حذف همزمان آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی با استفاده از نانو ذرات

محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق به ساخت نانو ذره‌ای جدید شدند که دارای ویژگی‌های منحصر به فرد بوده و می‌تواند آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی را به طور همزمان حذف کند. از جمله مهم‌ترین کاربرد این نانو ذرات تصفیه فاضلاب‌ها است.
حذف همزمان آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی

نانو فناوری یکی از زمینه‌های پژوهشی جدید و بکر در علوم نوین است که می‌تواند توانایی کشور را در حیطه تولید محصولات با کیفیت‌تر و بر پایه فناوری نانو به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. همواره در راه رسیدن به کیفیت بالاتر مشکلاتی نیز وجود دارد. از جمله مشکلات موجود در زمینه تولید نانوساختارها و استفاده از فناوری نانو در ساخت برخی محصولات، آلودگی‌های ناشی از کاربرد این فناوری است.

نانو ساختارها به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد در بسیاری از صنایع مورد توجه قرار گرفته‌اند به گونه‌ای که بسیاری از موانع موجود با استفاده از آن‌ها رفع شده است. اما مشکل بزرگی که در ساخت آن‌ها وجود دارد، استفاده از روش‌های شیمیایی و فیزیکی است که علاوه بر هزینه بالا باعث ورود مواد سمی و مضر به طبیعت می‌شوند. به این منظور محققان دانشگاه شیراز به دنبال جایگزین کردن روش‌های بیولوژیک جهت رفع این مشکل برآمدند.

به گزارش مرکز روابط عمومی صندوق حمایت از پژوهشگران کشور (بنیاد ملی علم ایران INSE) در این پروژه با عنوان "ارائه روش‌های نوین و تسهیل شده در طراحی و ساخت نانوساختارها" و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق شدند نانو ذره‌ای جدید که قادر به حذف آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی است را تولید کنند.

در این پروژه ابتدا یک نانو ذره با هسته نقره و روکشی از آهن ساخته شد که دارای ویژگی‌های خاص بوده و می‌تواند آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی را به طور همزمان از محیط حذف کند. سپس محققان موفق به ساخت این نانو ذره با روش سنتز بیولوژیک شدند که با استفاده از آن می‌توان به تصفیه فاضلاب پرداخت.

با حل این مشکل در ساخت مواد نانو ساختار و با توجه به گرایش روبه افزایش صنایع جهت بهره‌گیری از فناوری نانو در محصولات جدید، پیش‌بینی می‌شود که استفاده از فناوری نانو در مقیاس صنعتی، در آینده بخش قابل توجهی از تحقیقات و ثبت اختراع‌ها را به خود اختصاص دهد.