جدیدترین چالش آی‌چلنج؛ توسعه کاربردهای فناوری الکترونیک چاپی در منسوجات هوشمند

مرکز توسعه الکترونیک چاپی (IPEC) با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو فراخوانی با محوریت حمایت از توسعه «کاربردهای فناوری پرینت الکترونیک در منسوجات هوشمند» منتشر نموده‌است. از محورهای اصلی این فراخوان می‌توان به؛ پوشاک با قابلیت سنجش علائم زیستی، پارچه یا البسه با قابلیت ذخیره‌سازی انرژی، حسگرهای پوشیدنی و منسوجات و البسه حافظه‌دار اشاره نمود.

بازار منسوجات هوشمند چشم‌انداز روشنی را طی سال‌های آینده نشان می‌دهد و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در سطح جهان برای توسعه روش‌های تولید و ارتقای کارایی این محصولات می‌شود. یکی از راهکارهای شاخص تولید این محصولات استفاده از فناوری الکترونیک چاپی (بر روی پارچه و منسوجات) است.

این محصولات نوین از طریق گردآوری فناوری‌های مختلف در حوزه شیمی، مواد و یا الکترونیک در یک منسوج با ارتقای کارایی فعلی یا ایجاد عملکردی جدید در آن، منجر به تکامل نسل بعدی الیاف و پارچه‌ها شده‌اند که ارزش افزوده بسیار بالاتری را نسبت به منسوجات متداول ایجاد می‌کند. به همین سبب نیز گروه‌های پژوهشی و شرکت‌های بسیاری در سطح جهان به شدت در حال توسعه فناوری‌های تولید و ارائه محصولات تجاری در این حوزه هستند و حتی کمیسیون اروپا در چارچوب برنامه‌های خود بودجه قابل توجهی را به تحقیق و توسعه در حوزه منسوجات هوشمند بویژه محصولات ناظر سلامت انسان اختصاص داده است. مطابق گزارش برخی مطالعات بازار انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2022 منسوجات هوشمند تا 25 درصد از کل حجم بازار پوشاک را به خود اختصاص خواهند داد، که تحقق آن با توجه به ارزش افزوده بسیار بالای این محصولات، توسعه و تجاری‌سازی هرچه بیشتر فناوری‌های نوین و اقبال رو به رشد بازارهای بین‌المللی دور از انتظار نیست.

در این شرایط هر ساله شاهد معرفی صدها محصول جدید در این حوزه از سوی شرکت‌ها و گروه‌های مختلف پژوهشی در سطح جهان هستیم. از آن جمله می‌توان به ژاکت هوشمند Mercury با قابلیت تنظیم دما، البسه ورزشی Athos Core با قابلیت ردیابی حرکات بدن، سنجش فشار عضلات و اندازه‌گیری فعالیت الکترومغناطیسی، کمربندهای ایمنی هواپیما متعلق به شرکت Belt-Tech با اعلان بسته نبودن کمربند به خلبان پرواز، تنفس و ضربان قلب، پوشاک جین هوشمند Levi’s با امکان اتصال به گوشی هوشمند، لباس خواب Under Armour جهت بازیابی انرژی ورزشکاران، صفحه کلید پارچه‌ای شرکت Peratech، لباس شنای Neviano برای سنجش و اعلان میزان تابش پرتو UV به پوست، جوراب‌های هوشمند Sensoria با امکان اندازه‌گیری مسافت طی شده، میزان کالری مصرفی و ارزیابی آهنگ صحیح حرکت پاها و جوراب هوشمند Owlet ویژه نوزادان با قابلیت اندازه‌گیری ضربان قلب کودک، الگوهای خواب و اکسیژ نرسانی خون اشاره کرد که تنها نمونه‌هایی از منسوجات و پوشاک هوشمند عرضه شده به بازار هستند.

در این راستا نیز مرکز توسعه الکترونیک چاپی (IPEC) با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو در قالب یک برنامه حمایتی ویژه و اختصاص بیش از 200 میلیون تومان تسهیلات برای هر تیم منتخب، به دنبال تجاری‌سازی دستاوردهای شرکت‌های فناور و گروه‌های پژوهشی فعال یا علاقمند به حوزه «منسوجات هوشمند مبتنی بر فناوری الکترونیک چاپی» و رشد کسب وکارهای ایرانی در این حوزه هستند.

محورهای اصلی فراخوان:

این فراخوان با محوریت حمایت از توسعه «کاربردهای فناوری پرینت الکترونیک در منسوجات هوشمند» است. از این نظر هر طرح پیشنهادی را که مبتنی بر استفاده از فناوری الکترونیک چاپی (رسانا یا نیمه‌رسانا) باشد و تولید منسوجی هوشمند را به عنوان محصول نهایی هدف قرار دهد، شامل می‌شود. طرح‌های مرتبط با هر یک از چهار محور پیشنهادی زیر در اولویت قرار خواهند داشت:

• پوشاک با قابلیت سنجش علائم زیستی

• پارچه یا البسه با قابلیت ذخیره‌سازی انرژی

• حسگرهای پوشیدنی

• منسوجات و البسه حافظه‌دار

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به نشانی Ichallenge.ir مراجعه نمایند.