همکاری تسلا و سامسونگ

تسلا در زمینه تولید نانو تراشه جدید برای خودروهای خودران با سامسونگ همکاری می‌کند.
همکاری تسلا و سامسونگ

رسانه‌های کره‌ای گزارش دادند شرکت تسلا (Tesla) با شرکت سامسونگ الکترونیک (Samsung Electronics) همکاری می‌کند تا یک نیمه‌هادی ۵ نانومتری را برای وسایل نقلیه کاملاً خودران توسعه دهد.

این خودروساز الکتریکی کالیفرنیایی در اواخر سال ۲۰۲۰ نرم‌افزار Full Self Driving (FSD) خود را برای آزمایش بتا به تعداد کمی از دارندگان خودروهای شخصی تسلا ارائه داد، اما در حال حاضر برای نسل بعدی وسایل نقلیه خودران خود برنامه‌ریزی می‌کند.

شرکت تسلا در حال فعالیت در زمینه آینده وسایل نقلیه خودران است؛ ایلان ماسک مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران، در نظر دارد میلیون‌ها "روبوتاکسی" را برای حمل و نقل کسانی که نمی‌توانند رانندگی کنند، یا کسانی که نمی‌خواهند خودرو داشته باشند و همینطور منبع درآمدی برای آن‌هایی که صاحب خودرو هستند، ایجاد نماید.

هسته اصلی روبوتاکسی سنجش "4D" است که محصول FSD تسلا را قادر می‌سازد مسیر حرکت موانع در حال حرکت مانند سایر وسایل نقلیه و عابران پیاده را بهتر پیش‌بینی و هدایت نماید. در نتیجه همکاری گسترش‌یافته جدید سامسونگ با تسلا، شاهد تراشه‌های جدید ۵ نانومتری با استفاده از فناوری پیشرفته ماوراء بنفش دور (EUV)، به جای گاز آرگون فلورید (ArF) (که در حال حاضر در تراشه ۱۴ نانومتری تسلا اعمال می‌شود) خواهیم بود.

بنا به گفته منابع خبری کره‌ای، در حال حاضر بخش ریخته‌گری سامسونگ در حال تحقیق و توسعه در زمینه نیمه‌هادی سیستم کلاس ۵ نانومتری است که باید بر روی وسایل نقلیه خودران تسلا نصب شود.

نیمه‌هادی ۵ نانومتری اعمال شده با فرآیند ماوراء بنفش دور (EUV) محصولی با فناوری پیشرفته است که تنها تعداد کمی از شرکت‌ها، مانند سامسونگ الکترونیک و شرکت تولیدکننده نیمه‌هادی تایوان (TSMC) می‌توانند آن را تولید کنند.

این‌ها در خانواده محصولات سرگرمی رسانه‌ای تسلا (IVI) به کار گرفته می‌شوند، که از نیمه‌هادی‌هایی مانند پردازنده‌ها، واحدهای پردازش شبکه عصبی (NPUs)، مدارهای مجتمع امنیتی، حافظه‌ها و تراشه‌های نمایشگر رانندگی (DDI) استفاده می‌کنند.

در نهایت، این تراشه‌های هوش مصنوعی هستند که به عنوان فناوری اصلی در نظر گرفته می‌شوند تا با پردازش اطلاعات ورودی از حسگرها، روشنایی و ارتباطات و ارائه آن به صفحه نمایش وسیله نقلیه، آن را قادر می‌سازد تا به رانندگی کاملاً خودران دست یابد.

به طور خاص، انتظار می‌رود عملکرد تراشه‌های نصب‌شده در IVI اهمیت بیشتری پیدا کند؛ زیرا شرکت‌ها از 6G فراتر از گسترش 5G در سطح جهانی جلوگیری می‌کنند.

به همین منظور، در اواخر سال ۲۰۲۰ شرکت سامسونگ ساختار سازمانی خود را از جمله تغییر در نیروی انسانی خود در زمینه سیستم کمک رانندگی پیشرفته (ADAS) مربوط به رانندگی خودران مربوط به IVI برای وسایل نقلیه را دوباره سازماندهی کرد.

اگر این محصول در تولید انبوه محصولات تسلا موفق باشد، می‌تواند توجه سایر خودروسازان و شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (که اولین پلتفرم طراحی وسیله نقلیه ۷ نانومتری را در ماه مه ۲۰۲۰ رونمایی کرد) را به خود جلب کند.

برای تسلا، اطمینان از استفاده از تراشه‌های هوش مصنوعی ۵ نانومتری جدید، گام دیگری در پیشبرد هدف آن به منظور معرفی وسایل نقلیه الکتریکی خودران فراگیر خواهد بود.