در نهایت می‌توانند به فراخور امتیاز و جایگاه از مزایای مختلفی بهره‌مند شوند.

تأمین سرمایه اولیه یکی از بسته‌های حمایتی در نظر گرفته شده است. همچنین تیم‌های منتخب از مشاوره، منتورینگ، مربیگری و آموزش تخصصی لازم نیز بهره‌مند می‌شوند.  برخورداری از شتابدهی حرفه‌ای برای تبدیل ایده به کسب وکار و امکان استقرار در فضای کاری و برخورداری از امکانات و زیرساخت‌های لازم نیز از دیگر مزیت‌های در نظر گرفته شده برای استارتاپ‌های منتخب است. تسهیل ارتباط تیم‌های منتخب و محیط‌های علمی و دانشگاهی و امکان دسترسی به آزمایشگاه و خدمات کارگاهی کارخانه نوآوری آبان و پژوهشگاه نفت نیز از دیگر بسته‌های حمایتی در نظر گرفته شده است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاع بیشتر و ثبت نام می‌توانند به سایت این رویداد مراجعه کنند.

 

حمایت از طرح‌های پژوهشی با هدف تجاری‌سازی

حمایت از طرح‌های پژوهشی با هدف تجاری‌سازی

مدیرعامل شرکت گاز فارس تاکید کرد که اولویت‌بندی طرح‌های پژوهشی بر اساس تولید محصولات عرضه محور، بومی‌سازی فناوری‌های صنعت گاز و تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی است.