تشخیص سریع عفونت‌ها با حسگر نانویی

محققان حسگر زیستی طراحی کرده‌اند که قادر است طیف گسترده‌ای از نشانگرهای زیستی بیماری، از جمله کووید-19 را بدون نیاز به آزمایشگاه و در محل تشخیص دهد.
حسگر نانویی

شرکت Nano DiagnosiX به تازگی از ایجاد حسگر زیستی موسوم به FemtoSpot، خبر داد. این حسگر از طریق یک فرآیند تولید اختصاصی، که تراشه‌های ترانزیستور اثر میدانی نانوساختار را ایجاد می‌کند، ساخته‌شده است. FemtoSpot به دلیل توانایی‌اش در تشخیص غلظت‌های بسیار پایین (در محدوده فمتومولار 15-10) و انجام تست، با کیفیت آزمایشگاهی و در محل، به این نام شناخته می‌شود. شرکت Nano DiagnosiX، حسگر FemtoSpot را به عنوان بخشی از مأموریت اصلی خود برای توسعه فناوری دستی و کنترل بیماری برای استفاده در هر نقطه ایجاد کرده است.

احمد عباس مدیرعامل شرکت Nano DiagnosiX گفت: «FemtoSpot نشان‌دهنده یک تغییر الگو اساسی در تست بیماری است. این حسگر، آزمایشگاهی بسیار مقرون‌به‌صرفه، جمع و جور، قابل‌حمل و دستی است و امکان استفاده مستقیم بیماران را بدون نیاز به آموزش‌های تخصصی فراهم می‌کند. FemtoSpot از نظر سادگی و راحتی با دستگاه‌های پایش قند خون خانگی برابری خواهد کرد، ضمن آن که استاندارد طلایی را برای قابلیت اطمینان حفظ می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مبتکرانه دستگاه Nano DiagnosiX، ادغام آن با یک برنامه تلفن هوشمند است که نتایج آزمایش به دست آمده از بیمار را مستقیماً به پزشکان شخصی منتقل می‌کند. این امر امکان پایش مداوم، برای تشخیص بیماری و مداخله زودهنگام را فراهم می‌آورد، در حالی که هزینه‌های کلی بهداشت و درمان را نیز کاهش می‌دهد. هنوز هیچ سیستمی در بازار این توانایی را ندارد و این به معنای آن است که این حسگر همه چیزهایی که در مورد آزمایش و مدیریت بیماری می‌دانیم را تغییر خواهد داد.»

FemtoSpot تنها به یک قطره خون نیاز دارد و از یک تقویت‌کننده سیگنال الکترونیکی برای شناسایی اتصال نشانگرهای زیستی مربوط به بیماری در غلظت‌های بسیار کم استفاده می‌کند و نتایج بسیار دقیقی را ارائه می‌دهد. FemtoSpot از فناوری Nano DiagnosiX بهره می‌برد که پیش از این توانایی آن در تشخیص نشانگرهای زیستی بیماری قلبی عروقی به اثبات رسیده است. این حسگر در مقایسه با تکنیک‌های آزمایش رایج (که در حال حاضر پیچیده، حجیم و گران‌قیمت هستند و برای انجام آن به تکنسین‌های آموزش‌دیده نیاز است)، عملکرد بهتری را نشان می‌دهد. FemtoSpot پیشگام یک تغییر اساسی در صنعت مراقبت‌های بهداشتی خواهد بود و در نهایت آزمایش پزشکی، نظارت از راه دور و شیوه‌های درمانی پیشگیرانه را فراهم می‌آورد که جایگزین ویزیت‌های پزشکی مکرر و بستری شدن روتین خواهد شد.

در حال حاضر، Nano DiagnosiX در تلاش است تا از فناوری منحصر بفرد FemtoSpot برای توسعه تست تشخیص سریع (RDT) کووید-19 استفاده کند. تست تشخیص سریع کووید- 19 FemtoSpot با صحت زیاد و حد آشکارسازی کم، یک آزمایش کمّی خواهد بود که زمان تست کمی دارد و در عین حال نیاز به آموزش حرفه‌ای و تجهیزات پیچیده ندارد. تجهیزات آزمایش کووید-19 FemtoSpot می‌تواند در مبادی ورودی، داروخانه‌ها، پلی‌کلینیک‌ها، اداره‌ها، یا هر مکان دیگری که در آن تست سیار مورد نیاز است، مستقر شود. FemtoSpot چند منظوره است و قادر به تشخیص عفونت قبلی، عفونت فعلی و مرحله عفونت است.