عرضه ماسک صورت تقویت‌شده با گرافن اکسید

شرکت بنبوتون با استفاده از فناوری نانو ماسک‌های صورت تقویت‌شده با گرافن اکسید عرضه می‌کند. این ماسک‌ها قابلیت استفاده مجدد دارند.
ماسک صورت

به عنوان بخشی از مبارزه جهانی علیه بیماری همه‌گیر کووید-19، محققان به نوآوری و بررسی پیشرفت‌ها در فناوری حفاظت شخصی، مانند فناوری نانو برای دستیابی به ماسک‌های ایمن‌تر، ادامه می‌دهند. یکی از شرکت‌هایی که در این جستجو دخیل بوده‌است، شرکتی به نام بنبوتون (Bonbouton) است که برای بهره‌برداری از تحقیقات در آزمایشگاه استیونز برای کاربردهای پزشکی ایجاد شده‌است.

بنبوتون در حال توسعه چندین کاربرد مبتنی بر پایه گرافن است. جدیدترین تلاش‌های این شرکت در زمینه مبارزه با کووید-19 بر ماسک گرافنی متمرکز شده است.

بنبوتون با پشتیبانی دو بنیاد ملی علمی، جوایز نوآوری کسب وکار کوچک که در نهایت بیش از ۱ میلیون دلار بود را برای تولید اولین کفی کفش مخصوص برای نظارت بر داده‌های سلامتی بیماران دیابتی به دست آورد.

آزمایش‌های بالینی فناوری کفی کفش بنبوتون در اوایل سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان در حال انجام بود که در آن زمان همه‌گیری کووید-19 رخ داد. سپس شرکت به سرعت به سمت فناوری‌های ماسک و تجهیزات حفاظتی شخصی متمرکز شد تا نیازها را برآورده سازد.

نمایندگان شرکت اظهار داشتند: «ما پرسیدیم، آیا می‌توانیم یک ماسک گرافنی ایجاد کنیم که فرد را محافظت نماید و قابل‌استفاده مجدد باشد؟ ماسک‌های یکبار مصرف بی‌فایده هستند و دوام لازم را ندارند و سازندگان این ماسک‌ها این موضوع را می‌دانند. آیا می‌توان چنین ماسکی ایجاد کرد؟»

این شرکت پیش از این با W.L. Gore، سازندگان Gore-Tex، از سال ۲۰۱۸ از طریق مشارکت فنی همکاری می‌کرد.

لی توضیح می‌دهد: «آن‌ها متخصص در فناوری‌های آب‌گریزی هستند که میکروقطرات آب را در عین حفظ نفوذپذیری هوا دفع می‌کنند. به نظر می‌رسد ویروس کووید-19 در درجه اول توسط چنین میکروقطراتی منتقل می‌شود. طبیعی است که ما باید با هم کار می‌کردیم و از تخصص خود برای محافظت از مردم در برابر این ویروس جدید و خطرناک استفاده می‌کردیم.»

ماسک بنبوتون از سه لایه تشکیل شده‌است؛ دو لایه پنبه‌ای که لایه‌ای از مخلوط گرافن اختصاصی را احاطه کرده است و این لایه میانی لایه کلیدی است که می‌تواند محافظت در برابر کووید-19 و دیگر ویروس‌های هوابرد خطرناک را افزایش دهد.

بنبوتون با همکاری یک تولیدکننده ثالثِ ماسک به عنوان شریکی دیگر، چندین هزار ماسک تخصصی جدید تولید و ارسال کرده‌است و در حال حاضر در حال مذاکره با چندین شریک توزیع برای افزایش قابلیت دسترسی است.

همانطور که این شرکت با چندین محصول زیست پزشکی در بازار و همچنین در بخش تحقیق و توسعه پیش می‌رود، سایر واحدهای بنبوتون در حال تحقیق در مورد کاربردهای پزشکی مانند حسگرهای عضله قلب و ... هستند.