چالش نوآوری: ساخت غشای نانویی آب شیرین کن

شرکت راهبر سیستم دانش (رسد) با همکاری دپارتمان شتابدهی شرکت صنایع نانوتک آینده (صنتا) چالش نوآوری ساخت غشای نانویی آب شیرین کن را برگزار می‌کند. شرکت‌کنندگان تا تاریخ 5 اسفند ماه ۹۹ فرصت دارند طرح اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند.
 ساخت غشای نانویی آب شیرین کن

امروزه به دلیل کمبود منابع آبی قابل شرب و یا قابل استفاده در کشاورزی از یک سو و از سوی دیگر آلودگی گسترده آب‌های سطحی و زیرسطحی، بویژه آلودگی به عناصر معدنی مانند نمک، دسترسی به آب سالم تبدیل به یک معضل گردیده است. این شرایط جامعه علمی را بر آن داشته تا با استفاده از فناوری‌های گوناگون مانند نانوفناوری، مشکل تأمین آب سالم را مرتفع نمایند.

تاکنون برای تصفیه آب از مواد مختلفی چون نانوذرات فلزی، نانوذرات پلیمری، زئولیت‌ها، نانومواد پایه کربن، مواد نیمه متخلخل، پلیمرهای زیستی استفاده شده است. همچنین در تصفیه فاضلاب نیز تاکنون راه‌کارهای مختلفی مبتنی بر فناوری نانو به‌کار گرفته شده است.

باتوجه به کارایی راه‌کارهای مبتنی بر نانوفناوری در حل چالش‌هایی از این نوع، می‌توان انتظار داشت که بتوان از این فناوری جهت به‌دست آوردن غشاهایی با کارایی بالاتر از جنبه‌های گوناگون استفاده نمود. بررسی منابع علمی و تجربیات صنعتی نیز به خوبی نشان می‌دهند که در سال‌های اخیر این موضوع به‌صورت ویژه به‌عنوان یکی از محورهای تحقیقاتی در سطح جهانی در زمینه شیرین‌سازی آب مورد توجه قرار گرفته و بعضاً دستاوردهای قابل توجهی بر اساس نانوفناوری حاصل شده است.

هدف اصلی این چالش ارائه راهکارهای نوآورانه و بدیع در خصوص به کارگیری نانوفناوری به منظور تولید غشا و یا بهبود و بالا بردن کارایی سیستم‌های غشایی (اسمز معکوس و نانوفیلتراسیون) مورد استفاده در شیرین‌سازی آب شور و تبدیل آن به آب کشاورزی است. لذا غشا باید بتواند آب شور را به استانداردهای آب شیرین مناسب برای استفاده در صنایع کشاورزی برساند.

شرکت‌کنندگان تا تاریخ تا 5 اسفندماه 99 فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به شرکت راهبر سیستم دانش (رسد) ارسال کنند. پس از اتمام مهلت دریافت طرح‌ها و غربال اولیه آن‌ها، داوری طرح‌ها انجام خواهد شد. دپارتمان شتابدهی شرکت صنایع نانوتک آینده (صنتا) از تیم‌های برگزیده حمایت و تا 10 میلیارد ریال برای توسعه فناوری و محصول سرمایه گذاری می‌کند و زیرساخت‌های تجاری‌سازی شامل استقرار تیم اجرایی، مشاوره و مربی‌گری، خط تولید و سایر نیازهای فناوران برگزیده را تأمین می‌نماید.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت‌نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی rsd.co.ir مراجعه کنند.

منبع مطلب