یک قدم نزدیکتر به سمت تجاری‎سازی باتری‎های سدیمی

باتری‎های سدیم یون همواره به عنوان گزینه‎های جایگزین باتری‎های لیتیوم یون در دهه‎های آتی شناخته شده‎اند. منتها چالش‎هایی بر سر راه تجاری‎شدن آنها وجود دارد.

در دهه‎های گذشته به دلیل محدویت‎های باتری‎های لیتیوم یون و هزینه بالای آنها، تحقیقات زیادی برای جایگزینی آنها با باتری‎های سدیمی انجام گرفته است. منتها چالشی که در این مسیر وجود دارد، طول عمر پایین‎ترِ این باتری‎ها از نمونه‎های لیتیوم یون است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا دلیل اصلی فقدان ظرفیت در این نوع باتری‎ها را کشف کردند: حضور غیر عمد هیدروژن که موجب تخریب ساختار الکترود باتری می‎شود. هیدروژن معمولاً در طی روند ساخت ماده کاتدی وارد باتری شده یا اینکه ممکن است ناشی از محیط اطراف یا الکترولیت باتری باشد. به منظور بررسی اثر هیدروژن بر ساختار ماده کاتدی از روش‎های کامپیوتری برای پیش‌بینی ساختار و اثرات شیمیایی ناشی از حضور ناخالصی‎ها استفاده شده است.

هیدروژن به راحتی می‎تواند به ساختار ماده نفوذ کرده و باعث تخریب ساختار منگنز اکسید شود که مواد کاتد را در کنار هم نگه داشته است. این فرایند برگشت‎ناپذیر بوده و منجر به کاهش ظرفیت و در نهایت تخریب باتری می‎شود.

 

 

تحقیقات اولیه نشان داده بودند که فقدان منگنز در سطح تماس الکترود و الکترولیت رخ می‎دهد یا اینکه ناشی از فرایند انتقال فاز است ولی این پروژه نشان داد که فقدان منگنز در هر جایی از باتری که هیدروژن حضور داشته باشد، می‎تواند رخ دهد. از آنجاییکه هیدروژن کوچک بوده و به شدت واکنش‎پذیر است، به عنوان مهم‎ترین مزاحم در اکثر واکنش‎ها شناخته می‎شود. با انجام این پروژه، اثر تخریبی هیدروژن شناسایی شده و تلاش بر این است تا مانع دخالت هیدروژن در روند واکنش‎ها شد.

واقعیت این است که محققان شک دارند آیا حضور غیرعمد هیدروژن در باتری‎های لیتیوم یون منجر به تخریب این نوع باتری‎ها می‎شود یا نه.

فایل مقاله این دستاورد در کانال تلگرام شبکه باتری بارگذاری می‎شود.