نانومحصول ایرانی؛ الیاف سلامتی‌بخش

محققان شرکت «تهران زرنخ» موفق شدند با استفاده از نانوذرات سرامیکی، الیاف سلامتی‌بخش با نام تجاری HEALTEX تولید کنند؛ این الیاف سلامتی‌بخش از ویژگی بازنشر پرتو فروسرخ برخوردار هستند.
الیاف سلامتی‌بخش

تحقیقات نشان داده است که طیف الکترومغناطیس در محدوده ۱۴-۶ میکرون از قابلیت نفوذ در بدن برخوردار است. امواج فروسرخ نوعی از امواج الکترومغناطیسی هستند. پرتو فروسرخ دور FIR (طول‌موج ۱۰۰-۳ میکرون) تأثیر فراوانی بر فعالیت فیزیولوژیکی بدن دارد.

امروزه از پرتو فروسرخ دور به‌عنوان Biogenetic Rays یاد می‌شود زیرا هنگامی‌که پرتو فروسرخ به پوست نفوذ می‌کند، در تماس با مولکول‌های پروتئین‌ها، کلاژن، چربی و آب قرار می‌گیرد و با ایجاد نوسانات میکرونی، واکنش گرمایی ایجاد می‌کند که باعث افزایش دمای نسوج بدن می‌شود. با گشاد شدن رگ‌ها، گردش خون در مقیاس ماکرو و میکرو افزایش می‌یابد.

۶۰ درصد انرژی مصرف شده در بدن انسان تلف می‌شود. این انرژی توسط این لباس‌ها می‌تواند مهار شود و توسط پارچه‌های نوین به پرتو فروسرخ تبدیل شود. پرتو فروسرخ نیز به بدن نفوذ کرده و منجر به اکسیژن‌رسانی بیشتر به سلول‌ها می‌شود. درنهایت این انرژی سبب تنظیم دمای بدن می‌شود.

الیاف حاوی نانوذرات سرامیکی و تهیه شده از سنگ‌های درمانی، قابلیت بازگرداندن پرتو فروسرخ (که از بدن خارج می‌شوند) را دارند؛ بنابراین انرژی هدررفته به بدن بازگردانده شده و اثرات مطلوب زیستی به همراه خواهد داشت.

از این الیاف می‌توان در تهیه منسوجات کمک‌درمانی، منسوجات ورزشی، لباس کار و برخی منسوجات خانگی همچون کالای خواب استفاده کرد. الیاف سلامتی‌بخش می‌تواند با هدف افزایش گردش خون، در لباس‌های زیر (تی‌شرت و بلوز آستین بلند)، افزایش متابولیسم و سم‌زدایی از بدن در گن‌های لاغری، افزایش گردش خون و رفع خستگی و افزایش سلامت عمومی حین خواب در منسوجات خواب مورداستفاده قرار گیرد.

همچنین این الیاف می‌توانند برای منسوجاتی با اهداف درمانی نظیر مچ‌بند، زانوبند، دستکش و... کاربرد داشته باشند. استفاده در لباس‌های ورزشی و جوراب نیز از دیگر کاربردهای الیاف سلامتی‌بخش است.

 

درباره شرکت تولیدی تهران زرنخ

شرکت تولیدی تهران زرنخ در سال 1380 جهت تولید انواع نخ POY و FOY نایلون 6 و 66 و پلی‌استر تاسیس‌گردید. این شرکت در سال 1388 و پس از افتتاح فازهای 2 و 3 و 4 ظرفیت تولید خود را به میزان 8039 تن در سال افزایش داد. در این واحد نخ نیمه آرایش یافته (POY) نایلون و پلی استر در فرآیند ذوب ریسی با استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته Rhodia و Barmag و تحت کنترل مکانیزه تولید می‌شود. تولید انواع نخ رنگی به روش Doped Dyeing با استفاده از مستربچ‌های رنگی در مرحله تولید الیاف وجود دارد.

منبع مطلب