نشست کارگروه صنعت نفت در ستاد فناوری نانو

چهارمین نشست کارگروه صنعت نفت با موضوع تجاری‌سازی محصولات فناوری‌نانو در صنعت نفت با حضور نمایندگانی از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت پژوهش فناوری پتروشیمی، شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز و همچنین پژوهشگاه صنعت نفت 16 بهمن در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد.

سید‌ محمدامین علوی، مدیر توسعه کسب و کار حوزه نفت، گاز و پالایش و پتروشیمی صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو با اعلام این خبر، گفت: بر اساس سند گسترش فناوری نانو در افق 1404 که در آذرماه سال 96 به تصویب هیئت دولت رسید که پس از آن به وزارتخانه‌های مطبوع ابلاغ شد، در ماده هفت این سند، وزارت نفت موظف است با رعایت قوانین، اقدامات مختلفی برای گسترش و به‌کارگیری محصولات فناوری نانو ساخت داخل که کارایی آن‌ها به اثبات رسیده است، در صنایع و مجموعه‌های ذی‌ربط با در نظر گرفتن ملاحظات زیست‎محیطی، عملیاتی نماید. از این رو معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت این امر را به اداره کل امور فناوری محول نمود. سپس اداره کل امور فناوری، این موضوع را به چهار شرکت اصلی شامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز و همچنین پژوهشگاه صنعت نفت ارجاع داد تا اولویت‌های هر شرکت مشخص و اعلام شود.

علوی افزود: طی چند ماه گذشته این چهار شرکت نمایندگان خود را به ستاد نانو معرفی کردند و طی جلساتی با مدیران این شرکت‎ها در کمیته صنعت نفت ستاد نانو نیازهای صنعت نفت شناسایی شد. در بند الف مصوبه، حمایت از انجام آزمایش‌های میدانی و افزایش سهم خرید در حوزه‌های دارای محصولات ‌نانو ساخت داخل با فناوری بومی آورده شده است که در این راستا 14 مورد از محصولاتی که در حوزه نفت کاربرد دارند و آماده ورود به بازار هستند، مشخص و به شرکت‌های فوق اعلام شد. همچنین ضروری است، انجام آزمون‌های‌ میدانی برای محصولاتی که تاکنون آزمون کارایی خود را به اتمام نرسانده‌اند، تسریع شود و در صورت موفقیت نتایج این آزمون‏ها، افزایش سهم خرید در صنعت نفت مورد توجه قرار گیرد.

علوی خاطر نشان کرد: از تیر ماه امسال کمیته صنعت نفت جلساتی در این زمینه داشته است که مقرر شد این 4 شرکت محصولاتی را انتخاب و مشخص کنند تا یک مورد را برای تست میدانی و یک مورد برای تأمین تضامین مورد نیاز انتخاب شود.

از بین 400 طرح پژوهشی مختلف اجرا شده در این حوزه توسط پژوهشگران کشور که برخی مورد حمایت چهار شرکت فوق بودند، تعدادی از محصولات پیش از این به تائید ستاد نانو رسیده بود و برخی دیگر در این مسیر دارای قابلیت کاربرد در صنعت نفت بود که شناسایی و مورد ارزیابی قرار گرفت.

علی‌اصغر نجیمی، دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو در این جلسه گفت: طی سلسله نشست‌های فوق، ستاد نانو با همکاری نمایندگانی از وزارت نفت، شرکت‎های تابعه و پژوهشگاه صنعت نفت در تلاش‌اند سیاست‌گذاری‌های لازم برای ورود و استفاده از محصولات با فناوری نانو را در صنعت نفت عملیاتی کنند. عمده‌ترین فعالیت‌ها در راستای ورود این محصولات به صنعت، سیاست‌گذاری صحیح و قابل تکرار برای همه صنعتگران، حمایت از تولید‌کننده داخلی و همچنین تسهیل تست‌های میدانی است که چنین محصولاتی در شرایط کاری مورد ارزیابی نهایی قرار گیرند و از عملکرد آن‌ها اطمینان حاصل شود. در گام بعدی، مراحل ورود محصولات نانویی به صنعت نفت در مجاری قانونی و مشخص نظیر مناقصه‌ها تسهیل شود.

 

 

حسینی به نمایندگی از شرکت ملی نفت گفت: از آنجا که دستورالعمل مشخصی در استفاده از محصولات نانو وجود نداشت، در شرکت ملی نفت کارگروهی به منظور بررسی محصولات نانو در نفت تشکیل شد. در این کارگروه محصولات براساس سطح فناوری اولویت‌بندی شد. در گام بعدی راهکار استفاده از این محصولات مشخص شد. سه مانع اصلی در تجاری‌سازی محصولات نانویی شامل نحوه ورود به صنعت و تضامین مورد نیاز و در نهایت تست‌های میدانی مورد نیاز برای تائید محصولات است. در طی جلسات برای رفع این موانع راهکار اجرایی پیدا و پس از جمع‌بندی تقدیم مدیران صنعت نفت خواهد شد.

گفتنی است، این نشست با حضور آقایان احتشامی، واعظ و عنایت‌زاده به نمایندگی از معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، آقایان حسینی، صاحبدل‌فر و نوروزی به نمایندگی از شرکت ملی نفت، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، خانم ابراهیمی از شرکت ملی گاز همچنین دکتر مهاجری و دکتر یوسفیان از پژوهشگاه صنعت نفت در روز 16 بهمن 1397 در محل ستاد فناوری نانو برگزار شد.

 

 

منبع مطلب
حمایت از طرح‌های پژوهشی با هدف تجاری‌سازی

حمایت از طرح‌های پژوهشی با هدف تجاری‌سازی

مدیرعامل شرکت گاز فارس تاکید کرد که اولویت‌بندی طرح‌های پژوهشی بر اساس تولید محصولات عرضه محور، بومی‌سازی فناوری‌های صنعت گاز و تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی است.