نانومحصول ایرانی؛ موکت آنتی‌باکتریال

شرکت ظریف‌مصور با سابقه‌ای طولانی در تولید موکت، اقدام به تولید موکت آنتی‌باکتریال کرده است. در این شرکت برای حل مشکل رشد باکتری بر روی موکت، از پلی پروپیلن آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات که اثر همیشگی دارند استفاده می‌شود.
موکت آنتی‌باکتریال

موکت و فرش به عنوان اجزائی از دکوراسیون داخلی منزل و ادارات، نقش مهمی در ایجاد فضای مناسب برای زندگی و کار را برعهده دارد. از طرفی موکت به علت هزینه کمتر و سهولت استفاده، توجه بیشتری را در مدارس، ادارات، مساجد و منازل به خود اختصاص داده است. هوای محیط داخل ساختمان‌ها ترکیب پیچیده‌ای از زیست آئروسل‌ها و ذرات غیر زیستی است. در میان آن‌ها، فلس‌های پوست انسان و حیوانات که روی موکت ریخته می‌شود و همچنین قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها از دیگر موارد مهم به شمار می‌رود. امروزه به دلایلی همچون افزایش آلرژی، آسم و برخی بیماری‌های دیگر در مناطق پوشیده شده به وسیله موکت یا فرش، سهم این صنعت در بازار مربوط به دکوراسیون داخلی کاهش یافته است. به منظور ضدعفونی کردن موکت می‌توان از روش‌هایی همچون جلوگیری از فساد باکتریایی ترکیبات لاتکس در حین تولید و یا استفاده از مواد افزودنی آنتی‌باکتریال در ساختار موکت استفاده کرد. به عنوان روشی جدید،  استفاده از مواد آنتی باکتریال نانو، موجب ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال در سطح شده و از رشد باکتری و ایجاد بوی بد ممانعت می‌کند.

خاصیت آنتی‌باکتریال با استفاده از نانوذرات اکسیدی در تولید موکت آنتی‌باکتریال، مانع از ایجاد و رشد باکتری و قارچ می‌شود. در تولید موکت آنتی‌باکتریال ظریف‌مصور، در مرحله تولید نخ، نانومواد آنتی‌باکتریال به پلیمر افزوده می‌شود و بنابراین اثری دائمی دارد. اثر ضد باکتریایی ذرات استفاده شده در این موکت، به صورت چشمگیری در ابعاد نانومتری افزایش می‌یابد، به طوری‌که قادر به از بین بردن انواع مختلفی از باکتری‌ها است.

این محصول برای آشپزخانه، اتاق کودک، مطب، مهدکودک و مکان‌های عمومی مانند مساجد و حسینیه بسیار مناسب است.

موکت آنتی‌باکتریال ظریف‌مصور در برابر شستشو با مواد ضدعفونی کننده رایج مقاوم است، ضد حریق بوده و ثبات رنگ نیز دارد. از دیگر مزایای این محصول می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد؛

  • مقاوم در برابر وزن سنگین
  • تمیز کردن آسان و دقیق
  • ضد نفوذ آب، و دیگر آلاینده‌ها
  • تولید در رنگ‌های متنوع
     

درباره شرکت ظریف مصور

گروه تولیدی صنعتی ظریف‌مصور در سال ۱۳۶۲ در شهرک صنعتی بروجن تأسیس شد. این مجموعه دارای بخش‌های مختلفی است که به تدریج و در روند گسترش گروه تولیدی ظریف‌مصور به آن افزوده شده است. بخش تولید الیاف و موکت چاپی در سال ۱۳۷۰ آغاز به‌کار کرد. بخش تولید رنگ‌دانه این مجموعه از سال ۱۳۷۷، بخش پتروشیمی رجال از سال ۱۳۷۹، بخش موکت تافتینگ، بخش بازیافت و نیز کشت و صنعت نفیس از سال ۱۳۸۵ و بخش تولید رزین‌های پلیمری از سال ۱۳۹۳ مشغول به کار است.

در حال حاضر بیش از نیمی از خطوط تولید کارخانه ظریف‌مصور به تولید موکت آنتی‌باکتریال اختصاص دارد و با تولید و فروش سالانه بیش از یک میلیون مترمربع از این محصول، به‌طور مستقیم بیش از یک‌صد نفر برای تولید در این زمینه مشغول به‌کار شده‌اند.

منبع مطلب