حمایت از طرح‌های فناورانه در چهارمین نوپاهای فناوری‌های همگرا

«نوپاهای همگرا» به چهارمین دوره خود رسید تا توسعه کسب و کارهای استارتاپی رونق گیرد. مهلت شرکت در این فراخوان تا ۳۱ خردادماه ۱۳۹۹ تمدید شد. متقاضیان می‌توانند با ورود به سایت رسمی مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا منوی فراخوان‌های نوآورانه نسبت به تکمیل فرم ثبت طرح اقدام کنند.
طرح‌های فناورانه

نوپاهای فناوری‌های همگرا (نوپا) از جمله برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که به حمایت مادی و معنوی تیم‌های فناور در حوزه فناوری‌های همگرا (NBIC) می‌پردازد. منظور از فناوری‌های همگرا یا انبیک ترکیب ۲ یا ۳ یا ۴ تایی نانوفناوری، زیست‌فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی با یکدیگر است.

این فراخوان اواخر بهمن ماه سال گذشته توسط مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا معاونت علمی و با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان منتشر شد. بر اساس آن طرح‌های انتخاب شده می‌توانند از تسهیلات و حمایت‌هایی برخوردار شوند. آموزش اصول کسب و کار، توسعه محصول و ارائه به سرمایه‌گذاری یکی ازاتفاقاتی است که برای برگزیدگان رخ می‌دهد. همچنین از ارائه خدمات ارزیابی، مشاوره و منتورینگ بهره‌مند می‌شوند و به آنها برای استقرار در فضای کار کمک می‌شود.

متقاضیان شرکت در فراخوان نوپا باید حداقل یک نمونه اولیه از طرح خود در حوزه فناوری‌های همگرا داشته باشند. این طرح باید دارای جزء یا اجزائی باشد که در ساخت آن‌ها دست کم از دو فناوری از فناوری‌های NBIC استفاده شده باشد و عملکرد محصول به هم‌افزایی و تعامل این فناوری‌ها وابسته باشد. علاقه‌مندان می‌توانند تا ۳۱ خردادماه ۱۳۹۹ در چهارمین دوره از برنامه شرکت کنند.

تیم‌های حاضر در این فراخوان 15 نوع خدمات مشاوره تا زمان توسعه کسب و کار خود دریافت می‌کنند که می‌توان به مشاوره‌های توسعه کسب و کار، ثبت پتنت و توسعه محصول اشاره کرد. همچنین آنها تا زمان پیشرفت فنی فعالیت خود از حمایت‌های مالی بهره‌مند می‌شوند. پس می‌توان گفت طرح‌ها شتابدهی می‌شوند و این فراخوان مانند یک شتابدهنده برای استارتاپ‌های نوپا در حوزه همگرا عمل می‌کند.

61 محور در این فراخوان مد نظر قرار دارد که می‌توان به ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته، ملزومات و تجهیزات پزشکی، مواد پیشرفته، کشاورزی و صنایع غذایی و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان اشاره کرد. یکی از تفاوت‌های فراخوان چهارم با دوره‌های پیشین نیز همین گسترش محورها است که بر اساس اولویت‌های کشور و حرکت به سمت رفع نیازها انجام شده است.

محور علمی برنامه، مطابق با گزیده‌ای از فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان، ویرایش ۱۳۹۸ انتخاب شده است. سرفصل‌های این ۶۱ محور در ادامه اشاره شده است؛

 

          ۱- فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی (شامل ۲۰ محور)

         ۲- دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان (شامل ۱۵ محور)

         ۳- مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی (شامل ۸ محور)

         ۴- ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته (۲ محور)

         ۵- وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی (شامل ۶ محور)

         ۶- سخت‌افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک (شامل ۷ محور)

         ۷- فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای (شامل ۳ محور)

 

شایان ذکر است فرآیند ساخت و تولید محصولات، تعیین‌کننده همگرایی‌شان است و مشمولیت محصول در محورهای بالا، لزوماً به معنای همگرایی آنان نیست.

رویکرد برنامه نوپا کاملاً حمایتی است و تمامی تیم‌ها می‌توانند در صورت کسب حدنصاب فنی و بازاری لازم از خدمات و حمایت‌های بلاعوض در حوزه فناوری‌های همگرا استفاده کنند.

منبع مطلب