عرض اندام تولیدکنندگان جدید در صنعت باتری‎های لیتیوم یون

کشورهای مختلفی در سال‎های اخیر اقدامات گسترده‎ای برای نقش‎آفرینی در صنعت باتری‎های لیتیومی انجام داده‎اند که در این میان کشورهای چین و آمریکا در هر حوزه‎ای پیشتاز بوده‎اند. اما کشورهایی نظیر شیلی و استرالیا که تأمین‎کننده بخش اعظمی از مواد خام ساخت باتری هستند نیز تصمیم دارند وارد این صنعت شده و تاکنون سرمایه‎گذاری مناسبی انجام داده‎اند.

از آنجاییکه عمده استخراج مواد معدنی در کشورهای استرالیا و شیلی انجام شده ولی سود کلانی به جیبِ سایر کشورها می‎رود، لذا این کشورها برنامه گسترده‎ای را برای تولید باتری اختصاص داده‎اند.

در این میان، رقابت شرکت‎های تسلا و سامسونگ و سایر شرکت‎های بزرگ برای تأمین لیتیوم لازم برای باتری‎های خودروهای الکتریکی فرصت منحصر بفردی را برای دو کشور تأمین‎کننده این مواد فراهم کرده تا استخراج بیشتری از منابع طبیعی خود داشته باشند.

 

 

در همین راستا کشورهای استرالیا و شیلی در جستجوی منابع لیتیوم هستند تا از چرخه‎ای که آنها را برای دهه‎ها به عنوان دو کشوری که منابع آهن و مس خود را استخراج کرده و به خارج کشور می‎فرستند، رها کند. تقریباً سه چهارم لیتیوم دنیا از معادن موجود در استرالیا و دریاچه‎های شیلی بدست می‎آیند. این کشورها امیدوارند تا کارخانه‎هایی را برای ساخت باتری بسازند و مقدمات بومی‎سازی این فناوری را فراهم کنند.

استرالیا به عنوان بزرگترین تأمین‎کننده سنگ معدن آهن میلیاردها تن از مواد خام را از دهه 1960 به کارخانه‎های ژاپن و چین ارسال کرده و شیلی که بزرگترین منبع مس جهان را در اختیار دارد، نیمی از محموله‎های خود را به صورت نیمه پالایش‌شده صادر می‎کند.

 

 

بر اساس پیش‎بینی مؤسسه بلومبرگ نیاز به باتری‎های لیتیوم یون تا سال 2030 تا 10 برابر افزایش می‎یابد. در این میان کشورهای استرالیا و چین خواهان آن هستند تا با تکیه بر منابع مواد خام باتری، نقش بیشتری را در زنجیره ارزش باتری ایفا نمایند. اولین مرحله در این زنجیره تصفیه مواد خام باتری است که امرزوه غالباً در کشور چین انجام می‎شود. سنگ‎های معدنی یا منابع زیرزمینی غنی از لیتیوم در آمریکای جنوبی به صورت پودرهایی تغلیظ می‎شوند و به صورت لیتیوم کربنات و لیتیوم هیدروکسید تصفیه می‎شوند. این مواد شیمیایی در ادامه تحت فرایند با نیکل یا کبالت قرار گرفته و الکترود باتری را می‎سازند یا در ترکیب با برخی حلال‎ها الکترولیت باتری را می‎سازند.

 

 

پیش‎بینی می‎شود که تا سال 2025 بازار مواد خام لیتیوم به ارزش 20 میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین 43 میلیارد دلار برای محصولات تصفیه‎شده و 424 میلیارد دلار برای سل‎های باتری بر اساس مطالعه‎ای که در سال 2018 توسط کارشناسان استرالیایی انجام شد، تخصیص می‎یابد.

لازم به ذکر است که سال گذشته گروه‎های جداگانه‎ای از شیلی، چین و شرکت سامسونگ توافق کردند که سرمایه‎ای بالغ بر 754 میلیون دلار را برای ساخت کارخانه‎های ساخت کاتد و سل‎های لیتیومی در کشور شیلی تخصیص دهند. از طرفی دولت استرالیا نیز تصویب کرد که تا 5 سال سرمایه‎ای بالغ بر 25 میلیون دلار را برای امور تحقیقات در حوزه‎های مختلف زنجیره ارزش باتری اختصاص خواهد داد.

در حال حاضر کشور چین اکثر منابع شیمیایی لیتیوم تصفیه‎شده را در اختیار دارد. البته برنامه‎های گسترده‎تری برای نقش‎آفرینی بیشتر وجود دارد: مثلاً در استرالیا راهکاری برای ارتقا و توسعه زنجیره ارزش اتخاذ گردیده و در شیلی نیز برنامه‎ای برای ساخت سل‎های باتری تهیه شده‎است. منتها مشکلاتی در این زمینه وجود دارد مثلاً چالش‎های فناوری که بر سر راه تولید ترکیبات باتری وجود دارد ممکن است که مدیران سرمایه‎گذار را برای واردات باتری ترغیب کند. ضمناً باید نگرانی‎های اقتصادی و زیست‎محیطی را هم لحاظ کرد.

 

 

جدای از استرالیا و شیلی، کشورهای دیگری هم از قبیل آرژانتین و بولیوی در نزدیکی مرز شیلی منابع مناسبی دارند. همچنین مالی و صربستان نیز برای استخراج منابع معدنی خود برنامه ویژه‎ای دارند و کشور روسیه که محصولات لیتیومی را برای بیش از 60 سال برای ارتقای صنعت هسته‎ای خود تولید می‎کرده، سعی دارد تا سرمایه بیشتری را برای ساخت بزرگترین کارخانه‎های ساخت باتری‎های لیتیوم یون جذب کند و برای این هدف با کشور چین مشارکت می‎کند.

با این حال، همچنان نگرانی‎هایی درباره کاهش قیمت باتری‎های لیتیوم یون وجود دارد که شرکت‎های مختلف را برای سرمایه‎گذاری بیشتر در این عرصه با تردید مواجه کرده است.