نانومحصول ایرانی؛ حوله آنتی‌باکتریال

پژوهشگران شرکت «حوله یاس سپید مشهد» توانسته‌اند با افزودن نانوذرات اکسید روی به الیاف حوله، حوله‌هایی با خاصیت آنتی‌باکتریال تولید کنند که عوامل بیماری‌زا در آن جایی ندارند. این حوله‌ها با نام تجاری سلین عرضه می‌شوند.
 حوله آنتی‌باکتریال

امروزه با هدف کاهش اثرات و بوی نامطبوع ناشی از حضور میکروب‌ها بر حوله‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. روش‌هایی مانند استفاده از میکرو و نانوکپسول‌ها، تبدیل ترکیبات بدبو به ترکیبات بی‌بو و کاهش فراریت مواد دارای بوی نامطبوع برای این منظور وجود دارد.

 استفاده از حوله آنتی‌باکتریال را می‌توان راه‌حل مناسبی برای جلوگیری از اثرات مضر باکتری‌ها قلمداد کرد. حوله‌های آنتی‌باکتریال، آلرژن‌ها، جرم‌ها و باکتری‌هایی که درون بافت پارچه به دام افتاده‌اند را از بین می‌برد. با اضافه شدن نانوذرات اکسید روی، یون‌های روی به آلودگی درون حوله حمله کرده و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند.

مهم‌ترین خواص حوله‌هایی تولیدی شرکت حوله یاس سپید مشهد، آنتی‌باکتریال و ضدقارچ بودن آن است. براساس آزمون‌های ضدباکتری و ضدقارچ انجام شده، حوله‌های آنتی‌باکتریال این شرکت قابلیت از بین بردن باکتری‌هایی از جمله E.Coli و S.Aureus را دارند. این محصول که با نام تجاری سلین عرضه می‌شود، توانسته گواهینامه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو را کسب کند.

این حوله‌ها حساسیت پوستی ایجاد نمی‌کنند و خاصیت نانویی آن‌ها پایدار است به طوری که پس از شست‌وشوی فراوان نیز ویژگی آنتی‌باکتریال خود را حفظ می‌کنند. این حوله‌های آنتی‌باکتریال به‌صورت ۱۰۰ درصدی از الیاف پنبه تولید می‌شوند و نسبت به حوله‌های معمولی آب بیشتری را به خود جذب می‌کنند و نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارند.

 

درباره شرکت حوله یاس سپید مشهد

شرکت حوله یاس سپید مشهد (سهامی خاص) در تیرماه سال 1395 در مشهد تأسیس گردید. این شرکت با محوریت مشتری‌مداری و استفاده از بهترین‌ها، با نام تجاری سلین (CELIN) فعالیت دارد. ظرفیت تولیدی این کارخانه روزانه 5 تن انواع حوله در طرح و سایز و رنگ‌های مختلف است. این شرکت برای 200 نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی کرده است.

شرکت حوله یاس سپید مشهد زیر مجموعه گروه صنعتی مشهد است. گروه صنعتی مشهد علاوه بر فعالیت‌های تولیدی در صنایع نساجی، غذایی، بهداشتی در زمینه مسئولیت‌های خیرخواهانه اجتماعی نیز فعالیت دارد.

منبع مطلب